کد خبر: ۱۱۱۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۲:۲۴

چینی‌ها سریعترین ابررایانه جهان را ساختند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با معرفی و بهره‌برداری از سریع‌ترین ابر رایانه جهان توسط چینی‌ها، آمریکایی‌ها شوکه شده‌اند. 

به گزارش خبرآنلاین، ابررایانه موسوم به تیان.هه وان.ای که به معنی کهکشان راه شیری است توسط مرکز تحقیقات وزارت دفاع چین در منطقه تیانجین ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با ساخت این ابر رایانه پر قدرت، سریعترین ابر رایانه جهان متعلق به امریکا و موسوم به Cray XT5 Jaquar در رده دوم جای گرفت.

سرعت پردازش ابررایانه چینی 1.4 برابر بیشتر از ابر رایانه امریکا است که در لابراتوار ملی امریکا در تنسی قرار دارد. به گفته مسولان در مرکز تحقیقات وزارت دفاع چین، ابر رایانه تیان.هه یا کهکشان راه شیری در اوج پرفورمنس و عملکرد خود می‌تواند به 1.2 پتافلاپ برسد که در مقایسه با ابررایانه امریکایی مستقر در تنسی که 563 ترافلاپ را اجرا می‌کند، سرعت بسیار بالایی را داراست.

تیان.هه در مجموع 155 تن وزن داشته و شامل 103 رک به صورت کابینتی است که در فضایی معادل هزار متر مربع بنا ساخته شده است. بیش از 14336 سی پی یوی اینتل از سری زئون بهمراه 7168 جی پی یوی انویدیا از سری تسلا در آن جاسازی شده است تا حداکثر کارایی را هنگام محاسبه و پردازش نشان دهد.

به گفته محققان در مرکز تحقیقات وزارت دفاع چین در مقایسه با قدرت ایجاد شده توسط ابر رایانه همینقدر کافی است بدانیم قدرت یک روز ان معادل قدرت 160 سال پی سی با سی پی یویی دوال کور است. پروژه ساخت این ابر رایانه به‌مدت 2 سال توسط 200 دانشمند رایانه انجام شده است. هزینه ساخت ابر رایانه کهکشان راه شیری معادل 88 میلیون دلار شده است و حدود 4.04 مگاوات برق نیز استفاده می‌کند. اکتشافات نفتی، مهندسی پزشکی و طراحی و ساخت ماشین‌های فضایی از جمله کارهایی است که قرار است بوسیله این ابر رایانه کار محاسباتی و پردازشی شان صورت گیرد.

نمایشگاه دستاوردهای رایانه‌ای در پکن برگزار می‌شود که چینی‌ها در این نمایشگاه خبر راه‌اندازی ابررایانه خود را منتشر نمودند. هر 6 ماه لیستی از 500 ابر رایانه جهان منتشر می‌شود و قرار است لیست بعدی ماه آینده میلادی چاپ شود که قطعا ابر رایانه چینی مقام نخست را در اختیار خواهد گرفت.

در لیست ماه ژوئن امسال نام 291 ابر رایانه امریکایی، 145 ابر رایانه اروپایی و 49 ابر رایانه آسیایی به چشم می‌خورد. چیم بیش از 20 ابر رایانه از 500 ابر رایانه را در اختیار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
0
0
لطفا اخبار بفرس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین