کد خبر: ۱۱۲۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۳
معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

لغو تحریم هدف ایران باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه شکل گیری مذاکرات جدید بین ایران و گروه 1+5 با یادآوری مذاکرات قبلی ایران در ژنو و وین که به قطعنامه شدید شورای امنیت علیه ایران انجامید هشدار داد که اگر مذاکره قرار است به قطعنامه جدید علیه ایران منجر شود، انجام نشود بهتر است. 

دکتر محمود واعظی در خصوص سازوکار مورد نیاز برای انجام مذاکرات جدید بین ایران و گروه 1+5 تصریح کرد: مذاکرات جدید ابعاد مختلفی دارد و به عقیده من گروه مذاکره کننده ایرانی نیز به اهمیت و ابعاد آن واقفند.

معاون وزیر سابق امور خارجه افزود: ما قبل از اینکه بخواهیم مذاکره‌ای داشته باشیم و انتظاراتی ایجاد کنیم که بعد از عملی نشدن آن انتظارات طرف مقابل به سمت ابزارهای فشار متوسل شوند باید اهداف و چارچوب مذاکرات را مشخص کنیم.

وی با یادآوری مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو و مذاکرات تبادل سوخت در وین خاطرنشان کرد: این مذاکرات انتظارات و امیدواری‌هایی را ایجاد کرد اما بعد که این انتظارات محقق نشد و امیدواری‌ها عملی نشد دیدیم که قطعنامه شورای امنیت صادر شد.

واعظی اضافه کرد: بر همین اساس معتقدم اگر مذاکره بخواهد به قطعنامه جدید منجر شود اصلش انجام نشود بهتر است اما این منافاتی ندارد که بنده معتقد باشم اصل مذاکره مورد استقبال است به شرطی که مذاکره هدفمند باشد. به هرحال نفس اینکه مذاکره بشود مثبت است اما دستور کار مذاکرات و اهداف آن نکته کلیدی است.

معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک اظهار داشت: به نظر می‌رسد اینگونه نمی‌توان ادامه داد که 1+5 از طرفی در شورای امنیت آن قطعنامه شدید را علیه ایران تصویب کند و تحریم‌های یکجانبه نیز علیه ایران اجرا شود بعد از سویی نیز اعلام شود که آماده مذاکره هستیم!

وی تاکید کرد: مذاکره باید در راستای اهداف باشد و این نوع مذاکرات است که می‌تواند معنا و مفهوم یابد و ادامه پیدا کند اما اگر مذاکره پیشرفت نداشته باشد مانند گذشته قطع می‌شود.

واعظی درباره هدف مذاکرات جدید ایران با 1+5 تصریح کرد: هدف مذاکره ازسوی ایران باید این باشد که از وضع فعلی خارج شود و شرایط تحمیلی از سوی 1+5 مانند تحریم شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه از دستور کار آنان خارج شود.

وی در خصوص هدف 1+5 از مذاکرات نیز گفت: آنها هم به دنبال امتیاز گیری هستند و می‌خواهند به ایران بگویند ما قطعنامه شورای امنیت را گذراندیم و تحریم‌های یکجانبه نیز اجرا کردیم حالا شما را به مذاکره دعوت کرده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: برهمین اساس ایران باید پیش از ورود به مذاکره با1+5 دستورکارنشست را مشخص کند تا از قبل معلوم باشد درباره چه چیزی باید مذاکره کرد.

وی افزود: مهم این است که ایران به صورت صریح و قبل از شروع مذاکرات به دور از کلی‌گویی زمینه‌ها و اهداف مذاکرات را تبیین کند.

واعظی خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات باید این باشد که طرف مقابل متوجه شود مذاکره به شرطی ادامه پیدا می کند که همه چیز در میز مذاکره مشخص شود نه اینکه خارج از مذاکرات اهرم‌ها و ابزار‌های زور به کار گرفته شود.

وی در مورد دستور کار مذاکرات نیز بیان داشت: دستور کار باید این باشد که اگر قرار است ایران در چارچوب کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی از جمله ان پی تی فعالیت کند و همکاری‌ها ادامه یابد لازمه این فرایند این است که طرف مقابل دست از ابزار های فشار و تحریم علیه ایران بردارد تا در یک چارچوب مذاکره تفاهم ایجاد شود.

معاون وزیر سابق خارجه در خصوص پیش‌بینی خود از نتیجه مذاکرات آتی ایران با 1+5 نیز گفت: فکر می‌کنم اگر چارچوب و اهداف مذاکرات از قبل مشخص نباشد نمی‌توان نسبت به پیشرفت در مذاکرات امیدوار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین