کد خبر: ۱۱۲۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳

‌تشكیل كمیته ویژه اقناع نامزدهای معترض افغان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كمیسون انتخابات افغانستان در پی دو روز تظاهرات پی در پی دهها نامزد انتخابات پارلمانی گفته كه كمیته ویژ‌‌ه‌ای را برای قانع كردن آنها ایجاد كرده است.

رای‌گیری در انتخابات پارلمانی افغانستان برای گزینش ۲۴۹ عضو مجلس نمایندگان در ۲۷ سنبله/شهریور صورت گرفت اما ادعاهایی در مورد تقلب در انتخابات را به همراه داشته است.

نامزدهایی كه بر اساس نتایج اولیه انتخابات، موفق به كسب آرای لازم برای ورود به پارلمان نشده اند، و شماری از اعضای كنونی مجلس هم در میان آنها هستند، خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده‌اند.

صدیق منصور انصاری، نامزد یک حوزه انتخاباتی در ولایت ننگرهار گفت: "ما این انتخابات را نامشروع و غیرعادلانه می‌دانیم و باید باطل اعلام شود."

یكژک نامزد دیگر تاكید كرد آرایی كه به دلیل مشكوک بودن آنها شمرده نشده، باید به عنوان آرای معتبر شمرده شود.

به نظر این نامزد انتخاباتی، قرنطینه كردن این آرا باعث "تشنج" در میان مردم شده است.

شماری دیگر از نامزدها مدعی شده اند كه عده‌ای از نامزدها آرای لازم برای پیروزی خود را بر اساس "تقلب" و "خرید رای" در برابر پول نقد به دست آورده اند و آنها به گفته او باید "محاكمه" شوند.

كمیسیون انتخابات و كمیسیون شكایات انتخاباتی هم پذیرفته‌اند كه در مواردی تقلب و نارسایی وجود داشته و به همین دلیل آرای مربوط به ده‌ها مركز رای‌گیری را باطل كرده‌اند اما برگزاری مجدد انتخابات را قابل قبول ندانسته‌اند.

نور محمد نور، سخنگوی كمیسیون انتخابات افغانستان گفت: "مشروعیت انتخابات زیر سوال نرفته و من فكر می‌كنم كه نه تنها در سطح ملی، بلكه در سطح بین‌المللی مورد قبول تمام نهادهای ناظر بوده است."

آقای نور همچنین تاكید كرد كه بازشماری آرایی كه باطل شناخته شده، دشوار است و دوباره وارد روند شمارش نخواهد شد.

كمیسیون شكایات انتخاباتی هم گفته است كه زمان ثبت شكایات سپری شده و دیگر هیچ شكایتی پذیرفته نخواهد شد.

پیش از این نهادهای انتخاباتی افغانستان اعلام كرده بودند كه نامزدان و ناظران می‌توانند 3 روز پس از آگاهی از وقوع تقلب، درخواست رسیدگی به آن را مطرح كنند.

شاه سلطان عاكفی، عضو كمیسیون شكایات انتخاباتی به بی بی سی گفت كه تا حال حدود 6 هزار شكایت در این كمیسیون ثبت شده و نیمی از آنها "جدی" است.

به گفته آقای عاكفی تا حال ۲۵۰۰ مورد شكایت از سوی كمیسیون شكایات انتخاباتی بررسی شده است.

این عضو كمیسیون شكایات انتخاباتی ابراز امیدواری كرد كه روند رسیدگی به شكایت‌های انتخاباتی در زمان تعیین شده به پایان برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین