کد خبر: ۱۱۱۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۵
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی

مورالس: با کمک کشورهای انقلابی، امپریالیسم را نابود خواهیم کرد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آمریکا اکنون کمتر در اندیشه ایجاد کودتا در کشورمان است و تنها کودتای آنها در هندوراس نتیجه داد و به تعبیری می‌توان گفت، امریکا لاتین از آمریکا سه بر یک جلو است. 

رییس‌جمهور بولیوی تاکید کرد: با کمک کشورهای انقلابی،‌ امپریالیسم به‌زودی نابود خواهیم کرد. 

در جلسه علنی امروز مجلس مورالس رییس‌جمهور بولیوی به سخنرانی پرداخت و گفت: سالیان دراز امپریالیسم در همه زمینه‌های اقتصادی و انسانی بر ما تسلط داشت، اما در آغاز دوره ریاست جمهوری ام تلاش کردم همه زیرساخت‌ها را تغییر دهم و گاز و نفت به نفع کشورخودم ملی کنم. 

وی افزایش شاخص‌های اقتصادی کشورش را مورد اشاره قرار داد و گفت: در چند سال گذشته تا سال 2005 بولیوی تنها 1700 میلیون تومان رزرو پول داشت که اکنون این رقم به بیش از 9 میلیارد دلار افزایش یافته است که برای یک کشور 10 میلیونی عدد خوبی است. 

مورالس همچنین به سرمایه‌گذاری کشورش در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: میزان این سرمایه گذاری‌ها 600 میلیارد دلار بوده است که هم اکنون این میزان 10 برابر شده است. 

وی همچنین مبارزات مدام علیه تبعیض نژادی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم بولیوی در طول تاریخ آمریکای لاتین همواره تحت فشار بودند و قلع و قمع می‌شدند اما هم اکنون چند سالی است که برای آزادی ، صلح و حمایت از مردم کشورمان حرکت های خوبی داشته‌ایم. مردم کشورما در سالیان دراز قربانی امپراطورها شده‌اند اما هم اکنون خون خود را برای مبارزه با امپریالیسم فدا می‌کنیم و حامی کشورهایی هستیم که علیه امپریالیسم باشد. 

رییس‌جمهور بولیوی همچنین به کودتای چند سال اخیر آمریکا در آمریکای لاتین اشاره کرد و افزود: در سال 2002 کودتای آنها در ونزوئلا شکست خورد و همچنین در سال 2008 نیز کودتای آنها در بولیوی شکست خورد. 

وی با بیان اینکه سفیر آمریکا را از کشورشان اخراج کرده اند، خاطرنشان کرد: آمریکا اکنون کمتر در اندیشه ایجاد کودتا در کشورمان است و تنها کودتای آنها در هندوراس نتیجه داد و به تعبیری می‌توان گفت، امریکا لاتین از آمریکا سه بر یک جلو است. 

مورالس همچنین به حمایت‌های ایران از دولت و مردم بولیوی اشاره کرد و گفت: ما در همه زمینه‌ها نیازمند همکاری با ایران هستیم. 

وی همچنین از مهمان‌نوازی مردم ایران قدردانی کرد و ایران را کشوری بزرگ و صنعتی خواند که در مبارزاتش با آمریکا سرآمد است. 

محمد حسن ابوترابی‌فرد نیز پس از پایان سخنرانی مورالس از حضور وی به خانه دوم خود یعنی کشور ایران تشکر کرد و از بیانات ارزشمند و مواضع شفاف و قاطع این کشور تشکر کرد. 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که شاهد پیروزی ملل آسیایی و آمریکای لاتین بر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهان‌خوار باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین