کد خبر: ۱۱۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۸
در بررسی برنامه پنجم؛

مجلس با واگذاری خدمات درمانی به بخش خصوصی مخالفت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واگذاری تمامی امور تصدی گری ارائه خدمات بهداشتی، درمانی از وزارت بهداشت و درمان به بخش خصوصی مخالفت کردند. 

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور عصر امروز شنبه در مجلس تصویب کردند به پزشکانی که در مناطق کمتر توسعه یافته به‌طور مستمر (حداقل دو سال متوالی) در "سامانه خدمات جامع و هماهنگی سلامت" انجام وظیفه نمایند به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید معاونت با تسهیلات ویژه علاو‌بر موارد موجود قانونی در مدت خدمت در مناطق یاد شده پرداخت می‌شود.

بر این اساس مقرر شد، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بخش سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز شود.

بر اساس لایحه دولت قرار بود امور تصدی گری ارائه خدمات بهداشتی، درمانی از وزارت بهداشت به بخش خصوصی واگذار شود که در این میان چند تن از نمایندگان با این واگذاری مخالفت کردند و پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مخالفت با این بند لایحه دولت گفت: در صورت واگذاری تصدی‌گری بخش درمان به بخش خصوصی اگر بخش خصوصی و بیمه به مردم جواب ندادند چه کسی پاسخ‌گو است؟

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون خدمات بهداشت و درمان باید به صورت رایگان به مردم ارائه شود افزود: بر اساس آمار بخش خصوصی دو سوم هزینه کشور در حوزه بهداشت و درمان را به خود اختصاص داده است در حالی که 10 درصد تخت ها و 20 درصد خدمات سرپایی را ارائه می دهد.

پزشکیان گفت: این در حالی‌ست که بخش دولتی با یک سوم این هزینه خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی را به مردم ارائه می‌دهد.

وی افزود: این تصمیمات تنها کسانی را گرفتار می‌کند که پولدار نیستند و این تصمیمات تنها مستضعفان را له می کند.

حسینعلی شهریاری دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در مخالفت با این بند لایحه دولت که اجازه می‌داد تصدی‌گری ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: مگر دولت در 10 سال گذشته چقدر توانسته است که بیمارستان و خانه بهداشت را در شهرها واگذار کند که اکنون تصمیم به چنین کاری گرفته است؟

وی گفت: تصویب این بند به معنای آتش زدن به اموال دولت و فقیر کردن مردم و عدم دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمانی است.

نماینده مردم زاهدان واگذاری تصدی گری خدمات بهداشت و درمان به بخش خصوصی را خیانت به محرومان و مستضعفان خواند.

حجت الاسلام حسن ابوترابی‌فرد که ریاست ادامه جلسه عصر امروز مجلس را بر عهده داشت در جایگاه موافقت با لایحه دولت و واگذاری تصدی‌گری خدمات بخش درمان و بهداشت به بخش خصوصی، گفت: موضوع این بند با واگذاری مغایرت دارد و به معنای آن است که دولت برای خدمات بهتر این امور را به بخش خصوصی می‌دهد.

در نهایت نمایندگان مجلس در زمان رای گیری با اعلام مخالفت خود با واگذاری تصدی‌گری خدمات بخش درمان و بهداشت، این بند را از لایحه برنامه پنجم کشور حذف کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین