کد خبر: ۱۱۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۰

خسارات سنگین و چند میلیارد دلاری توفان کاترینا

آفتاب‌‌نیوز :

"ري ناگين" در گفت و گو با خبرنگاران گفت: "مي دانيم كه تعداد قابل توجهي جسد در آب‌ها شناور هستند و تعداد بسياري در اتاقك هاي زير شيرواني ساختمان‌ها كشته شده اند".

او افزود، تعداد كشته‌شدگان "صدها و شايد هزاران نفر" باشد. نزديك به هشتاد درصد از شهر نيواورليانز واقع در ايالت جنوبي "لوئيزيانا" بر اثر توفان استوايي كاترينا در زير آب قرار گرفته است.

ناگين گفت، چاره‌اي جز تخليه كامل شهر باقي نمانده است. حدود يكصد هزار نفر از جمعيت نيم ميليون نفري نيواورليانز همچنان در شهر هستند.

عمليات انتقال ساكنين به شهرهاي ديگر تا شعاع ‪ ۵۰۰‬كيلومتري از روز چهارشنبه با بيش از پانصد دستگاه اتوبوس آغاز شد.

وزارت امنيت داخلي كه مسئوليت هماهنگي كمك رساني به توفان زدگان را بر عهده دارد، روز چهارشنبه اعلام كرد كه بيش از ‪ ۷۸‬هزار نفر در سرپناه هاي موقت ايجاد شده در سه ايالت توفان زده اسكان داده شده اند. تعدادي از آوارگان قرار است در ساختمان هاي مدارس دولتي ايالت تگزاس در همسايگي لوئيزيانا مستقر شوند.

اين وزارت خانه همچنين اعلام كرد كه دولت طي دو روز اخير بيش از ‪۱۴‬ ميليون ليتر آب آشاميدني و يك ميليون و پانصد هزار كيلوگرم برنج به مناطق آسيب ديده ارسال كرده است.

در همين حال، همزمان با سرگرم بودن نيروهاي ارتش، گارد ملي و پليس به نجات ساكنين و انتقال مجروحين و آوارگان، غارتگران نيز به سرقت و تاراج فروشگاه ها، مغازها و منازل شهر مشغول هستند.

فرمانده پليس نيواورليانز روز چهارشنبه گفت كه نيروهاي تحت فرمان او "نمي‌توانند به طور همزمان به كمك رساني، غذا رساني، نجات افراد، انتقال مجروحين، تامين امنيت و جلوگيري از دزدي و غارت در شهر بپردازند".

"تري ابرت" مسئول امنيت داخلي ايالت لوئيزيانا گفت كليه فروشگاه هاي تفنگ و مهمات در شهر نيواورليانز توسط اوباش مورد دستبرد قرار گرفته و تمام اقلام موجود در آنها به سرقت رفته است. گروه هاي مسلح اوباش به گشت زني در برخي از مناطق شهر پرداخته اند.

فرماندار ايالت لوئيزيانا نيز روز چهارشنبه خواستار اعزام سه هزار نيروي گارد ملي بيشتر به شهر نيواورليانز شد. در حال حاضر نزديك به يازده هزار نفر از نيروهاي گارد ملي براي كمك به تامين امنيت به سه ايالت توفان زده لوئيزيانا، مي‌سي سي پي و آلاباما اعزام شده اند.

"جورج بوش" روز چهارشنبه گفت كه ايالات متحده "با يكي از بزرگ‌ترين فجايع طبيعي در تاريخ كشور" روبرو است. او افزود، "ترميم خسارات سال ها به درازا خواهد انجاميد".

كنگره آمريكا در سال گذشته حدود ‪ ۱۳‬ميليارد و ششصد ميليون دلار بودجه براي حوادث ناشي از توفان اختصاص داد. دولت بوش روز چهارشنبه از كنگره خواست تا بودجه لازم براي كمك به مناطق آسيب ديده از توفان استوايي كاترينا را تصويب كند. بوش در گفت و گو با خبرنگاران مبلغ درخواستي از كنگره را اعلام نكرد.

از سوي ديگر با مشخص شدن شدت خسارات وارده توفان كاترينا بر تاسيسات نفتي در منطقه خليج مكزيك واقع در جنوب شرقي آمريكا و طولاني بودن مدت مورد نياز براي تعمير آنها، قيمت خرده فروشي بنزين در برخي از مناطق آمريكا به رقم بي‌سابقه بيش از سه دلار و پنجاه سنت براي هر گالن ( ‪۳/۷۸۵‬ ليتر) افزايش يافت.

جورج بوش روز چهارشنبه گفت، " شهروندان بايد درك كنند كه توفان در توانايي ما براي توليد و توزيع بنزين اختلال به وجود آورده است".

كمبود بنزين در برخي از شهرهاي آمريكا موجب تشكيل صف هاي طولاني خودروها در برابر ايستگاه هاي فروش بنرين شد.

توفان استوايي كاترينا موجب متوقف شدن فعاليت مراكز توليد نفت و گاز در منطقه خليج مكزيك و در نتيجه از كار انداختن بسياري از پالايشگاه‌ها در مناطق جنوبي شده است.

وزارت انرژي آمريكا براي مقابله با كمبود عرضه نفت با برداشت موقت نفت از ذخاير راهبردي ‪ ۷۰۰‬ميليون بشكه اي كشور موافقت كرد اما دولت هنوز مقداري نفتي كه از ذخاير راهبردي برداشت خواهد شد را اعلام نكرده است. نفت برداشت شده موقتا در اختيار پالايشگاه‌ها قرار خواهد گرفت تا پس از عادي شدن شرايط به ذخاير بازگردانده شود.

گزارش هاي منتشره به نقل از مسئولين وزارت انرژي آمريكا حاكي است كه فعاليت عادي تاسيسات نفتي آسيب ديده حداقل تا ‪ ۱۰‬روز آينده امكان پذير نخواهد بود. بنا بر گزارش هاي اوليه رسانه‌ها حدود بيست سكوي حفاري در خليج مكزيك بر اثر توفان كاترينا در آب غرق و يا واژگون شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین