کد خبر: ۱۱۳۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲

توهین 20:30 به شعور مخاطبان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر بخواهیم علمی مقایسه کنیم باید بگوییم با توجه به اینکه درآمد جامعه ایرانی یک دهم درآمد جامعه اروپایی است و اگر فرض کنیم که ایران هم برای بنزین 60 درصد مالیات بگیرد قیمت بنزین به پول ما می‌شود 200 (دویست تومان) و با توجه به اینکه خودروهای ما دو برابر مصرف می‌کنند در شرایط ایده آل اروپایی باید قیمت بنزین به پول ما بشود 100 تومان تا ما هم شرایط رفاهی اروپایی را حداقل از نظر بنزین داشته باشیم. 

سایت پارسینه نوشت: دیشب اخبار 20:30 این خبر را پخش کرد:

"بنزین در کشورهای اروپایی هر لیتر 1.4 یورو است که به پول ما می‌شود 2000 تومان"

متوجه توهین نشدید؟!

پس به مطالب زیر توجه کنید:

نخست اینکه؛

من با هدفمند شدن یارانه‌ها موافقم 

حتی با حذف یارانه‌ها هم موافقم ولی شرط داره 

هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و اگر می‌خواهید کار خوبی بکنید از توجیهات اشتباه استفاده نکنید!

مقایسه دو جامعه فقط از یک جهت خاص ستم به هر دو جامعه است و برای مقایسه دو جامعه باید همه جهات خاص که باعث شرایط مورد نظر در آن جامعه شده است لحاظ شود.
دوم اینکه؛

1. هر اروپایی می‌تواند با یک سال پس انداز مازاد درآمد خود یک خودرو تهیه کند ولی هر ایرانی برای خرید خودرو باید 10 سال مازاد درآمد خود را پس انداز کند.

2. هر اروپایی می‌تواند با ده سال پس انداز مازاد درآمد خود یک خانه تهیه کند ولی هر ایرانی برای خرید خانه باید 100 سال مازاد درآمد خود را پس انداز کند.

3. 60 درصد از هزینه بنزین در اروپا مربوط به مالیات است و قیمت فروش بنزین در واقع 0.6 یورو است که به پول ما می‌شود 900 تومان.

4. کم‌مصرفترین خودرو اروپایی در هر 100 کیلومتر داخل شهر 4 لیتر بنزین مصرف می‌کند ولی کم مصرفترین خودرو ایرانی در هر 100 کیلومتر داخل شهر 8 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

5. بنزین تولید داخل ایران هر لیتر 50 تومان تمام میشود (با توجه به اینکه برای نفت خام هزینه ای پرداخت نمی‌شود) و بنزین وارداتی تحویل در خلیج فارس هر لیتر 300 تومان است.

6. قیمت‌ها و درصدها در هر دو جامعه ایرانی و اروپایی حدودی عرض شده است و برای افراد متوسط جامعه و غرض اعلام بیسوادی یا سفارشی بودن گزارشگر و کلیه دست اندر کاران این خبر بوده است.

نتوانستید نتیجه بگیرید؟!

پس به مطلب زیر توجه کنید:

مقایسه جامعه ایرانی با اروپایی به این شکل "به پول ما می‌شود 2000 تومان" اصلا علمی نیست چون هم شرایط موجود در دو جامعه و هم سطح اقتصادی هر دو جامعه متفاوت است.

اگر بخواهیم علمی مقایسه کنیم باید بگوییم با توجه به اینکه درآمد جامعه ایرانی یک دهم درآمد جامعه اروپایی است و اگر فرض کنیم که ایران هم برای بنزین 60 درصد مالیات بگیرد قیمت بنزین به پول ما می‌شود 200 (دویست تومان) و با توجه به اینکه خودروهای ما دو برابر مصرف می‌کنند در شرایط ایده آل اروپایی باید قیمت بنزین به پول ما بشود 100 تومان تا ما هم شرایط رفاهی اروپایی را حداقل از نظر بنزین داشته باشیم.

اگر مصرف بنزین در ایران زیاد است خودرویی تولید کنید که اروپایی مصرف کند تا مصرف نصف شود نه اینکه جلوی مصرف را با قیمتهای غیر واقعی و توجیهات غیر علمی بگیرید.

پس بهتر است حداقل احتمال شعور داشتن مخاطب را در نظر بگیریم!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
خوب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
کاملأ موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
ای ول بابا، بالا‌خره صداتون دراومد!! :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
سلام
این تحلیل از یک آدم بی اطلاع در یک سایت غیر موثق قرار گرفت!
عجیبه که سایت آفتاب هم اون رو منتشر کرد...
همه می دونن که منظور خبر بیست و سی، درباره میانگین قیمت ثابت جهانیست!!
نمی دونم چرا خودمون رو بازی میدیم....
یاحق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۰
0
0
درسته . به این دوستمونم بگم که چه چیز ما با اروپا قابل مقایه است که این دومیش باشه .
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۱
0
0
ميشه اون جنابي كه فرمودن خودمونو بازي نديم بگن ميانگين قيمت ثابت جهاني!!! چقدره كه ما هم بدونيم؟! آخه توي اين 4 سالي كه من درس اقتصاد و بازرگاني خوندم به همچين كلمه‌اي بر نخوردم. اگه قيمت ثابته پس ميانگينش چيه؟! اگه منظورشون قيمت ثابت تک‌تک كشورهاي جهانه واقعا ميشه با اين همه اختلاف نرخ ارزو توليد سرانه‌ي كشورها اينو به همين راحتي حساب كرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۱
0
0
من خودم رشته تحصیلیم مهندسی نکانیکه اون قسمتش که گفت کم مصرف‌ترین خودروی ایرانی 100km /8litمیسوزونه( داخل شهر)دروغ محضه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
0
0
مخالف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
0
0
در همین کشور عربستان 3لیتر بنزین برابر 1ریال سعودی معادل 280تومان به پول ایران می باشد.
متوسط مصرف بنزین در شهرهای ایران همین 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. چرا منکر می‌شوید؟؟

مردم هر چی سرشون بیاد .... وقتی به این وضعیت اعتراضی ندارند. ما چرا خودمان را خسته کنیم؟؟

فردا که نفت رو میارند سر سفره‌ها‌تون :)) با نون 700 تومانی ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
0
0
سلام شما همیشه دنبال کوچکترین اشتباه هستید تا بزرگش کنید مگر خودتان اشتباه نداشتید و ندارید اگر می‌تونید انکار کنید چرا اشتباهات فاحش شبکه‌هائی مثل BBC یا دیگر شبکه‌ها رو نمی‌آورید هزاران شبکه علیه کشور به صورت شبانه‌روزی دارن کار می‌کنن آن‌وقت شما کاسه داغ‌تر از آش شدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
0
0
عدل علی که میگن همینه مگه نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
0
0
کاملا درسته! من از مدت‌ها پیش که این موارد رو به بعضی از اطافیان و همکارانم که کمتر به این مسائل توجه می‌کنن توضیح داده بودم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین