کد خبر: ۱۱۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲

مرکز پژوهش‌های مجلس: مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی دارای اعتبار حکم حکومتی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرکز پژوهش‌های مجلس پس از بررسی "طرح معتبر بودن مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در‌ خصوص دانشگاه آزاد اسلامی"، با اعلام این که این مصوبات دارای اعتبار حکم حکومتی است و خواستار خروج طرح مذکور از دستور کار مجلس شد. 

این مرکز پس از بررسی "طرح معتبر بودن مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در‌ خصوص دانشگاه آزاد اسلامی"، نظر خود را در این باره با انتشار گزارشی اعلام کرد. متن این اظهارنظر بدین شرح است:

پس از آنکه اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت در شهریور‌ماه 1388 به واسطه صدور بیانیه‌ای از ‌سوی دبیر‌خانه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد، اموال در اختیار این دانشگاه موقوفه اعلام شد و اداره امور آن منحصراً تابع قواعد شرعی و ضوابط مصرح در وقف‌نامه شناخته شد.

با توجه به شبهات حقوقی متعدد مطرح در ‌خصوص صحت وقف ادعا شده، شورایعالی انقلاب فرهنگی با این وقف مخالفت کرد و در بهار 1389 اساسنامه جدید این دانشگاه را به تصویب نهایی رساند؛ در خرداد و تیر‌ماه 1389 چند واقعه قابل تأمل در رابطه با این موضوع فضای سیاسی و حقوقی کشور را تحت تأثیر قرار دارد که عبارت بودند از:

1. رأی آوردن قید یک فوریت طرح اجازه وقف اموال در اختیار مؤسسات آموزشی غیر‌دولتی غیر‌انتفاعی، 

2. تصویب نهایی طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی و غیر‌دولتی (که به موجب آن ضمن به رسمیت شناختن تلویحی وقف اموال دانشگاه آزاد، مقرر شده بود هر‌گونه اصلاح اساسنامه این مؤسسات نیازمند مشارکت هیأت مؤسس است و هر‌ گونه مصوبه مخالف با این قانون ملغی اعلام شد.) 

3. به موجب دستور موقت صادره یکی از محاکم عمومی دادگستری تهران اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد به جهت موقوفه دانستن اموال این دانشگاه متوقف شد.
این حوادث منجر به شکل‌گیری موجی از اعتراضات اجتماعی بر علیه مجلس و قوه قضائیه شد در همین راستا طرح حاضر با هدف حمایت از اجرای اساسنامه جدید دانشگاه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

با ملاحظه استدلالات پیش گفته به نظر می‌رسد از منظر حقوقی ضرورت چندانی در تصویب این طرح وجود نداشته باشد و به منظور کاهش تبعات منفی سیاسی - اجتماعی مصوبات قبلی مجلس در‌ خصوص مسأله دانشگاه آزاد، با توجه به رد طرح مناقشه‌برانگیز حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیر‌دولتی، در شورای نگهبان، خارج ساختن طرح مورد بحث از دستور کار مجلس پیشنهاد می‌شود.

زیرا اولاً ارائه طرح مذکور از یک‌سو موجب تنزل جایگاه قانون و قانونگذاری و از سوی دیگر شاهدی بر بی‌اعتباری ضمنی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در سایر مواردی است که قــانون پشتیبــان نــدارد؛ ثانیاً از آنــجا که شــورای نگهبــان قانون اساسی مصوبه مــورخ 30/3/1389 مجلس شورای اسلامی را با استناد به مواد (57) و (110) قانون اساسی مردود اعلام کرده است و این مصوبه برای اصلاح و تأمین نظر شورای نگهبان باید در دستور کار مجلس قرار گیرد، اما با توجه به اظهارنظر مقام معظم رهبری درخصوص مسکوت ماندن اساسنامه جدید و وقف دانشگاه آزاد است که باید مورد توجه قرار گیرد، مناسب است این طرح فعلاً از دستور کار خارج شود و مسکوت بماند تا تکلیف دستور رهبری در این باره روشن شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین