کد خبر: ۱۱۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
نوبخت، عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان:

سیاست‌های تحکیم و تعالی خانواده بر زمین مانده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت: سیاست‌های تحکیم و تعالی خانواده که در سال 84 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید هنوز بر زمین مانده است و آن طور که باید اجرا نشده است. 

منیره نوبخت در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی تحکیم خانواده اجرا نشده است. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا شدن این قانون و پیگیری و نظارت بر اجرای آن پیشنهاد تشکیل کمیته ملی خانواده را دادند که در این شورا تصویب شد.

تشکیل کمیته ملی خانواده راه اجرای سیاست‌های تحکیم خانواده

وی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته ملی خانواده در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و آیین نامه آن نیز در هیأت دولت به تصویب رسید گفت: کمیته ملی خانواده راهی برای اجرای سیاست‌های مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بخش خانواده است. سیاستهای عام و جامعی در بحث خانواده در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که در صورت اجرا بسیار موثر است. این سیاست‌ها ابعاد مختلفی دارد و اجرای آن به تمامی دستگاه‌ها مربوط می‌شود.

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان با تاکید بر اینکه باید کمیته‌ای در حوزه خانواده تشکیل شود که در راس آن رئیس جمهور حضور داشته باشد گفت: باید امور اجرایی این کمیته را نیز معاون رئیس‌جمهور دنبال کند تا برنامه‌های اجرایی به صورت جدی تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: نظراتی در مورد اصلاح آئین‌نامه تشکیل کمیته ملی خانواده مطرح بود که در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز بر روی آن بحث شد ولی اعضای شورا تصمیم گرفتند با توجه به اینکه این آیین‌نامه را دولت تهیه کرده اصلاح آن نیز در آنجا انجام شود.

با تعدادی کارشناس نمی‌توان برای خانواده تصمیم‌گیری کرد

نوبخت با تاکید بر اینکه برای حفظ جایگاه خانواده و ارتقا آن در نظام اسلامی نمی‌توان صرفا با تعدادی کارشناس جلسه تشکیل داد و تصمیم‌گیری کرد گفت: ممکن است به دلیل اینکه مسئولان حاضر در کمیته در سطح بالا در این جلسه شرکت می کنند، امکان تشکیل تعداد محدودی جلسه در سال وجود داشته باشد ولی همین تعداد نیز در صورتی که اعضای کمیته در راس دستگاه اجرایی باشند تاثیرگذار است.

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان اظهار داشت: وقتی برای موضوعات دیگری مانند ورزش جلساتی با حضور رئیس جمهور تشکیل می شود برای مسأله مهمی مانند خانواده نیز باید کمیته‌ای با ریاست عالیه جمهور تشکیل شود که مصوبات آن لازم‌الاجرا باشد.

وی با بیان اینکه معتقدم تنزل سطح اعضای کمیته ملی خانواده کارآیی آن را کاهش می‌دهد افزود: در دولت دهم نظرات خوبی در سطح خانواده توسط وی مطرح شده است ولی این نظرات تا کنون اجرایی نشده و اگر کمیته ملی خانواده تشکیل شده بود اجرای این نظرات در این کمیته پیگیری می‌شد.

نوبخت ادامه داد: حتی باید دولت بودجه‌ای را در بحث خانواده مطرح کند و این مسأله‌ای است که از دوره‌های چهارم و پنجم مجلس هم پیگیری می‌شد.

وی تاکید کرد: باید کمیته ملی خانواده در حد بالای سیاست‌گذاری باشد تا در مورد موضوعات مختلف توان تصمیم‌گیری داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد علت تشکیل نشدن کمیته ملی خانواده اظهار داشت: ظاهرا بحث‌هایی در مورد ترکیب اعضای این کمیته مطرح است. به نظرم این مسأله نیاز به همت و عزم جدی رئیس‌جمهور دارد تا تصمیم سریع‌تری گرفته شود.

وی تصریح کرد: در حالی که ما به دنیای امروز انتقاد جدی داریم که جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های آن خلاف تحکیم خانواده و در برخی موارد تضعیف و فروپاشی خانواده است، نباید حمایت ما از تحکیم خانواده در حدف حرف باشد بلکه تنظیم دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه اجرایی و سیاست‌های مصوب در مورد خانواده بسیار ضروری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین