کد خبر: ۱۱۳۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
بعد از 8 ماه مذاکرات؛

رهبران سیاسی عراق بر سر تقسیم قدرت به توافق رسیدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بعد از 8 ماه مذاکرات و بحث و جدل که از آن به مارتن تشکیل دولت در عراق تعبیر می‌شود بالاخره رهبران سیاسی عراق بر سر تقسیم قدرت و توزیع پست‌های کلیدی کشور به توافق رسیدند. 

منابع مطلع اواخر شب گذشته گزارش دادند که رهبران سیاسی عراق با واگذاری پست نخست‌وزیری به 'نوری المالکی'، ریاست‌جمهوری به 'جلال طالبانی' و ریاست پارلمان و رییس شورای سیاست‌های راهبردی امنیت ملی عراق به فراکسیون 'العراقیه' به رهبری 'ایاد علاوی' نخست‌وزیر سابق دولت موقت عراق به توافق رسیدند. 

همچنین رهبران سیاسی عراق بر سر تشکیل اولین جلسه رسمی پارلمان ملی عراق در روز پنجشنبه (امروز) بعد از ماهها تعلیق جلسات پارلمان به توافق رسیدند و مقرر شده است که در چارچوب قانون اساسی عراق در همین جلسه رییس مجلس و دو نماینده وی و رییس‌جمهور و دو معاون وی انتخاب شوند. 

در این راستا رییس‌جمهور منتخب نیز طی حکمی نوری المالکی را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد. 

توافق رهبران سیاسی عراق بعد از میزگرد سه روزه ای که 'مسعود بارزانی' رییس منطقه کردستان برای آن فراخوان داده بود اتفاق افتاد. 

جلسه اول این میزگرد با حضور همه رهبران سیاسی عراق روز دوشنبه گذشته در 'اربیل' برگزار و سپس جلسات بعدی آن به بغداد منتقل شد. 

هنوز به درستی مشخص نشده است که کدام یک از اعضای برجسته فراکسیون العراقیه برای ریاست پارلمان برگزیده شده اما منابع خبری عراقی از 'طارق الهاشمی' معاون فعلی رییس جمهوری و 'اسامه النجیفی' عضو برجسته العراقیه به عنوان دو نامزد اصلی این پست یاد برده اند. 

از طرفی مشخص نیست که آیا ریاست شورای سیاست‌های راهبردی امنیت ملی عراق به ایاد علاوی واگذار می‌شود یا اینکه شخص دیگری از فراکسیون العراقیه این پست را خواهد پذیرفت. 

در حالی که مقرر بود که جلسه پارلمان امروز ساعت 11 به وقت محلی عراق برگزار شود اما 'روژ نوری شاویس' رییس تیم مذاکره کننده فراکسیون کردها و رییس میزگرد رهبران سیاسی عراق دیشب اعلام کرد که جلسه به بعد ازظهر امروز پنجشنبه موکول شده است. 

در صورت تحقق توافق های انجام شده انتظار می رود که حداکثر ظرف یک ماه آینده، یک دولت جدید در عراق به ماه‌ها خلاء نبود دولت در این کشور پایان بدهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین