کد خبر: ۱۱۱۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۰

دارایی شرکت‌های دولتی ایران: ۷۰۰ میلیارد دلار

۱۰۰۰ شرکت وجود دارد که بخشی از سهام آنها یا تمام سهام آنها متعلق به دولت است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان حسابرسی ایران میزان دارائی‌های شرکت‌های دولتی را در حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان (۷۰۰ میلیارد دلار) برآورد کرده است.

اکبر سهیلی‌پور روز شنبه ۴ آبان (۲۶ اکتبر) با اشاره به اینکه تنها شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد سهم آنها متعلق به دولت باشد مورد رسیدگی سازمان حسابرسی قرار می‌گیرند، گفت: در حال حاضر در حدود هزار شرکت وجود دارد که بخشی از سهام آنها یا تمام سهام آنها متعلق به دولت است.

سازمان حسابرسی ایران، سازمانی است که وظیفه قانونی آن رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی است.

رئیس سازمان حسابرسی ایران گفت: بیش از ده هزار مورد عدم رعایت قوانین در گزارش‌های تهیه شده توسط سازمان حسابرسی وجود دارد و شکایت‌هایی در این زمینه مطرح شده است.

به گفته رئیس سازمان حسابرسی عدم رعایت مفاد قانون تجارت محاسبات، عدم رعایت مقررات و قوانین، ضعف کنترل‌های داخلی، عدم رعایت استاندارد حسابداری و کسری ذخایر مالیاتی از جمله دلایل شکایت‌های مطرح شده است.

سهیلی‌پور با بیان اینکه تاکنون در حدود سی گزارش و پرونده به دادگاه ارسال شده است، گفت: حدود ۱۸ هزار گزارش مختلف توسط سازمان حسابرسی تهیه شده که بیش از ۱۴۰۰ گزارش آن مربوط به گزارش‌های حسابرسی بوده است.

رئیس سازمان حسابرسی ایران گفت: بسیاری از مشکلات پیش آمده ناشی از ضعف قانون است و قوانین مکرر، متعدد، متضاد و متناقض باعث شده که دستگاه‌های قانونی نتوانند آنچه را که قانون مطرح کرده اجرا کنند.

پیش از این دیوان محاسبات، گزارش داده بود که وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور و شرکت‌های فعال در بخش نفت و بانک‌ها بیشترین انحراف را در قانون بودجه داشته‌اند.

بنابر گزارش دیوان محاسبات؛ در بخش نفت در دو سال گذشته هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار انحراف فقط در بخش واردات بنزین اتفاق افتاده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین