کد خبر: ۱۱۱۹۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵

وزیر ارشاد: درباره حضور مطهری تردید داریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات که قرار بود در ۲۴ مهرماه برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن برگزار نشد لذا محمد علی رامین در آن روز وعده داد که انتخابات نماینده مدیران مسئول در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات که اینک در حال برگزاری است، انجام شود. ظاهرا طی روزهای آینده این انتخابات برگزار خواهد شد و مدیران مسئول برای حضور یک نماینده از میان خود، برگه‌های رای را پر خواهند کرد. 

به گزارش روزنامه تهران، از سویی طبق روال ۱۲ دوره قبلی تعیین اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات، انتخابات مدیرمسئولان اولین انتخاباتی بوده است که برگزار شده و پس از آن انتخاب نماینده مجلس و تعیین نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه و وزارت ارشاد و وزارت علوم انجام می‌شده است. اما در این دوره که دوره سیزدهم هیأت نظارت بر مطبوعات است، این روال تغییر کرد و انتخاب نماینده مجلسیان زودتر از سایر اعضا صورت گرفت. انتخاباتی که شاید به مزاق بسیاری از اعضای هیأت نظارت فعلی خوش نیامد چرا که آنها از ارسال دعوتنامه برای حضور در جلسه هیأت نظارت خودداری کردند. دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات که محمدعلی رامین عهده‌دار آن است هم ارسال نشدن معرفی مطهری از جانب لاریجانی به هیأت نظارت را دلیل اصلی عدم ارسال دعوتنامه برای مطهری عنوان کرد. مجلس هم به رامین پاسخ داد که « مدت‌ها بود که از پایان دوره عضویت آقای کامران در هیأت نظارت بر مطبوعات می‌گذشت و برگزاری انتخابات در مجلس، زودهنگام نبوده است.» 

در نهایت نامه علی لاریجانی برای معرفی مطهری به هیأت نظارت بر مطبوعات رسید.
و اکنون محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و گویی با تهران‌امروز از پایان چالش‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات و برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول نشریات در آینده‌ای نزدیک برای دومین‌بار، انتخاب اعضای دیگر هیأت نظارت بر مطبوعات و… می‌گوید و وعده می‌دهد که دیگر شاهد چالشی در هیأت نظارت بر مطبوعات نخواهیم بود چرا که اعضا باب گفت‌و گو با یکدیگر را باز کرده‌اند. حسینی همچنین در مورد حضور مطهری در جلسات هیات نظارت هم گفت که این موضوع را بررسی خواهد کرد و تابع قوانین حقوقی است. 

در اولین گام پس از انتخاب نماینده مجلسیان در هیأت نظارت بر مطبوعات شاهد بروز چالش‌ها و اختلافاتی بودیم. اطلاع دارید؟ 

بله. اطلاع دارم و آنها را توصیه می‌کنیم، سعی کنند تا چالشی وجود نداشته باشد. 

چگونه می‌شود مانع این چالش‌های زودهنگام شد؟ 

ما به آنها می‌گوییم تا با گفت‌و گو مسائل را پیش ببرند و دیگر شاهد چالشی نباشیم و تعیین تکلیف شود. 

موضع وزارت ارشاد در این ماجرا چیست؟ 

ما قبول نداریم که از ابتدا این مباحث به مطبوعات و رسانه‌ها کشیده شود. بالاخره یک هیات نظارتی وجود دارد که افراد از طرف دستگاه‌های مختلف نظام اعم از قوه مجریه، قضائیه و مقننه در آن عضویت دارند لذا باید در همان جمع بنشینند و با یکدیگر گفت‌و گو کنند نه اینکه همه موضوعات را رسانه‌ای کنند. فکر می‌کنم اکنون با هم گفت‌وگو کرده‌اند. 

ظاهرا این گفت‌و گوهایی که عنوان داشتید، آنچنان تاثیر‌گذار نبوده است چراکه علی مطهری اخیرا نسبت به عملکرد معاونت مطبوعاتی در برگزاری نشست انتخاب نماینده مدیران مسئول انتقاداتی را در رسانه‌ها مطرح کرده است. 

شاید اطلاعات درستی به آقای مطهری نرسیده و به ایشان گفته شده است که در ۲۴ مهرماه انتخابات نماینده مدیران مسئول برگزار شده است! اما درواقع در آن روز انتخاباتی انجام نشد. 

چرا انتخاب نماینده مدیرمسئولان در هر سال با مشکل مواجه می‌شود؟ 

معمولا انتخابات نماینده مدیر مسئولان در دور اول به نتیجه نمی‌رسد البته جلسه انتخاب نماینده مدیران مسئول باید زودتر از اینها برگزار می‌شد یعنی دو هفته قبل از ۲۴ مهرماه این انتخابات باید انجام می‌شد اما به‌دلیل اینکه گفته شد اطلاع رسانی در موعد مقرر انجام نشده است، آن را به تاخیر انداختند که از جمله مخالفان برگزاری انتخابات در آن روز آقای سراج، نماینده قوه‌قضائیه در هیات نظارت بر مطبوعات بود. 

در ۲۴مهرماه بار دیگر قرار شد تا این انتخابات برگزار شود که جلسه آن تشکیل شد اما با توجه به اینکه حضور مدیران مسئول باید به حد نصاب ( نصف) برسد اما در این جلسه، حد نصاب لازم حائز نشد، انتخابات در آن جلسه هم برگزار نشد. 

پس انتقادات نسبت به تاخیر در برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات به چه دلیل است؟ 

همانطور که اشاره کردم قبل از ۲۴ مهرماه قرار بود جلسه‌ای در روز پنج‌شنبه دو هفته قبل برگزار شود اما آقایان به دلایلی مانند اینکه جلسه سه‌نفره دیرهنگام تشکیل شده است، مانع برگزاری انتخابات شدند. منظور من این است که جلسه انتخاب نماینده مدیران مسئول یکبار به تعویق افتاده است و نشریات هم منتظر برگزاری این جلسه بودند حتی برخی سایت‌ها هم از ما انتقاد کردند که چرا جلسه را در زمان مقرر برگزار نکردیم. همه سوال می‌کنند که چرا جلسه را برگزار نکردیم و در ۲۴ مهرماه که ما درصدد برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بودیم، می‌گویند که چرا برگزار کردید. ما اکنون در این مورد با دوگانگی مواجه هستیم. 

با این حساب در روزهای آینده شاهد سومین جلسه‌ای هستیم که برای انتخاب نماینده مدیرمسئولان برگزار می‌شود؟ 

جلسه قبل از ۲۴ مهرماه که اصلا برگزار نشد. جلسه اول، ۲۴ مهر بود که معمولا در جلسه اول هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسید بلکه افراد می‌آمدند تا کاندیداها مشخص شود و افراد خود را معرفی کنند. در جلسه دوم است که رای گیری اصلی انجام می‌شود. برخی بی‌دلیل ایراد می‌گیرند چراکه اصلا انتخاباتی نبوده است که آقای مطهری بخواهد نسبت به برگزاری آن انتقاد کند. 

آقای مطهری نسبت به عدم دعوتش به جلسه هیأت نظارت هم گله داشت. چرا او که با ۹۰ رای از سوی نمایندگان انتخاب شد، به جلسه هیأت نظارت دعوت نشد؟ 

باید دید که در چه زمانی جلسه هیات نظارت تشکیل شده بود که از آقای مطهری دعوت نشد. باید پیگیری کنیم که آیا زمان حضور ایشان در جلسات هیأت نظارت فرا رسیده بود یا نه. در مورد دعوت از آقای مطهری برای حضور در جلسات هیأت نظارت تردیدهایی وجود دارد که آیا برگزاری انتخابات در مجلس به معنای اجازه حضور به نماینده آنها در جلسات است یا هنوز زمان آن فرا نرسیده و باید منتظر پایان دوره دوازدهم باشیم. این اختلاف‌نظری است که ما این موضوع ر ا بررسی می‌کنیم و از نظر حقوقی به هر نتیجه‌ای رسیدیم، تابع آن خواهیم بود. از سوی دیگر ما در هیأت نظارت به غیر از نماینده مجلس باید نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و… هم داشته باشیم. 

ظاهرا نمایندگان دستگاه‌های دیگر کمتر طی ۱۲ دوره تغییر کرده‌اند. اینطور نیست؟ 

نه. اینطور نیست. مثلا حجت الاسلام قمی از ابتدای تشکیل هیات نظارت بر مطبوعات عضو ثابت شورای عالی انقلاب فرهنگی این هیات بوده است.ما نامه‌ای به این شورا می‌دهیم تا نماینده خود را معرفی کند. 

از ابتدا حجت الاسلام قمی حضور داشتند و به‌نظر نمی‌رسد اراده‌ای برای تغیییر ایشان باشد. 

از اول بودن که به معنای باقی ماندن نیست. باید از اول نمایندگان دستگاه‌ها برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب و به هیأت نظارت معرفی شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین