کد خبر: ۱۱۱۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹

نوری المالکی: اسناد محرمانه برای تضعیف دولت عراق منتشر شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داد که ویکی‌لیکس هزاران گزارش طبقه‌بندی‌شده نظامیان آمریکایی در عراق را با هدف تضعیف وی منتشر کرده است. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مالکی طی بیانیه‌ای ویکی‌لیکس را متهم کرد که با هدف اختلال در روند سیاسی عراق و تحریک احساسات عمومی علیه احزاب ملی، رهبران و به‌ویژه شخص نخست‌وزیر اینکار را انجام داده است. 

وب‌سایت ویکی‌لیکس حدود ۴۰۰ هزار گزارش محرمانه ارتش آمریکا در مورد جنگ عراق را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. 

وی گفت: «مردم عراق از این بازی‌ها و حباب‌های رسانه‌ای که با انگیزه شناخته‌شده سیاسی انجام می‌شود، آگاهند. 

اما «جولیان آسانژ»، مدیر وب‌سایت ویکی‌لیکس، در کنفرانس خبری در لندن گفت که هدفش بیان حقایق در مورد جنگ عراق بوده است. 

یکی از سخنگویان ائتلاف «العراقیه» به رهبری «ایاد علاوین، رقیب مالکی نیز گفت که اسناد مذکور ثابت می‌کند که نباید گذاشت قدرت در دست نوری مالکی متمرکز شود و این‌که مالکی باید کناره‌گیری کند. 

دریاسالار «مایک مولن»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا شنبه اقدام ویکی‌لیکس را محکوم کرد. 

وی این اقدام را «انتشار غیرمسئولانه مدارک طبقه‌بندی‌شده دزدی» توصیف کرد که به گفته وی، جان افراد را به خطر می‌اندازد و اطلاعات محرمانه در اختیار دشمان آمریکا قرار می‌دهد. 

پیش از این، «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته بود که به‌طور صریح افشای هرگونه مدارک محرمانه‌ای که سربازان آمریکا و نیروهای کشورهای متحدش را به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کند. 

طبق این گزارش، ویکی‌لیکس پیش از آن‌که این اسناد را منتشر کند، بخش‌های از محتویات آنها حذف کرده تا نام افراد یا مکان‌هایی که حساس تشخیص داده است را افشا نکند. 

در این اسناد آمده که نیروهای آمریکایی درباره شکنجه عراقی‌ها توسط نیروهای امنیتی عراق اقدام جدی نمی‌کردند. 

بر اساس گزارش‌های داخلی ارتش آمریکا، پس از تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، «صدها» غیرنظامی عراقی در ایستگاه‌های بازرسی ارتش آمریکا کشته شدند. 

بر اساس این مدارک، بیش از ۱۵ هزار غیرنظامی در خشونت‌هایی که قبلا درباره آنها اطلاعاتی منتشر نشده بود، کشته شده‌اند. 

این مدارک نشان می‌دهند که آمریکا شمار غیرنظامیانی را که در خشونت‌های عراق کشته شده‌اند، ثبت کرده در حالی‌که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیشتر اعلام کرده بود که آمار قربانیان غیرنظامی را ثبت نمی‌کند. 

از سوی دیگر، «مانفرد نواک»، گزارش‌گر سازمان ملل متحد در امور شکنجه گفت: «آمریکا مسئول اخلاقی تحقیق درباره دست داشتن مسئولان این کشور در شکنجه زندانیان در عراق است.» 

وی افزود که از نظر اخلاقی، دولت آمریکا مسئول تحقیق درباره احتمال دست‌داشتن مسئولان آمریکایی در عراق در شکنجه زندانیان یا مشارکت در شکنجه است. 

این مسئول سازمان ملل گفت که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا مسئول تحقیق درباره گزارش‌های مربوط به شکنجه زندانیان عراقی و سپس فرستادن پرونده تحقیقات به دستگاه قضایی است. 

بنا بر این گزارش، مقام‌های پنتاگون درپاسخ به این پرسش که آیا درباره موضوع افشای اسناد محرمانه نظامی در ویکی‌لیکس تحقیق می‌کنند یا خیر، سکوت کرده‌اند. 

موضع پنتاگون و کاخ‌سفید درباره اسناد منتشر شده در سایت ویکی‌لیکس مسروقه‌بودن این اطلاعات است که اصلا نباید افشا شود. 

پنتاگون و کاخ سفید می‌گویند، انتشار چنین اطلاعات محرمانه‌ای جان عراقی‌های همکاری‌کننده با ارتش امریکا را به‌خطر خواهد انداخت. 

وزارت دفاع انگلیس می‌گوید، اگر تحقیق لازم باشد تحقیق خواهد کرد آیا پنتاگون هم به‌دنبال تحقیق درباره افشای اسناد در ویکی‌لیکس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین