کد خبر: ۱۱۲۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۷

کامرون: بمب ارسالی از یمن قرار بود در هواپیما منفجر شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر انگلیس گفت بمبی که در بسته ارسالی از یمن جاسازی شده بود قرار بود در هواپیمای باربری آمریکایی منفجر شود. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «دیوید کامرون» اعلام کرد که کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند مشخص کنند این بمب که در فرودگاه «ایست میدلندز» کشف شد، چه زمانی باید منفجر می‌شد. 

کامرون گفت شواهدی در دست نیست که نشان دهد این بمب برای انفجار بر فراز انگلیس طراحی شده بوده است ولی نمی‌توان این احتمال را نیز منتفی دانست. 

بنا بر این گزارش، بسته دیگری که آن هم حاوی مواد منفجره بود در یک هوایپمای باربری در دوبی کشف شد. آمریکا احتمال می‌دهد القاعده در این ماجرا دخالت داشته باشد. 

در یمن پلیس زنی را که مشکوک به ارسال این بسته‌هاست دستگیر کرده است. 

مقام‌های یمنی می‌گویند با ردگیری شماره تلفنی که فرستنده این بسته‌ها به شرکت حمل و نقل هوایی داده بود او را ردگیری کرده‌اند. 

مسئولین امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفتند این زن جوان که دانشجوی رشته پزشکی و دختر یک مهندس نفت است، در حاشیه شهر صنعا پایتخت یمن دستگیر شد. 

«علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهوری یمن گفت اطلاعاتی که آمریکا و امارات متحده عربی ارائه کردند به شناسایی این زن کمک کرد. 

وی قول داد به همکاری و مبارزه با القاعده ادامه دهد، اما تاکید کرد که کسی نباید در امور داخلی یمن دخالت کند. 

در همین حال پلیس دوبی گفته است بسته مشکوکی که دیروز در فرودگاه اصلی این شهر کشف شد، حاوی مواد منفجره بوده و نشان گروه القاعده بر آن نقش بسته است. 

این بسته حاوی ماده «پنتا اریتریتول تری نیترات» (پی‌ای‌تی‌ان) است. پیش از این در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی از همین ماده برای منفجر کردن هواپیمایی که عازم شهر دیترویت آمریکا بود استفاده شد که با دخالت پلیس خنثی شد. 

سازمان‌های اطلاعاتی می‌گویند این بسته‌ها توسط شاخه‌ای از گروه القاعده در شبه جزیره عربستان که در یمن مستقر است، ارسال شده‌اند. 

این دو بسته که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا آنها را خطر امنیتی جدی توصیف کرد، به آدرس کنیسه‌های یهودیان در شهر «شیکاگو» ارسال شده بودند. 

در پی کشف این بسته‌ها در هواپیماهای باربری شرکت‌های «یو‌پی‌اس» و «فداکس»، هشدارهای امنیتی در آمریکا، انگلیس و خاورمیانه صادر شد. 

در همین حال تنها یک روز پس از کشف دو بمب در دوبی و انگلیس، مقام‌های امنیتی شنبه در یمن اعلام کرده‌اند که بیش از 20 بسته مشکوک دیگر را در کشف کرده‌اند. 

انگلیس اعلام کرده است در حال حاضر حریم هوایی این کشور بر روی تمامی بارهای بدون همراهی مسافر از مبدا یمن بسته شده است. 

بازرسان اعلام کردند که بسته‌هایی که دیروز کشف شد، حاوی یک کارتریج چاپگر کامپیوتر بوده که داخل آن با مواد منفجره پر شده بود و به یک مدار الکتریکی و یک سیم کارت تلفن همراه متصل بود. 

گفته می‌شود که این تجهیزات بسیار ماهرانه نصب شده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین