کد خبر: ۱۱۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰

كشف علت تغییررنگ وریختن برگ درخت درپائیز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یكی از دانشمندان برجسته جهان تئوری جدیدی برای رنگ زیبای برگ درختان در پاییز و افتادن آنها از درختان ارائه داده است.

به طور سنتی گمان می شد علت افتادن برگ‌ها از درختان كاهش دما در فصل پاییز است كه به درختان اجازه می‌دهد وارد مرحله ای از استراحت و ذخیره انرژی شوند اما پروفسور برین فورد دانشمند و نویسنده برجسته معتقد است كه فروافتادن برگ‌ها از درختان برای دفع مواد زاید و زباله‌های گیاه است.

رئیس جامعه تحققات كاربردی دانشگاه كمبریج در این مورد گفت: مدت‌هاست كه نقش برگ به عنوان عضوی برای دریافت انرژی از طریق فوتوسنتز و هومئوستاسیس دارای اهمیت است. 

اما برگ همچنین ابزاری برای نگه‌داری زباله‌های غیرقابل نیاز است و به همین دلیل است كه درختان برگ‌های خود را می‌ریزند.

به نوشته دیلی تلگراف وی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید كه مدت زمان كمی قبل از برگ‌ریزی سطح مواد مضری مانند تانین‌ها و همچنین فلزات سنگین دیگر در برگ‌ها افزایش می‌یابد و به عقیده وی روشن است كه این مواد برای دفع شدن در برگها نگهداری می شوند نه برای ذخیره شدن.

وی می‌گوید كه علت برگ‌ریزی درختان تنها كم شدن آب نیست چرا كه گیاهانی نیز كه در آب رشد می‌كنند مانند زنبق آبی هم برگ‌ریزی می‌كنند.

وی گفت: زمانی كه در پاییز برگ درختان قرمز و قهوه‌ای شده و ناگهان ریخته می‌شوند مهم است كه به یاد داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد. آنها در حال خانه تكانی سالانه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین