کد خبر: ۱۱۲۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱
پس از 8 ماه رایزنی و گفت‌و گوی سیاسی؛

نوری المالکی در سمت نخست‌وزیری عراق ابقا شد

ائتلاف "العراقیه" رئیس پارلمان را انتخاب می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی دولت عراق از توافق گروه‌های سیاسی در مورد نخست‌وزیری مجدد «نوری المالکی» خبر داد. 

به گزارش از خبرگزاری فرانسه، پس از هشت ماه از انتخابات پارلمانی عراق گروه‌های سیاسی این کشور توافق کردند که «نور المالکی»، رهبر ائتلاف «دولت قانون» به‌عنوان نخست‌وزیر دولت جدید در سمت خود باقی بماند و ائتلاف «العراقیه»، به رهبری «ایاد علاوی»، نخست‌وزیر سابق این کشور ریاست پارلمان را انتخاب کند. 

«علی الدباغ»، سخنگوی دولت عراق یکشنبه گفت: «بر اساس توافقی که روز گذشته بین گروه‌های عراقی صورت گرفته نوری المالکی در سمت نخست‌وزیری باقی می‌‌ماند و ائتلاف العراقیه نامزد خوب برای ریاست پارلمان را تعیین کند.» 

پیش از این نوری المالکی گفته بود که مشورت‌ها و گفت‌وگوها بین ائتلاف‌های پیروز انتخابات هفتم ماه مارس مرحله پایانی خود را پشت سر می‌گذارند. 

انتخابات پارلمانی عراق در ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شد ولی هیچ یک از دو حزب اصلی نتوانسته بودند تعداد کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت را به‌دست آورند. 

در انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف العراقیه که متشکل از سنی‌های سکولار بود و ائتلاف دولت قانون که متشکل از جناح‌های شیعه است، بیشترین آرا را به دست آوردند. 

ائتلاف العراقیه در انتخابات پارلمانی با دو کرسی بیشتر از ائتلاف مالکی، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد. این ائتلاف با 91 کرسی مدعی بود پیروز انتخابات است و حق تشکیل دولت جدید را دارد. 

این در حالی است که براساس اتحاد میان دولت قانون و «ائتلاف ملی» به رهبری «عمار الحکیم» فراکسیون اکثریت پارلمان با 159 کرسی تشکیل شده بود و تشکیل دولت را حق خود می‌دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین