کد خبر: ۱۱۲۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۱

اختلاف نظر بر سر نرخ واقعی ارز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از اختلاف‌نظر اقتصاددانان بر سر نرخ واقعی دلار در ایران سخن گفت و افزود: صادرکنندگان خواستار افزایش نرخ دلار هستند. 

بابک افقهی در خصوص دستور رئیس‌جمهوری به رئیس کل بانک مرکزی مبنی‌بر واقعی شدن معکوس نرخ ارز گفت: همانطور که در اظهارات رئیس‌جمهور نیز اعلام شد، بحث نرخ ارز و افزایش آن در کنار علاقمندی که بخشی از فعالان اقتصادی به افزایش نرخ ارز دارند، شاید به‌طور خاص در بخش صادرات متمرکز باشد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: همانطورکه رئیس‌جمهور نیز اعلام کردند، صادرکنندگان به دلیل تولید در داخل و صادرات کالای خود، حساسیت بالایی بر قیمت تمام شده دارند، چراکه کالای خود را به خارج صادر و ارز حاصل از آن را به کشور وارد می‌کنند، بنابراین علاقمند هستند که نرخ ارز بالاتر باشد تا منافع بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور مطرح کردند، نرخ ارز تابعی از متغیرهای متعددی است و تاثیرات مختلفی را بر بخش‌های مختلف دارد؛ ضمن اینکه تحلیل‌هایی که در مورد نرخ واقعی ارز صورت می‌گیرد، متفاوت است.

افقهی ادامه داد: بر همین اساس، در بین کارشناسان اقتصادی درباره نرخ واقعی ارز اختلاف نظر وجود دارد، لذا اگر بخواهیم این خواسته صادرکنندگان را برآورده کنیم، باید صادرکنندگان را در بخش‌های مختلف به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد حمایت قرار دهیم.

به گفته افقهی، هم اکنون نیز سیاست‌های دولت این است که موضوع حمایت از صادرکنندگان را توسعه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین