کد خبر: ۱۱۱۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱
مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

کمک مالی به افغانستان ادامه می‌یابد / تصویب طرح قطع رابطه با انگلیس صحت ندارد

مطالب ویکی‌لیکس به هیچ وجه مورد تایید ایران نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ما اجازه نخواهیم داد حقوق ملت ایران در این مورد تضییع شود ولی عدم دریافت موشک‌های اس 300 در توان بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاثیری نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه از رسیدگی به عدم پایبندی روسیه در تحویل موشک‌های اس 300 به ایران خبر داد و درباره خبر کمک‌های مالی ایران به افغانستان اعلام کرد که این کمک‌ها که از دولت هشتم آغاز شده است و ادامه خواهد یافت.

رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز سه شنبه خود با خبرنگاران در رابطه با قرارداد تحویل موشک‌های اس 300 به ایران از سوی روسیه، گفت: در رابطه با عدم پای‌بندی به مفاد این قرارداد موادی وجود دارد که مورد رسیدگی ایران قرار گرفته است.

وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد حقوق ملت ایران در این مورد تضییع شود ولی عدم دریافت موشک های اس 300 در توان بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاثیری نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیستم دفاعی کشور وابسته به سیستم دفاع موشکی نیست و این موضوع از تعهدات روسیه در قبال ایران چیزی را کم نمی‌کند، با این حال روسیه باید پاسخ‌گویی عدم پای‌بندی به تعهدات خود در این رابطه باشد.

مهمانپرست اضافه کرد: این موضوع علاوه بر تعهدات حقوقی موجب می‌شود که کشوری در برنامه‌های بعدی در نزد طرف ایرانی بی‌اعتبار شود.

کمک به افغانستان از دولت هشتم آغاز شده و ادامه خواهد داشت

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره خبر ارسال کمک مالی ایران به دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفت: بر خلاف کشورهایی که پول‌هایی زیادی را در افغانستان خرج کردند و این هزینه‌ها از بابت اقدامات نظامی علیه مردم افغانستان بوده، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که در همسایگی افغانستان است و برای بازگشت ثبات و امنیت در این کشور و بازسازی زیرساخت‌های افغانستان کمک‌های زیادی را انجام داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این کمک‌ها به افغانستان از دولت هشتم آغاز شده و همچنان ادامه دارد زیرا همه کشورها باید کمک کنند که زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان بازسازی شده و رویکرد نظامی در این کشور رها شود.

اهداف ناتو در منطقه مورد تردید جدی است

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی‌بر احتمال تغییر در توازن نظامی منطقه با استقرار سپر دفاع موشکی از سوی ناتو در ترکیه، گفت: ما فکر می‌کنیم به‌طور کلی حضور نیروهای نظامی ناتو موجب به هم زدن امنیت منطقه خواهد شد و فکر می‌کنیم که اهداف ناتو از استقرار نیروهای نظامی در منطقه مورد تردید جدی است.

وی افزود: کشورهای منطقه بدون حضور نیروهای خارجی نیز می‌توانند امنیت خود را تامین کنند و نیازی به حضور نیروهای خارجی چیزی جز مخدوش کردن امنیت منطقه در پی ندارد.

انتقاد از وضعیت حقوق بشر در فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره برخورد پلیس فرانسه با معترضان گفت: متاسفانه نحوه رفتار کشورهای غربی و عدم توجه آنها به حقوق بشر اشکالات جدی دارد.

وی افزود: آنها به جای اینکه به دخالت در امور دیگر کشورها بپردازند، باید بر روی مسائل داخلی خودشان متمرکز شوند و در این موضوع حقوق بشر را رعایت کنند و آزادی‌های مشروع و حقوق اقلیت‌ها و زندانی‌ها را مورد توجه قرار دهند.

مهمانپرست رفتار پلیس فرانسه با معترضان و کسانی که برای کسب حقوق مدنی خود تجمع می کنند را نامناسب دانست و گفت: اینگونه برخوردها مورد تایید هیچ کشور و جامعه‌ای نیست.

محتوای مذاکراه با 1+5 از شکل آن مهم‌تر است

مهمانپرست در رابطه با بحث مذاکره ایران با 1+5 گفت: مباحث مربوط به مذاکره با 1+5 در جریان است و این بحث‌ها بیشتر در رابطه با تاریخ، مکان و محتوای مذاکرات ادامه دارد ولی ما معتقدیم که باید در رابطه با محتوای مذاکرات تامل بیشتری صورت گیرد و همچنین معتقدیم که محتوای مذاکرات از شکل مذاکرات مهم‌تر است.

وی همچنین در رابطه با افتتاح نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر یکی از برنامه‌های هسته ای صلح آمیز کشور است که طبق زمانبندی به پیش می‌رود و کمک می‌کند که جمهوری اسلامی ایران درباره انرژی‌های جایگزین سوخت فسیلی نیز به دستاوردهایی برسد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما در زمینه‌های هسته‌ای دیگر نیزبه برنامه‌های خود درقالب صلح‌آمیز ادامه می‌دهیم و طرف‌های قبلی باید بدانند که با فشارهای غیر متعارف نمی‌توانند مانع پیشرفت کشور در بهره برداری از فناوری صلح‌‌آمیز هسته‌ای شوند.

تصویب طرح قطع رابطه با انگلیس صحت ندارد

مهمانپرست در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه به تازگی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی خبر از تصویب طرح قطع رابطه سیاسی با انگلیس در مجلس داده است، گفت: این بحث به این صورتی‌که طراح سئوال مطرح کرد نبوده و چنین موضوعی صحت ندارد.

مطالب ویکی‌لیکس به هیچ وجه مورد تایید ایران نیست

وی در ادامه این جلسه و در پاسخ به سئوالی در خصوص انتشار اسناد محرمانه جنگ آمریکا از سوی یک سایت اینترنتی گفت: راجع به این اسناد تردید و ابهام جدی وجود دارد و نیات منتشرکنندگان این اسناد مشخص نیست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به اینکه در عرصه‌های جهانی موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورده و همچنین در حوزه خلیج‌فارس با کشورهای منطقه روابط تنگاتنگی را برقرار کرده و پس از بازتاب‌های مثبت سفر رئیس‌جمهور به کشور لبنان و همچنین تشکیل قریب‌الوقوع دولت عراق به نظر می‌رسد که انتشار این اسناد با نیات خاص صورت گرفته است.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه مطالب منتشرشده در این اسناد به هیچ وجه مورد تایید ایران نیست، گفت: به نظر می‌رسد این حرکت شیطنت‌آمیز بوده و ما با این‌گونه اقدامات به‌شدت مخالف بوده و مقابله خواهیم کرد.

کشورهای منطقه هزینه سیاست‌های نادرست آمریکا را ندهند

وی در ادامه درباره خریدهای هنگفت نظامی برخی کشورهای منطقه از آمریکا و اروپا گفت: طبعا خرید تجهیزات نظامی در حد متعارف و برای دفاع از کشور مانعی ندارد و مشکلی نیز در منطقه به وجود نمی آورد ولی برخی از کشورهای غربی با پروژه‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به دنبال ایجاد انحراف افکار از دشمن مشترک منطقه یعنی رژیم صهیونیستی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنها با این گونه اقدامات در پی تحریک کشورهای منطقه به خرید کلان جنگ افزارهای نظامی بوده و از این طریق در پی رفع بحران‌های اقتصادی خود هستند.

مهمانپرست خطاب به کشورهای منطقه گفت: باید این کشورها هوشیار باشند که هزینه سیاست‌های نادرست آمریکا که منجر به بحران اقتصادی شده است را نپردازند.

غرب در پی تحت فشار قراردادن مردم ایران است

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره صدور قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: آنها برخلاف ادعایی که دارند به دنبال این هستند که مردم ایران را تحت فشار قرار دهند و آنها را از حقوقشان دور کنند ولی باید بدانند این‌گونه اقدامات هیچ‌گونه تاثیری در اراده ملت ایران نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ملت ایران در مسیر پیشرفت کشور تسلیم این‌گونه فشارها نخواهد شد و اگر کشورهای اروپایی بخواهند به این سیاست خود ادامه دهند بیش از آنکه کشور ما را تحریم کنند به بحران‌های داخلی خود دامن زده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه خود غربیها هم اعتقاد به این تحریم‌ها ندارند، گفت: کشوری که دارنده دومین ذخایر نفت و گاز در جهان است، تسلیم این‌گونه اقدامات نمی‌شود و هرگونه اقدامی در جهت تحریم ایران به واقع تحریم شرکت‌های خود این کشورها است که بازار بزرگ ایران را از دست داده و شرکت‌های دیگری جایگزین آنها می‌شود.

مهمانپرست درباره ادعای حضور برخی از سران القاعده در ایران نیز گفت: هر موقع از سوی کشورهای غربی احساس می‌شود که ملت ایران به پیشرفت بزرگی دست یافته است، این گونه مطالب مطرح می‌شود ولی فکر می‌کنم خود آنها نیز فهمیده‌اند که این‌گونه اقدامات کارآیی خود را از دست داده و تنها در راستای ایران هراسی مطرح می‌شود که البته ملت‌های منطقه به خوبی از توطئه‌های طراحان این مباحث آگاه شده‌اند.

برگزاری نهمین اجلاس گفت‌و گوی همکاری آسیایی در تهران

وی همچنین در پایان این نشست خبری در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره اجلاس همکاری گفت‌و گوهای آسیایی گفت: نهمین اجلاس وزرای خارجه مجمع این اجلاس طی روزهای 18 و 17 آبانماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد که ما فکر می‌کنیم در هشت اجلاس گذشته دستاوردهای خوبی نسیب کشور ها شده است و در این اجلاس نیز امید است قدم های مثبتی در جهت نزدیکی به اهداف و چشم‌اندازهای آن برداشته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین