کد خبر: ۱۱۲۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۶
‌فرزند ارشد آیت‌الله خاتمی:

در خانه ما، دروغ و غیبت و هتاکی ممنوع بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرزند ارشد آیت‌الله خاتمی پدرش را مجسمه اخلاق می‌نامد و می‌گوید: ایشان هیچ‌گاه به عنوان پدر مجتهد و عالم خانواده به ما نمی‌گفتند که به چه کسی رای بدهید. 

سیده فاطمه خاتمی، در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی برجسته مرحوم آیت‌الله خاتمی، اظهار داشت: در مورد پدرم مطلبی فراتر از پیام حضرت امام به مناسبت رحلت ایشان نمی‌توان گفت؛ امام در پیام خود، آیت‌الله خاتمی را “روشنفکری متعهد”، “مجتهدی بزرگوار” و “طرفدار بی بدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستى” می‌نامند که این صفت آخر بسیار مهم است، زیرا اگر کسی می‌خواهد جوانان پاک، روشن ضمیر و با استعداد را جلب کند، باید با آنها رو راست و صادق باشد. 

وی افزود: امام همچنین در پیام خود می‌فرمایند که آیت‌الله خاتمی “یک عمر با تحجر و واپس‌گرایى جنگید”؛ همانطور که امروز هم باید به این مسأله توجه داشت و این در حالی است که در عین غافل نشدن از دین و قرآن باید روز به روز رشد کرد و جلو رفت. 

این قرآن‌پژوه نمونه تاکید کرد: اگر نورانیت، اعجاز و جذابیتی که در قرآن وجود دارد را با قلب پاک، تقدیم جوانان کنیم، حتما نسبت به آن گرایش پیدا می‌کنند. 

فاطمه خاتمی یادآور شد: حضرت علی وقتی مبلغان دینی را به بلاد مختلف اعزام می‌کردند، به آنها توصیه می‌کردند که توجه تبلیغاتی خود را به نسل جوان معطوف کنند، زیرا آنها سریع‌تر شما را می‌پذیرند. 

فرزند امام جمعه فقید یزد در مورد صفات اخلاقی پدرش، او را “مجسمه اخلاق” خواند و گفت: ایشان حتی یکبار امر و نهی پدرانه به ما نکردند و همواره صمیمانه سخن می‌گفتند. همچنین به عنوان مثال، در سن ۶۰،۷۰ سالگی به یک کودک ۱۰ ساله می‌گفتند که به قرآن خواندن من گوش بده و ایراداتم را بیان کن و از همین طریق به او شخصیت می‌دادند. لذا تمام توصیه‌های آیت‌الله خاتمی بر اساس قرآن و تعلیمات دین بود و عمل‌شان هم بر همان اساس بود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخلاق سیاسی آیت‌الله خاتمی، اظهار داشت: در دوران حیات ایشان (پس از پیروزی انقلاب) چندین انتخابات برگزار شد، اما هیچگاه به عنوان پدر مجتهد و عالم خانواده به ما نمی‌گفتند که به چه کسی رای بدهید، بلکه می‌گفتند خداوند به شما عقل داده است و به وسیله آن می‌توانید تصمیم بگیرید. همچنین تاکید داشتند که رای دادن بر اساس آزادی و عقل بسیار بهتر از تحمیل کردن است. 

سید فاطمه خاتمی در پایان با بیان اینکه در خانه ما دروغ، غیبت و هتاکی ممنوع بود و حتی بچه‌های خردسال اجازه به زبان آوردن عبارات رکیک را نداشتند، گفت: یک‌بار کسی به پدرم نامه‌ای نوشت که در آن سخنان رکیکی را آورده بود، اما وقتی از ایشان پرسیدیم که در این نامه چه آمده بود؟ پاسخ دادند که چیزی نبود، آن فرد نصیحتم کرده بود. 

سید فاطمه خاتمی فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله خاتمی نماینده امام خمینی در استان یزد و مادر شهید است که روز گذشته در همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه مورد تقدیر قرار گرفت و از رئیس مجلس شورای اسلامی لوح تقدیر دریافت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
0
0
قابل توجه بعضی ها...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین