کد خبر: ۱۱۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲

بروجردی: کمک مالی ایران به افغانستان بر اساس مصوبه مجلس بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعطای کمک نقدی ایران به افغانستان روز گذشته در قالب سوال 7 نماینده از وزیر خارجه پیگیری شد و امروز نیز قدرت‌الله علیخانی در نطقش در این‌باره سوال کرد که با واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مواجه شد. 

علاء‌الدین بروجردی نماینده بروجرد با استناد به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به نطق قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین که یادآور شده بود مسئول دفتر کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، دریافت کمک نقدی از ایران را تایید کرده است، ‌گفت: نباید از تریبون مجلس مطالبی که منطبق بر واقعیت نیست، مطرح شود. 

به گفته وی، کرزای در دفاع از رئیس دفترش و علیه آمریکا موضع‌گیری جدی کرد. آنچه از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است نیز تنها در راستای برهم زدن روابط ایران و همسایه‌ها است و می‌دانیم که دروغ است. 

وی افزود: کرزای اعلام کرده در پاکی و صداقت رئیس دفترش تردیدی ندارد و مطاب منتشر شده توسط رسانه‌ها را تکذیب می‌کند. وی اعلام کرده تمامی کمک‌های ایران به افغانستان در چارچوب معاهدات و قراردادهای رسمی صورت می‌گیرد. 

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی با اشاره به مواضع انقلابی و تجربیات علیخانی در دوره‌های مختلف مجلس، خاطرنشان کرد: در گذشته نیز مجلس برای کمک به کشورهای همسایه از جمله افغانستان مبالغی را تصویب کرده است. این کمک‌ها همواره انجام می‌شد. نکته هم این است در جریان اخیر، اروپایی‌ها به دنبال مطرح کردن این دروغ‌ها بودند و نباید اظهارات آنها مبنای اظهار نظر نمایندگان در مجلس شود. 

سیدشهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، با تایید اظهارات وی درخواست کرد که مطالب مطروحه در صحن علنی در چارچوب آیین‌نامه باشد. 

علیخانی نیز پس از شنیدن این سخنان با فریادهای متعدد و کوبیدن روی میز خود از صدر درخواست کرد تا تذکر بدهد که این درخواست با بی‌توجهی صدر مواجه شد. 

گفتنی است، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ابتدای هفته خبر از کمک نقدی ایران به دفتر رییس‌جمهور افغانستان داد. هرچند این موضوع از سوی سفارت ایران در افغانستان تکذیب شد، اما حامد کرزای در یک کنفرانس خبری آن را تایید کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین