کد خبر: ۱۱۱۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵

70 میلیون دلار برای ساخت فیلم «کوروش»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تازه‌ترین خبرها از توافقات اولیه برای ساخت فیلم سینمایی کوروش با هزینه‌ای بالغ بر 70 میلیون دلار حکایت می‌کند. ساخت فیلم کوروش در حالی در آستانه کلید خوردن قرار گرفته است که طرح بحث مکتب ایرانی و تجلیل‌هایی که از سوی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی از این پادشاه ایران باستان به‌عمل آمده با واکنش‌هایی از سوی برخی فعالان مذهبی و سیاسیون مواجه شده است.

به گزارش روزنامه ابتکار، پس از پرده‌برداری از منشور تاریخی حقوق بشر کورش، توسط دکتر احمدی‌نژاد، در موزه ملی ایران، اهالی هنر هفتم که بطور معمول با مشکل کمبود سوژه‌های ناب روبرو هستند را بر آن داشت تا این فرصت را غنیمت شمرده و این اتفاق میمون را به سوژه‌ای برای ساخت انواع پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تبدیل کنند.

اما این «علی معلم»، تهیه‌کننده و منتقد حرفه‌ای سینما بود که گوی سبقت را از دیگر همکارانش ربود و مرحله‌ نخست کار بر روی این اثر بین‌المللی (به زعم خودش) را با امضای توافق‌نامه‌، کارگردانی پروژه‌ سینمایی «کوروش کبیر» با «مسعود جعفری جوزانی»، کارگردانی که در سالیان گذشته از ابتدای دهه60 تا امروز جایگاه ویژه‌ای در آثار متعدد خود از «جاده‌های سرد» و «شیر سنگی» تا مجموعه‌ عظیم «در چشم باد» را در کارنامه‌اش دارد، آغاز کرد.

تهیه‌کننده این پروژه در آن زمان ، جایگاه شخصیت کوروش از جهت تاریخی و ملی، پایه‌گذاری امپراتوری چندملیتی و بزرگ جهان، بنیانگذاری حقوق بشر و احترام به ادیان 600 سال پیش از میلاد، پذیرش این شخصیت تاریخی از جانب ادیان الهی (بخصوص ذکر این شخصیت در قرآن کریم با عنوان ذوالقرنین) و همچنین شرایط امروز جهان که قدرت‌های بزرگ و بی‌تاریخ درصدد نفی جایگاه ایران در معادلات جهانی هستند، از دلایل عمده اقدام به ساخت این پروژه‌ ملی عنوان کرد.

اما در همین راستا؛ به تازگی «علی معلم» از هزینه 70میلیون دلاری تولید این فیلم عظیم تاریخی خبر داده است. این تهیه‌کننده و منتقد سینما، علاوه بر بیان این مطلب، افزوده: متاسفانه همیشه دستگاه مسئولی وجود داشته که خیلی بزرگ دیده شده ولی هیچوقت نتوانسته کار خاصی انجام بدهد و آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ به شخصه هیچوقت نفهمیدم این شورا مشخصا چه کار می‌کند. این تهیه‌کننده سینما همچنین درباره مراحل تهیه فیلم «کوروش» گفته: این پروژه، پروژه بلند مدتی است و حداقل مطالعات آن 5/1 سال‌ بطول می‌انجامد. نکته دیگر اینست که این پروژه نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و ممکن است به اندازه کل گردش مالی سینمای ایران هزینه ببرد. فیلم «کوروش» ممکن است 70 میلیون دلار هزینه ببرد و پروژه‌ای نیست که بشود به همین سادگی آن را انجام داد اگر هم در سطح پائین انجام شود. می‌شود مثل یکی از همین فیلم‌هایی که امروز ساخته می‌شود و تا رامهرمز و کرج هم برد ندارد!

«معلم» همچنین خاطر نشان ساخته: تاکنون و در مسیر این پروژه نزدیک به 6 هزار ایمیل از افراد مختلف دریافت کرده‌ام که آمادگی خود را برای کمک به این پروژه از یک تا 100 هزار دلار اعلام کرده‌اند. نکته عجیب اینست که هیچکدام از مسئولان فرهنگی ما تا به حال یک کلمه درباره این پروژه اظهارنظر نکرده‌اند و اگر هم حرفی زده‌اند این بوده که خودمان داریم چنین پروژه‌ای می‌سازیم. من نمی‌دانم پروژه آنها در چه حدی است.

وی همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از کسب موفقیت توسط فیلم «بدرود بغداد» نماینده ایران در اسکار نیز به مهر گفته: تصور نمی‌کنم موفقیتی حاصل شود چون این قضیه نه تنها از راه منطقی‌اش پیش نرفت و کارشناسی نشد بلکه فیلم هم قربانی شد. «بدرود بغداد» فیلم خوبی است ولی شکل اسکاری ندارد. «معلم» همچنین در پایان تصریح کرده: جالب است پارسال فیلم «بدرود بغداد» را در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه ندادند و گفتند دلیل این کار اینست که «بدرود بغداد» یک فیلم تجربی است. این فیلم تجربی امروز نماینده سینمای حرفه‌ای ایران در اسکار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین