کد خبر: ۱۱۲۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۶

3 نفر ازمقام‌های طالبان محرمانه با کرزی دیدار کرده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مقام‌های سابق دولتی افغانستان اعلام کرد که 3نفر از مقام‌های طالبان دو هفته قبل محرمانه با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری صدای افغان، یکی از مقام‌های سابق افغانستان با اعلام این‌که 3 نفر از مقام‌های طالبان با «حامد کرزی» دیدار کرده‌اند، گفت که «مولوی عبدالکبیر»، یکی از والیان سابق طالبان که از قوم رهبر شبکه حقانی است نیز در این ملاقات حضور داشته است. 

مقام‌های افغان و آمریکایی ابراز امیدواری کرده‌اند که توقف مبارزات مولوی عبدالکبیر، شبکه حقانی را ضعیف‌تر کند. تضعیف شبکه حقانی سبب تغییر توازن قدرت در ولایات شرقی افغانستان خواهد شد. 

گفته می‌شود که حقانی به مقام‌های ارشد شبکه القاعده در امتداد مرزهای پاکستان، پناه داده است. 

مولوی عبدالکبیر پیش از این به‌عنوان والی «ننگرهار» فعالیت می‌کرد و بعد از آن به‌عنوان معاون صدراعظم طالبان تعیین شد و برخی گزارش‌ها حاکی است که وی رهبری شورای طالبان را در پشاور به عهده دارد. 

به گفته این مقام سابق افغان، مولوی عبدالکبیر و2 نفر از همکاران وی از جمله رهبران میان‌رتبه طالبان به‌شمار می‌روند. 

«ملا صدراعظم » و «انورالحق مجاهد»، 2 نفر دیگر از طالبانی هستند که در ملاقات با کرزی شرکت داشتند. 

بنا بر این گزارش، انورالحق مجاهد در سال 2001 میلادی به «اسامه بن لادن»، رهبر سازمان تروریستی القاعده کمک کرد تا از حملات نیرو‌های آمریکایی از منطقه «توره بوره»، فرار کند. 

این فرد در ماه ژوئن سال گذشته در جریان جلسه شورای طالبان در پیشاور دستگیر شد و از آن به بعد در بازداشت به‌سر می‌برد. 

این 2 نفر توسط هلیکوپتر از پیشاور به کابل منتقل شدند و بعد از دو شب مجددا به پیشاور رفتند. 

اوایل ماه گذشته میلادی، مقام‌های آمریکایی ها تائید کردند که برای سفر طالبان تسهیلاتی فراهم کردند ولی جزوئیات بیشتری در این‌مورد ارائه نکردند. 

یکی از مقام‌های غربی نیز این دیدار را تایید کرد ولی گفت که نمی‌داند که چه کسانی در این ملاقات شرکت داشتند. کرزی شورای عالی صلح را که متشکل از 70 عضو است ایجاد کرده است تا راه‌حل سیاسی برای چالش‌های افغانستان پیدا شود. 

رهبران کلیدی طالبان شرکت نمایندگان آنها در مذاکرات را رد کرده‌اند. 

هفته گذشته، «ریچارد هالبروک»، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان برخی گزارش‌ها مبنی بر دیدار بین دولت افغانستان و طالبان را بی‌اساس خواند. 

به گفته هالبروک، تعدادی از هم‌رزمان طالبان که احتمالا نقشی در رهبری این گروه ندارند، در تلاش برای برقراری تماس بوده‌اند. 

هالبروک به‌طور مشخص از این افراد نام نبرد ولی گفت که آنها در سطح رهبران ولایتی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین