کد خبر: ۱۱۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۱
ابراز نگرانی از روند صلح در خاورمیانه

اروپا: اسرائیل واحد‌های مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی نسازد

اوباما: اسرائیل و فلسطینی‌ها برای رسیدن به صلح تلاش کافی نمی‌کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از اسرائیل خواست از ساختن واحدهای مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی خودداری کند. 

خانم اشتون طرح اسرائیل را مغایر با تلاش‌های بین‌المللی برای احیای روند مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها توصیف کرد. 

اسرائیل اعلام کرده است که 1300 واحد مسکونی دیگردر اراضی اشغالی شرق بیت‌المقدس می‌سازد. 

تشکیلات فلسطینی این طرح را محکوم کرده و آمریکا و سازمان ملل نیز آن را مایه نگرانی خوانده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنانی در مالزی در مورد روند صلح خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «باراک اوباما» گفت که پیشرفت مناسبی در مذاکرات صلح خاورمیانه ندیده است و این مذاکرات تا کنون نتوانسته چارچوبی برای توافق نهایی ایجاد کند.

وی که در کنفرانس مشترک با «سوسیلو یودهویونو»، رئیس‌جمهوری اندونزی سخن می‌گفت، در مورد ساخت واحدهای صهیونیست‌نشین در بیت‌المقدس تاکید کرد: «هر یک از این اقدام‌ها می‌تواند به اعتماد سازی بین طرف‌ها پایان دهد.»

پیش از این هم مقام‌های آمریکایی از احداث یک هزار و 300 واحد جدید برای اسکان یهودیان در مناطق حساس بخش شرقی و فلسطینی بیت‌المقدس ابراز نارضایتی کرده‌اند.

«فیلیپ جی کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام جدید اسرائیل را با تلاش‌های واشنگتن مبنی‌بر از سر گیری مذاکرات خاورمیانه میان این رژیم و حکومت خودگردان فلسطین متناقض دانسته است.

نشریه جورزالم‌پست به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که واشنگتن مدت‌‌ها در جهت متقاعد کردن طرفین برای جلوگیری از اقداماتی که اعتماد آنان را به مخاطره می‌اندازد، تلاش کرده است.

وی افزود که «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا موضوع احداث واحدهای جدید یهودی‌نشین را در دیدار این هفته خود با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل که در نیویورک انجام می‌گیرد، مطرح خواهد کرد.

مذاکرات سازش فلسطین با اسرائیل در دوم سپتامبر آغاز شد اما اندکی پس از آن به علت امتناع اسرائیل از تمدید توقف ساخت شهرک‌‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی از سوی طرف فلسطینی تحریم شد.

«محمود عباس»، رهبر حکومت خودگردان فلسطین با ترک گفت‌وگوی مستقیم با اسرائیل تهدید کرده است که تا زمان توقف دوباره شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی به مذاکرات باز نخواهد گشت.

پروژه‌های جدید شامل طرح ساخت یک مجموعه 1025 واحدی در منطقه «هرهما» و 320 واحد دیگر در منطقه«راموت» در بیت‌المقدس شرقی است.

«اسحاق آحارونوویچ»، وزیر امور داخلی رژیم‌صهیونیستی در این باره تصریح کرده است که این طرح‌های عمرانی 6 ماه پیش تصویب شده بود اما به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاده است.

همچنین، گروه‌ «اکنون صلح» که ساخت‌وسازهای غیرقانونی رژیم‌صهیونیستی را زیر نظر دارد با محکوم کردن اقدامات مخرب نتانیاهو برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات، اعمال فشار بر فلسطینی‌‌ها را برای ادامه مذاکرات بی‌نتیجه خوانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین