کد خبر: ۱۱۳۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۹

ادامه روند تشکیل دولت عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبران گروه‌های سیاسی عراق در تلاش برای خروج از بن بست سیاسی این کشور و ادامه روند تشکیل دولت جدید ائتلافی با یکدیگر دیدار و گفت‌و گو کردند. 

به گزارش پرس تی وی، این دیدار دوشنبه 8 نوامبر درحالی در شهر اربیل برگزار شد که گروههای سیاسی عراق پیش از این درباره ابقای نوری المالکی به عنوان نخست وزیر این کشور به توافق رسیدند. 

بر اساس این توافق المالکی در پست نخست وزیری عراق باقی خواهد ماند و حزب العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، نامزد مورد نظر خود را برای تصدی ریاست پارلمان این کشور معرفی خواهد کرد. 

همچنین، جلال طالبانی در مقام رئیس‌جمهوری عراق و رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان این کشور ابقا شد. 

گفتنی است، سران احزاب مختلف سیاسی عراق پنجشنبه آینده با هدف انتخاب رئیس پارلمان این کشور تشکیل جلسه خواهند داد. 

رهبران گروه‌های سیاسی عراق در حالی به این توافق دست یافته‌اند که مسعود بارزانی، رئیس حکومت منطقه‌ای کردهای شمال عراق با مشارکت در دولت وحدت ملی این کشور موافقت کرده است. 

درهمین حال، ایاد علاوی هفته گذشته اعلام کرد، به نظر وی مذاکرات با ائتلاف نوری المالکی و دیگر گروه‌های رقیب در عراق برای تشکیل دولت وحدت قابل قبول نیست و به نتیجه مطلوب نمیرسد. 

این درحالی است که ائتلاف المالکی که از حمایت شیعیان عراق برخوردار است، پس از جلب حمایت گروه‌های کوچک سنی، با اقلیت کرد این کشور نیز به توافق رسیده است. 

به نظر میرسد، حزب العراقیه نیز به برخورداری ائتلاف مالکی از حمایت لازم برای تشکیل دولت و بی نیازی آن به حمایت این حزب واقف شده و در رویکردهای گذشته خود تجدید نظر کردهاند. 

اسامه النجیفی، یکی از رهبران حزب العراقیه در گفت‌و گو با خبرگزاری رویترز گفته است: میل و رغبت برای مشارکت در تشکیل دولت وجود دارد. 

وی افزود: نشانه‌هایی از توافق وجود دارد...البته هنوز اختلافاتی درباره تقسیم قدرت و اصلاحات به چشم می‌خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین