کد خبر: ۱۱۲۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۳

چرا دولت می‌خواهد هدفمندکردن یارانه‌ها را امنیتی کند؟

روزنامه جمهوری‌اسلامی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب(روزنامه جمهوری اسلامی): در اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها یک طرح ملی و ضروری است و باید اجرا شود تردیدی نیست. همه‌ی اقتصاددانان، همه‌ی جناح‌های سیاسی و همه‌ی صاحب‌نظران مدیریتی و اجتماعی بر این موضوع اجماع دارند و به همین جهت، همکاری‌های لازم را نیز برای اجرای آن بعمل میآورند.
 
این ویژگی را در کمتر موضوعی می‌توان یافت و به همین دلیل که طرح هدفمندی یارانه‌ها اینهمه مورد اتفاق و حمایت همه‌جانبه است، مسئولان اجرائی کشور باید برای توفیق یافتن در اجرای آن به مردم اعتماد کنند و از رفتارها و اظهاراتی که اعتماد به مردم را زیر سؤال ببرد و یا مردم را نسبت به مسئولان دچار تردید کند بپرهیزند. 

هر چند برای حذف یارانه‌ها شیوه‌های دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها تغییر تدریجی قیمت‌هاست، لکن هنگامی که یک روش توسط مسئولان برگزیده می‌شود، همه باید به آن پایبندی نشان دهند و در چارچوب راهکارهای قانونی مشخص شده به اجرای آن کمک کنند. 

پذیرفتن نواقص، عیب‌ها و اشکالات و تلاش برای برطرف کردن آنها و اصلاح طرح نیز از جمله اقداماتی است که مسئولان اجرائی باید به آن متعهد باشند تا همکاری‌های جمعی بیشتر شود و مردم نیز با انگیزه بیشتر از این طرح استقبال کنند و تا پایان راه با مجریان آن همکاری نمایند. 

کشور ما حذف تدریجی یارانه‌ها را در اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه هشتاد در مورد بعضی اقلام از جمله بنزین تجربه کرد و در واقع طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت بخشی و با شیب بسیار ملایم در آن دوران به اجرا درآمد و توفیقاتی نیز کسب کرد. در آن زمان مجلس هفتم با شعار تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن، طرح افزایش تدریجی قیمت بنزین را متوقف کرد ولی نتوانست جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد و در عمل شعار تثبیت قیمت‌ها به محاق رفت و ناکام ماند. هر چند مجلس هفتم و کسانی که با شعار تثبیت قیمت‌ها مانع ادامه اجرای طرح افزایش تدریجی قیمت بنزین شدند، درصدد خدمت به اقتصاد کشور و رفاه مردم بودند ولی در عمل مانع پا گرفتن یک تجربه مهم شدند که اگر به نتیجه می‌رسید می‌توانست الگوی مناسبی برای حذف یارانه‌ها و تحقق عدالت اقتصادی به‌طور عام و در همه‌ی بخش‌ها باشد. درست است که اکنون زمان بازگشت به آن موضوع نیست و نباید مجلس هفتم را به خاطر ناپخته عمل کردن در این زمینه سرزنش کرد، لکن می‌توان با یادآوری این موضوع، به همه‌ی دست‌اندرکاران یادآور شد که با طرح کنونی هدفمندی یارانه‌ها همراهی کنند و به راهی نروند که منجر به متوقف شدن این طرح و یا حتی کند شدن اجرای آن شود. همانطور که از دست رفتن فرصت گذشته یک ضایعه برای کشور بود، از دست دادن فرصت کنونی نیز یک ضایعه خواهد بود و کشور ما با ویژگی‌هائی که از نظر اقتصادی دارد تحمل از دست دادن چند باره فرصت‌ها را ندارد. 

نکته‌ای که اکنون در اظهارات بعضی مسئولان اجرائی درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد باید از آن پرهیز شود اینست که عموماً یک جریان ضد هدفمندی، که با آمادگی کامل درصدد کارشکنی در برابر این طرح است، را مطرح می‌کنند و به این جریان فرضی هشدار می‌دهند که مبادا وارد عمل شود و کارشکنی کند که اگر چنین کند سرکوب خواهد شد. 

این اظهارات، که می‌تواند یک روش تبلیغاتی برای پیشگیری از کارشکنی‌های احتمالی باشد، فقط درصورتی کارائی خواهد داشت که عنصر "احتمالی" بودن تحرکات کارشکنانه را در تبلیغات دخالت بدهد و آمادگی‌های لازم را برای مقابله قانونی با این قبیل تحرکات داشته باشد. چنین کاری، لازمه هر اقدام مهمی است و اجرای طرح مهم و ملی هدفمندی یارانه‌ها قطعاً از بارزترین مصادیق این قبیل اقدامات است. اما آنچه در هفته‌های اخیر در این زمینه از زبان بعضی مسئولان اجرائی شنیده شده، قدری فراتر است به‌طوری که در افکار عمومی شائبه نوعی تلاش برای سیاسی کردن موضوع و حتی امنیتی کردن آن مطرح شده است. 

واقعیت اینست که اجرای طرحی که مورد وفاق همه‌ی صاحب‌نظران و همه‌ی جناح‌های سیاسی است و کلیه دستگاه‌های وابسته به قوای سه گانه و امکانات متعلق به نظام را با خود دارد، نه دچار مشکل امنیتی است و نه هیچ مشکل دیگری که بتواند اخلالی در روند اجرائی آن پدید آورد. به همین دلیل، آنچه ممکن است از این قبیل اظهارات برداشت شود، نوعی ضعف در اجرای طرح و یا بی اعتمادی به مردم است. اینها اموری هستند که مسئولان اجرائی به ویژه دست اندرکاران اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باید با رفتارها و گفتارهای متقن و منطقی خود و با اعتماد به نفس بالائی که در هنگام سخن گفتن درباره این طرح نشان می‌دهند از القاء آنها پرهیز نمایند و حتی عکس آنرا به افکار عمومی بفهمانند. 

منظور این نیست که مسئولان نسبت به کارشکنی‌های احتمالی هوشیار، کنجکاو و حساس نباشند. قطعاً چنین انتظاری خلاف مصالح عمومی است، آنچه باید مورد توجه باشد اینست که اظهارات مسئولان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نشان دهنده اعتماد به نفس آنها باشد و به مردم نیز آرامش خاطری بدهد که موجب افزایش انگیزه آنان برای همراهی و همکاری با مسئولان گردد. این، پایه‌ای‌ترین عامل موفقیت طرح هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین