کد خبر: ۱۱۱۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵

نرخ بیكاری تابستان افزایش می‌یابد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر چه طی سال‌های 1384 تا 1386، نرخ بیكاری تابستان نسبت به بهار روندی كاهشی داشته است، اما در دو سال اخیر این روند معكوس شده ‌است. 

بررسی آمار نرخ بیكاری نشان می‌دهد در سال 1384 نرخ بیكاری تابستان نسبت به بهار یک درصد، در سال 85 معادل 7/0 درصد و در سال 86 معادل 8/0 درصد كاهش یافته است. اما در دو سال بعد این روند معكوس شده، به‌طوری كه در تابستان سال 1387 نرخ بیكاری نسبت به فصل قبل 6/0 درصد و در تابستان سال 1388 این رقم 2/0 درصد نسبت به بهار افزایش یافته ‌است.

با وجود این كه وزیر كار و امور اجتماعی پیش‌بینی كرده نرخ بیكاری تابستان امسال نسبت به بهار كاهشی خواهد بود، اما رییس هیات مدیره كانون انجمن‌های صنفی كاریابی‌های سراسر كشور چندی پیش تاكید كرد كه به طور قطع نرخ بیكاری در تابستان نسبت به بهار افزایش خواهد داشت.

بابك هاشمی‌پور اظهار كرد:‌ «تعداد مراجعات كارجویان به كاریابی‌ها نشان می‌دهد كه تعداد آنها افزایش داشته، اما پس از بروز مشكلاتی در سازمان تامین اجتماعی كه در ارائه تسهیلات به كارفرما برای جذب كارجویان اختلال ایجاد كرد، میزان جذب كارجو كاهش یافته است.»

او ادامه داد: «آمار ما نشان می‌دهد كه در سه ماهه اول امسال دست كم 30 درصد میزان به‌كارگیری كارجو از طریق كاریابی‌ها كاهش یافته است.»

وی با انتقاد دوباره از عدم اجرای تسهیلات ماده 103 برای كارفرمایان گفت: «با این وجود، كارفرمایان رغبت چندانی برای جذب نیروی كار جدید ندارند و پیش‌بینی من این است كه با این روند نرخ بیكاری در تابستان نسبت به بهار افزایش یافته است.»

این در حالی است كه نرخ بیكاری بهار امسال به رقم بی‌سابقه 6/14 درصد رسید. این عدد چنان ناخوشایند بود كه وزیر كار ترجیح داد اصل آن را زیر سوال ببرد و نسبت به صحت آن ابراز تردید كند. با این وجود، مركز آمار ایران به عنوان مرجع اصلی محاسبه كننده نرخ بیكاری، بر درستی محاسبات خود تاكید و هرگونه تشكیك در آن را بلاوجه خواند.

امروز با اینكه 33 روز از پایان تابستان می‌گذرد، هنوز نرخ بیكاری این فصل اعلام نشده‌ است. بنابراین باید برای ارائه تحلیلی درست درباره روند تغییر نرخ بیكاری همچنان منتظر اعلام این عدد از سوی مركز آمار ایران باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین