کد خبر: ۱۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۴
بازگشت سونامی مرگ‌بار در اندونزی

سونامی در اندونزی تاكنون جان ۱۱۳ نفر را گرفته است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سونامی در غرب اندونزی تاكنون حداقل جان ۱۱۳ نفر را گرفته و تعداد بیشتری نیز مفقود شده‌اند. زلزله‌ای به قدرت ۷/۷ ریشتر موج‌هایی به‌طول ده فوت (سه متر) ایجاد كرده است. حادثه مشابه‌ای در سال ۲۰۰۴ تلفات زیادی به‌بار آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس موج‌های سهمگین حاصل از این زلزله صدها خانه را تخریب كرده است. طوفان و بادهای قوی نیز كار امدادگران را مختل كرده است و آنها برای دسترسی به «جزیره سوماترا» در نزدیكی كانون زلزله، با مشكل مواجه شده‌اند.

بر پایه این گزارش‌ها میزان صدمات وارده در حال افزایش است. رییس مركز بحران وزارت بهداشت اندونزی می‌گوید تاكنون ۱۱۳ جسد كشف شده و برآورد می‌شود كه بین ۱۵۰ و ۵۰۰ نفر هم مفقود شده باشند.

وی در گفت‌و گو با رسانه‌های دولتی اندونزی خاطر نشان كرد این زلزله روز گذشته در غرب «سوماترا» و در عمق ۲۰ كیلومتری از بستر اقیانوس رخ داده است.

سونامی سال ۲۰۰۴ 

سونامی به لرزش شدید آب دریا گفته می‌شود كه در پی زمین‌لرزه‌های زیر دریا پدید می‌آید. آبی كه به‌لرزه در آمده به شكل موج‌های عظیم به كرانه‌ها رسیده و ویرانی به‌بار می‌آورد. سونامی معمولاً پس از یک زمین‌لرزه بزرگ (با حركت رو به بالا)، فعالیت آتشفشانی، زمین‌لغزه یا برخورد شهاب‌سنگ‌ها پدید می‌آیند.

پیش از این یكی از بزرگ‌ترین سونامی‌ها در سال ۲۰۰۴ میلادی در نزدیكی جزیره سوماترای اندونزی روی داد كه باعث كشته و مفقود شدن نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در جنوب آسیا شد.

همچنان بسیاری از كشورهای جنوب شرقی آسیا با آثار روانی و اجتماعی سونامی سال ۲۰۰۴ درگیر هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین