کد خبر: ۱۱۲۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
‌ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی:

تامین کسری بودجه ازحساب ذخیره ارزی کار دولت‌مردان عادل نیست

در شرایط نامطلوبی قرار داریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید به یک قدرت علمی برتر در منطقه و جهان تبدیل شویم و در کمترین زمان ممکن به یک قدرت اقتصادی تهدیدناپذیر تبدیل شویم و این اهداف بدون مدیریت راهبردی محقق نخواهد شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی صبح پنج‌شنبه در اولین همایش ملی مدیریت راهبردی تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله گفت: با توجه به حقیقتی که در ادبیات مدیریت وجود دارد فقدان یک جهان‌بینی روشن امکان انجام یک مدیریت راهبردی را از بین خواهد برد. انبیای الهی با چشم‌اندازی روشن در عرصه مدیریت جهان ورود پیدا کردند و قرآن نیز برای آینده بشر چشم‌انداز روشنی را تعریف کرده است که جامعه بشری به مرتبه‌ای از دانش و اخلاق دست پیدا کند تا برای قسط و عدالت قیام نماید و متن جامعه به این حیات ارزشمند آراسته شود و این مهم هنگامی تحقق پیدا می‌کند که اداره کره خاکی در دست انسان‌های صالح قرار گیرد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران از این افتخار برخوردار است که معمار کبیر آن دقیقا در راستای این هدف متعالی حرکت کرد و تعریف خود را با یک مدیریت راهبردی دقیق، قیام برای خدا قرار داد و با این نگاه جامعه اسلامی را در مسیر انجام این رسالت بزرگ پیش برد و با این نگاه است که نمی‌توان نظام را در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد که اگر این تعریف بود نه این اقتدار سیاسی و نه این قدرت برآمده از حضور امت‌های اسلامی در کنار ما وجود نداشت و نه این هجمه قداران و چکمه‌پوشان غرب.

ابوترابی خاطرنشان کرد: با این چشم‌انداز است که ملت لبنان در کنار ملت ما برای رسیدن به یک هدف و تحت مدیریت راهبردی یک رهبر صالح حرکت می‌کنند.

وی افزود: امروز ملت عراق در راستای این هدف متعالی منافع آمریکا و دنیای غرب را در خاک خود مورد هدف قرار داده است و برای دسترسی به این چشم‌انداز باید ایران اسلامی را به قدرت اول در تمام زمینه‌ها در منطقه تبدیل کنیم.

نایب‌رییس اول مجلس اظهار کرد: امروز ما اقتدار تحسین برانگیز سیاسی را در منطقه به دست آورده‌ایم و آیا می‌توان قدرت سیاسی ملت ایران و نظام را که برآمده از اراده ملی و متکی بر اراده ملی است را با سایر قدرت‌های سیاسی منطقه و فرامنطقه مقایسه کرد. کدام قدرت را می‌شناسید که بتواند سه دهه در برابر آمریکا و قدرت‌های حاکم بر جهان بایستد.

وی افزود: همانطور که ما قدرت سیاسی و امنیتی در منطقه هستیم باید به یک قدرت علمی برتر در منطقه و جهان تبدیل شویم و از طرف دیگر باید در کمترین زمان ممکن به یک قدرت اقتصادی تهدیدناپذیر تبدیل شویم و این اهداف بدون مدیریت راهبردی محقق نخواهد شد و اینها همه در سایه اقتدار فرهنگی، اعتقادی و ارزشی ماست که باید آنها را با تمام وجود ارج بنهیم و بر تقویت ارکان آن همت کنیم.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های ما باید اصلاح ساختار اقتصادی کشور باشد. در حوزه علم و تبدیل دانش به فناوری گام‌های بی‌شماری برداشته شده و این دانشگاه (دانشگاه عالی دفاع ملی) یکی از رویش‌های آن است.

ابوترای خاطرنشان کرد: در عرصه تبدیل شدن به قدرت اقتصادی با چالش‌هایی مواجه هستیم و اگر بخواهیم قدرت اقتصادی اول منطقه باشیم باید در برنامه پنج ساله پیش‌رو رشد ۸ درصد را تجربه کنیم. این در حالی است که امروز در شرایط نامطلوبی قرار داریم. با این شرایط موجود باید در سال پایانی اجرای برنامه رشد اقتصادی حدود ۱۳ درصد را داشته باشیم و باید حداقل بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار به بدنه اقتصادی کشور تزریق کنیم و برای اینکه قطع رابطه از درآمدهای نفتی داشته باشیم باید گام‌های بسیار بلندی را برداریم.

وی عنوان کرد: درآمد مالیاتی نتوانسته بیش از ۳۰ درصد از هزینه‌های دولت را پوشش دهد که این زیبنده کشور نیست. باید انضباط مالی را در راس تمام کارها قرار دهیم. تامین کسری بودجه از صندوق ذخیره ارزی کار دولت‌مردان عادل و مدیران هوشمند نیست. باید در گام اول تامین هزینه‌های اجرایی را از درآمدهای نفت و گاز قطع کنیم و بعد از هزینه‌های عمرانی.

ابوترابی افزود: تلاش در جهت اجرایی نمودن برنامه‌های پنج ساله یک برش کوتاه مدت برای رسیدن به چشم‌انداز است و بودجه سالیانه نیز باید دقیقا در بستر تحقق اهداف برنامه پنج ساله باشد و ما با این نگاه فاصله قابل تاملی داریم. نگاه فرابخشی، حرکت منطبق با برنامه، بودجه‌ریزی عملیاتی در راستای کاهش هزینه‌ها و مدیریت خورد و کلان ما نهادینه نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین