آفتابنیوز : آفتاب: این روزها اکثر خبرگزاریهای خارجی از واردات مجدد بنزین به ایران خبر میدهند در حالیکه مسئولان نفتی ایران در مقابل این واردات سکوت اختیار کردهاند.
پیگیریهای خبرنگار نیز برای پیگیری صحت این اخبار با درهای بسته مواجه شد. مسئولان نفتی هر بار در مواجهه با این سوال با تاکید بر حضور در جلسه، از پاسخگویی به این سوال سرباز زدند. براین اساس مدیرامور بینالملل شرکت ملی نفت در سه روز تماس مکرر خبرنگار خبرآنلاین در ساعت های مختلف روز با تاکید بر حضور در جلسه از پاسخگویی خودداری کرد.
و حال این سوال همچنان باقی است که در شرایطی که ایران از واردات بنزین بینیاز شده و مصرف بنزین نیز به زیر 60 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است علت واردات بنزین در چنین شرایطی چیست؟
پیش از این برخی از مسئولان نفتی تاکید کرده بودند پیش از بینیازی از واردات بنزین سفارشهایی صورت گرفته بوده که در شرایط فعلی محمولههای ارسالی مربوط به سفارشهای گذشته است در حالیکه برخی از خبرگزاریها با دادن آدرسهای مشخص از نام نفتکش و تحویل آن در کدام بندر کشور تاکید میکنند این محمولهها مربوط به سفارش شهریورماه امسال است.
از سویی دیگر اخیرا تاکید شده است ایران همچنان از چین و سنگاپور بنزین وارد میکند. براساس این گزارشها که به ظاهر مستند به نظر میرسد تا پایان ماه سپتامبر سنگاپور یک میلیون بشکه بنزین به بندرعباس ایران صادر کرده است. محموله یک میلیون بشکه بنزین دیگری نیز که اواخر سپتامبر در هنگکنگ بارگیری شداواسط اکتبربه ایران تحویل شده است. نفتکش امین ایران نیز اواخر سپتامبر برای بارگیری محموله بنزین از چین وارد بندر ژوشان شده است.
بر اساس این گزارش، شرکتهای چینی با مبادله نفت و بنزین با ایران با یوان موافقت کردهاند. شرکتهای چینی پیش از این به صورت قانونی بنزین مورد نیاز ایران را از طریق امارات صادر میکردند ولی اکنون این مبادلات بهصورت مستقیم انجام میشود. البته محمولههای کوچکی نیز هنوز از امارات به بندر عباس وارد میشود. محموله 100 هزار بشکهای بنزین از بندر جبل علی امارات با پرچم این کشور در اوایل سپتامبر به ایران صادر شد. یک محموله دیگر 100 هزار بشکهای نیز که با پرچم جزایر مارشال از جبل علی به بندر عباس حرکت کرده بود اواخر سپتامبر به ایران رسیده است.
این در حالی است که اواسط شهریورماه امسال وزیر نفت از بینیازی ایران از واردات بنزین خبرداد و البته تاکید کرد این بینیازی مدتی است محقق شده اما ما منتظر فرصت مناسبی برای اعلام آن بودهایم.
در چنین شرایطی سکوت خبری از سوی مسئولان نفتی کشور کمی با ابهام مواجه است چرا که اگر این محمولهها پیش از بینیازی ایران سفارش داده شده است میتوان با اطلاعرسانی آن رفع ابهام کرد. در غیر اینصورت در شرایطی که تاکید میشود میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور نسبت به دورههای گذشته در شرایط بسیار مساعدی قرار دارد در اینصورت مشخص نیست دلیل واردات این فراورده به کشور در شرایط کنونی چیست؟
این در حالی است که اخیر وزیر نفت اعلام کرده است فروشندگان بنزین به ایران که در گذشته برای فروش بنزین به ایران خودداری میکردند امروز برای فروش بنزین خود به ایران صف بستهاند. شاید به نوعی این وزیر به شرکتهایی اشاره دارد که پیش از این با افزایش فشارهای آمریکا برای عدم فروش بنزین به ایران از فروش این فراورده خودداری کرده بودند. در این بین در برخی مواقع نیز اخباری منتشر شده بود که بعضا ثابت میکرد ایران برای خرید بنزین از کشورهای دیگر و تامین نیاز کشور ناچار به پرداخت هزینهای بیش از قیمت بنزین است.
نمونه این ادعا به خبر رویترز در اواسط مردادماه بر میگردد. براساس اظهارات این خبرگزاری، ایران هر لیتر بنزین ترکیه را 129 تومان گرانتر خریده است.
اگرچه این خبر هم با سکوت مسئولان نفتی همراه بود اما در آن رویترز مدعی شده بود طی ماه ژوئن 138 هزار تن بنزین به ایران صادرشده و ایران در برابر این حجم واردات 121.8 میلیون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن 878 دلار میشود.
این در حالی است که گفته میشود با تشدید تحریمها و توقف کامل واردات بنزین، از حدود دو ماه گذشته وزارت نفت ایران طرح تولید ضربتی بنزین را در مجتمعهای پتروشیمی اجرایی کرد؛ این امر موجب شد تا فروشندگان بنزین در منطقه خلیج فارس با بحران مشتری برای محصولات خود روبهرو شوند که این روند نیز کاهش 20 دلاری قیمت بنزین در منطقه را به همراه داشته است.
براساس این گزارش در حال حاضر با تولید بنزین از مجتمعهای پتروشیمی تولید روزانه بنزین کشور به 66 میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است در شرایطی که مصرف بنزین در کشور به 60 میلیون لیتر رسیده است.در عین حال براساس اظهارات مسئولان نفتی کشور، ایران تا کنون سه تا چهار محموله بنزین به کشورهایی چون افغانستان و عراق بنزین صادر کرده است و درشرایط فعلی به جمع صادرکنندگان بنزین پیوسته است.