کد خبر: ۱۱۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۵
در واکنش به مطرح شدن اسلام ایرانی از سوی احمدی‌نژاد

لاریجانی: ترویج بحث مکتب اسلام ایرانی کاملاً انحرافی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس قوه قضاییه تکرار اظهارنظرهایی در خصوص اسلام ایرانی و مکتب ایرانی را کاملاً انحرافی و ناسازگار با اعتقادات عمیق اسلامی دانست و گفت: طرح چنین مسأله‌ای در واقع مغالطه‌ای است که باید از تکرار آن پرهیز شود. 

آیت‌الله صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی سفر مقام معظم رهبری به قم و استقبال باشکوه مردم و روحانیت و مراجع از ایشان را تاریخی و ماندگار توصیف کرد و گفت: سفر مقام معظم رهبری به قم و استقبال باشکوه از ایشان، ادعاهای کذب و تفرقه‌انگیز رسانه‌های غربی و اذناب داخلی آنان را باطل کرد. 

رییس قوه قضاییه با اشاره به ادعاهای کذب رسانه‌های غربی و همراهی برخی در داخل با این ادعاها مبنی‌بر فاصله افتادن میان روحانیت معظم شیعه و حوزه با ولایت گفت: یکی از مهمترین آثار و برکات این سفر ماندگار و تاریخی، ابطال ادعاهای نادرست و کذب رسانه‌های غربی و اذناب آنان درباره فاصله افتادن میان روحانیت شیعه و مقام ولایت‌فقیه بود که این ادعاهای کذب در طول یکسال گذشته بارها و بارها تکرار شد اما در پایان این سفر رسانه‌های مدعی غرب، مجبور شدند اعتراف کنند که پیش‌بینی و ادعاهایشان در این باره اشتباه و این استقبال از نظر آنها نیز غیرمنتظره بوده است. 

وی با پربرکت خواندن سفر مقام معظم رهبری به قم و سخنان ایشان در دیدار با روحانیون، جلسه با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم قم، افزود: سخنان مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف شهر قم بسیار جامع، متین و پرمحتوی و در ابعاد داخلی و بین‌المللی تأثیرگذار بود وامیدواریم با تبیین این سخنان ارزشمند به‌ویژه در خصوص جایگاه و جهات علمی حوزه‌های علمیه و لزوم پاسخ‌گویی به نیازهای جهان اسلام و خصوصاً شبهات مطرح شده، شاهد حرکتی نو و علمی در سطح حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های علمیه باشیم. 

لاریجانی اظهارداشت: حفظ اعتدال در رفتار و شیوه‌های عملی طلاب و فضلا و روحانیون خصوصاً نسبت به مراجع و سایر ارتباطات حوزوی نکته درخور توجهی است که در سخنان مقام معظم رهبری به خوبی و با ظرافت مطرح و تبیین شد و امیدواریم از سوی حوزه‌های علمیه به خوبی مورد توجه قرار گیرد. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به تکرار پاره‌ای اظهارنظرها در خصوص اسلام ایرانی و مکتب ایرانی با انتقاد از طرح چنین سخنانی در محافل مختلف، ترویج بحث مکتب ایرانی و یا اسلام ایرانی را کاملاً انحرافی و ناسازگار با اعتقادات عمیق اسلامی دانست و افزود: طرح چنین مسأله‌ای در واقع مغالطه‌ای است که باید از تکرار آن پرهیز شود. 

لاریجانی خواستار دقت‌نظر در طرح سخنان مربوط به عقاید اسلامی از سوی همه صاحب‌نظران و مسئولان شد و افزود: اسلام ایرانی تعبیر نادرستی است که مخالف با تعبیر صریح قرآن و آیات و روایات و اعتقادات اسلامی است چرا که اسلام دینی جهانی است که اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد. اسلام، ایرانی و غیرایرانی ندارد. قرآن کریم می‌فرماید: هذا بیان للناس. مخاطب قرآن همه انسان‌ها هستند و قرآن بیان برای همه انسانهاست. 

وی ادامه داد: اسلام واقعیتی متعالی است که متعلق به کشوری خاص نیست و لذا توصیف اسلام به ایرانی خطای فاحش و مغلطه‌آمیزی است. در پاره‌ای روایات آمده است که حقیقت اسلام، «ما جاء به النبی» است. واضح است که آنچه پیامبر آورده است، ایرانی و غیر ایرانی ندارد. توحید و نبوت و معاد و ولایت و امثال آن حقایق متعالیه‌ای هستند که ربطی به قومی خاص ندارند. طرح چنین مغالطه‌هایی آثار نامناسبی در بعد داخلی و خارجی خواهد داشت. نباید با چنین سخنانی بهانه به دست کسانی داد که ایرانیان را مقابل اسلام معرفی می‌کردند. 

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: اگر منظور از اسلام ایرانی، فهم اصیل ایرانیان در تبعیت از ولایت اهل بیت (علیه‌السلام) و انتظار ظهور است چرا از عبارت اسلام اهل بیت استفاده نمی‌کنیم تا اذهان متدینان و مخلصان ولایت را مشوش و نگران نکنیم. 

وی تصریح کرد: باید به عنوان یک کشور اسلامی الگویی وحدت‌آفرین برای تمام جهان اسلام باشیم و تمام مسلمانان جهان بدانند که برادران ما هستند. 

لاریجانی در ادامه با اشاره به ایام پربرکت ماه ذی‌الحجه ابراز امیدواری کرد: مسلمانان و شیعیان بتوانند از برکات این ماه بهره‌مند شوند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین