کد خبر: ۱۱۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۴

اوجنیو گالدیری، مرمت‌گر آثار ایرانی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اوجنیو گالدیری، معمار و مرمت‌گر ایتالیایی که مرمت کاخ‌های عالی‌قاپو، چهل ستون و هشت بهشت را به عهده داشت، درگذشت. 

به گزارش خبرگزای میراث فرهنگی، گالدیری در سال 1925 در شهر ناپل به دنیا آمد اما در نوجوانی با خانواده خود به رم مهاجرت کرد. او دهه 60 میلادی به ایران آمد و سرپرست کارهای مرمتی موسسه شرق‌شناسی ایتالیا، ایزمئو، در ایران شد.

وی کار خود را ابتدا در کاخ عالی قاپو آغاز کرد و سپس به انجام کارهای مرمتی در مسجد جامع اصفهان و کاخ های چهل ستون و هشت بهشت پرداخت.

فعالیت های گالدیری در ایران، علاوه بر آن که توانست منجر به حفظ تعدادی از مهمترین بناهای معماری ایرانی شود، باعث شناخت بهتر آنها نیز شد. فعالیت های او همچنین باعث شد الگوی مناسبی برای چگونگی مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی در ایران پدید آید.

کارهای مطالعاتی و مرمتی موسسه ایزمئو در مسجد جامع اصفهان، که به سرپرستی گالدیری صورت گرفت، توانست ابهام‌های فراوانی را رفع کند که در مورد تاریخ و دوره‌های معماری این مسجد تاریخی وجود داشت؛ این مطالعات نشان داد برخلاف تصور رایج در آن زمان، مسجد جامع پیش از دوران سلجوقی نیز وجود داشته و دارای دوره‌های متعدد معماری بوده است.

در کاخ عالی‌قاپوی اصفهان، برنامه‌ مرمتی موسسه ایزمئو به مدت ده سال به سرپرستی گالدیری پیش رفت و ضمن نجات بخشی ساختمان و برطرف کردن آسیب‌های ساختار و تزیینات آن، در مورد تاریخ و نحوه شکل گیری این ساختمان مهم نیز، برای اولین بار اطلاعات جالب توجهی به دست آمد.

گالدیری در سال 1980 میلادی «جایزه معماری آقاخان» را به دلیل مرمت بناهای تاریخی در شهر اصفهان دریافت کرد.

اوجنیو گالدیری، روز سوم ماه نوامبر، در دفتر کار خود در شهر رم درگذشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین