کد خبر: ۱۱۳۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸
متکی، وزیر امور خارجه ایران:

گروه 1+5 نگرش سازنده‌ای را در مذاکرات دنبال کنند

امیدواریم مذاکرات هر چه‌زودتر آغاز شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه ایران با اعلام اینکه در گذشته ایران تجربه متفاوتی را از مذاکره با 1+5 به دست آورده است، گفت: این گروه بهتر است پایه و نگرش سازنده‌ای را در جریان مذاکره با ایران دنبال کند. 

منوچهر متکی که امروز سه شنبه در پایان نهمین اجلاس مجمع گفت‌و گوی همکاری‌های آسیایی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در رابطه با تاریخ و مکان مذاکره با 1+5 گفت: ما قبلا تاریخ را اعلام کرده‌ایم و مکان این مذاکرات که بناست در ترکیه صورت بگیرد مورد توافق قرار گرفته و 15 نوامبر نیز برای زمان مذاکرات پیش‌بینی شده است.

وی در عین حال گفت: ولی انعطاف در هر دو طرف برای تعیین زمان و مکان مذاکرات وجود داشته و در واقع مشخص کردن آن کار سختی نیست.

متکی در ادامه با اعلام اینکه در رابطه با ماهیت مذاکرات رایزنی‌هایی صورت گرفته است، گفت: امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز به توافق برسیم و مذاکرات هر چه‌زودتر آغاز شود.

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران تجربه متفاوتی را از مذاکره با 1+5 داشته و آنها به جای روش‌های سازنده به دنبال مواجهه بودند، این گروه باید نگرش و سیاست خود را برای مذاکره تغییر دهند.

وی با اعلام اینکه ایران برای مذاکره صادق و جدی است، گفت: ما به ماهیت مذاکرات تعهد داریم و بهتر است که گروه 1+5 نیز پایه و نگرش سازنده‌ای را در این مذاکرات دنبال کنند.

همچنین رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که گفت‌و گوی گروه 1+5 با ایران برای حل موضوع هسته‌ای این کشور به‌زودی در ترکیه آغاز می‌شود.

به گزارش رویترز، عبدالله گل گفت: ترکیه انتظار دارد تا خیلی زود گفت‌و گوها بین ایران و گروه1+5 در خصوص حل صلح آمیز موضوع هسته‌ای ایران برگزار شود.

گل که روز گذشته در دانشگاه آکسفورد صحبت می‌کرد، افزود: در نتیجه تحولات اخیر شما شنیده‌اید که ترکیه میزبان نشست هسته‌ای در رابطه با ایران خواهد بود و این اتفاق به‌زودی صورت خواهد گرفت. ما بر این باوریم که گفت‌و گوها و مذاکرات تدابیر مهم اعتمادسازی و گامی به سوی یک راه‌حل دیپلماتیک هستند.

این مقام ترک همچنین در رابطه با احتمال بروز درگیری در منطقه، گفت: ما جنگی را در همسایگی خود داشتیم و نمی‌خواهیم درگیری دیگری را تجربه کنیم به همین دلیل در تلاش هستیم این اطمینان را بدهیم که مسائلی از این دست می‌تواند از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین