کد خبر: ۱۱۲۷۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰

توکلی: آزادی بیان هست، آزادی بعداز بیان هم باشد

وقتی دولت مكررا قانون را نقض می‌كند؛ باید اعتراض كرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دكتر احمد توكلی، رییس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی كه 5شنبه شب در شبكه دوم سیما حاضر شده بود، در خصوص سختی‌های نقد و جایگاه بد منتقد در كشور گفت: بالاخره آزادی بیان هست اما باید آزادی بعد از بیان هم باشد و اینگونه منتقدان مورد هجوم قرار نگیرند. 

توكلی كه در برنامه زنده «جهان سیاست» حاضر شده بود در اولین سوال مجری كه پرسید برخی می‌گویند شما از جمله خواصی هستید كه در فتنه بعد از انتخابات سكوت اختیار كردید، گفت: شما و یا دوستانتان روزنامه نمی‌خوانید؟ من در همان زمان 3 نامه برای آقایان كروبی و خاتمی و یک نامه هم برای میرحسین موسوی نوشتم و حرف‌هایم را خیلی صریح عنوان كردم. كم‌لطفی برخی دوستان است كه اینگونه حرف می‌زنند.

وی در پاسخ به سوال مراد عنادی ـ مجری برنامه ـ كه گفت برخی می‌گویند شما كمی دیر وارد میدان شدید، گفت: از شما كه كارشناس سیاسی هستید توقع بیشتری است كه با مطالعه و اطلاع در برنامه حاضر شوید، من خودم رسانه‌ای دارم و وظیفه‌ام را انجام داد.

بنابر این گزارش، مجری برنامه كه در اینجا خواست سوال دیگری بپرسد، با واكنش توكلی مواجه شد كه گفت: حرف مرا قطع نكنید و اجازه بدهید حرفم تمام شود؛ در اتفاقات سال گذشته، برخی گروه‌های مذهبی خوب و خوش ریشه ما تند عمل كردند و به تعبیری در سقوط برخی سیاسون ایشان را هل دادند. من تعبیری داشتم كه می‌گفتم فلانی به سرنوشت فلانی دچار می‌شود و دیگری هم به سرنوشت یكی دیگر... اما برخی دوستان با تندروی‌های‌شان به این پروسه سرعت بخشیدند.

توكلی ادامه داد: به برخی دوستان تذكر می‌دادم كه این تیترهایی كه انتخاب می‌كنید بر این مبنا زیاد خوب نیست، شما دارید بدتر آدم‌ها را هل می‌دهید؛ می‌گفتند حق با شماست، درستش می‌كنیم اما درست نكردند.

توكلی تصریح كرد: من درصدد راضی نگه‌داشتن معترضان به خودم نیستم اما شاید بهتر از خیلی مدعیان وظیفه‌ام را در سال گذشته انجام داده باشم.

مجری برنامه كه در میان این سخنان توكلی بارها خواست بحث را عوض كند، بلافاصله در اقدامی جالب، میهمان هفته بعد را در بینابین حرف‌های توكلی معرفی كرد و بعد هم سوالات را به سمت انتقادات مجلس از دولت و بالعكس سوق داد.

توكلی نیز در پاسخ به وضعیت كنونی مجلس گفت: بعضی فشلی‌های مجلس به این دلیل است كه نمایندگان كارهای اصلی خود را درست انجام نمی‌دهند و گرایش‌های محلی و بومی و حوزه‌ای خود را بر گرایش‌های كلان و ملی ترجیح می‌دهند.

وی در خصوص رابطه دولت و مجلس نیز گفت: دولت و مجلس نباید همدیگر را آزرده كنند، در همین قضیه انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران، چیزی به هیچ كسی نگفتند، این بی‌اعتنایی به مجلس است، همین بی اعتنایی باعث پیكار می‌شود؛ از سوی مجلس هم برخی گروكشی‌ها برای گرفتن امتیاز از دولت، باعث آزردگی دولت می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید قبول كند كه مجلس حق نظارت دارد و دولت باید در ریلی كه مجلس برایش معین می‌كند حركت كند. من به رفتار هر دو نقد دارم اما دولت قوه اجرایی كشور است و پول در دست دارد.

توكلی در پاسخ به عنادی كه سعی داشت بگوید پس هر دو طرف مقصرند گفت: اینطور نیست، دولت قوه اجرایی است و اعتبارات را در اختیار دارد برای همین باید برخی رفتارهای ناروا را كنار بگذارد، اینكه به برخی نمایندگان حامی دولت، بهتر و سهل‌تر بودجه می‌دهند، این رفتار خوبی نیست؛ پول و قدرت باید طبق قاعده خرج شود كه البته خیلی سخت است؛ برخی رفتارهای ناروا به فساد مجلس هم دامن می‌زند كه الان هم متاسفانه هست.

توكلی در پاسخ به این سوال كه شما در یک نطق انتخاباتی، صدای بسیاری از همكاران خود را درآوردید كه ادبیات انتقادی شما را نپسندیدند، گفت: وقتی دولت مكررا قانون را نقض می‌كند؛ باید اعتراض كرد، وقتی رییس‌جمهور كه وظیفه دارد قوانین را ولو غلط محترم بشمارد و اجرا كند و در نهایت اگر مشكلی بود با ارائه لایحه، حرفش را بزند در تریبون رسمی اعلام می‌كند این قانون را قبول ندارد؛ من باید اعتراض كنم. اینكه گفته می شود ادبیات اعتراضی من هم خوب نبوده، قبول ندارم، شاید تعابیر تندتر هم به كار ببرم.

توكلی در خصوص سیاست خارجی دولت نیز گفت: گاهی خط كلی سیاست خارجی را تقدیر كرده‌ام و می‌كنم اما این معنایش تقدس نیست، جایی كه اشتباه وجود دارد، می‌گویم.

وی تاكید كرد: كار زشتی كه درباره ملوانان انگلیسی و بدرقه‌شان انجام شد، گویا درباره سارا شورد هم اتفاق افتاده است، معلوم است كه نه می‌پسندم و نه می‌پذیرم.

توكلی در پاسخ به این سوال مجری برنامه كه چرا اصول‌گرایان در مجموع، نظراتشان را از یک تریبون اعلام نمی‌كنند، گفت: جناح ما زیاد قوی و منسجم نیست كه تصمیمات جمعی بگیرد و اعلام كند.

رییس مركز پژوهش‌های مجلس همچنین در خصوص نقد و نقدپذیری گفت: من خودم در سیبل بسیاری از منتقدان هستم، در سایت خودم نیز خیلی به من انتقاد می‌شود، از انتقاد بدم نمی‌آید و به آن توجه می‌كنم، ضمن اینكه باید به نقد توجه كرد، اینكه منتقدان در كشور ما مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند به خاطر جایگاه بد نقد در كشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۶
0
0
حمایت صدا و سیما از کسی که بر اساس قانون اساسی باید محاکمه شود بی اعتقادی ان ها را به قانون اساسی نشان می دهد
اصل‏ يكصد و بيست و سوم قانون اساسیی:« رئيس‏ جمهور موظف‏ است‏ مصوبات‏ مجلس‏ يا نتيجه‏ همه‏ پرسي‏ را پس‏ از طي‏ مراحل‏ قانوني‏ و ابلاغ‏ به‏ وي‏ امضاء كند و براي‏ اجرا در اختيار مسئولان‏ بگذارد.»
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین