کد خبر: ۱۱۳۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
از سوی رئیس‌جمهور عراق؛

نوری المالکی مامور تشکیل کابینه شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌جمهور عراق پس از ابقا درسمتش "نوری المالکی" نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی این کشور را مامور تشکیل کابینه کرد. 

به گزارش پایگاه السومریه،"جلال طالبانی" در سخنانی درجمع نمایندگان پارلمان عراق بعد ازانتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، گفت: مردم عراق دراین مرحله حساس همه امید‌شان به سیاست‌مداران‌شان است.

وی افزود: از"مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق که طرح تاریخی خود را مطرح کرد کمال تشکر را دارم، زیرا این طرح اختلافات را از بین برد و قدرت عراقی‌ها را برای حل مشکلات خود در خاک کشور ثابت کرد.

طالبانی تاکید کرد: امروز روزی مهم برای عراقی‌ها به شمار می‌رود روز پیروزی اراده آزاد و پایان استبداد و سرآغاز دموکراسی است. ما باید با همدلی از سرمایه‌های کشور برای رفاه مردم استفاده کنیم.

رئیس‌جمهورعراق ادامه داد: سقوط رژیم دیکتاتوری زمینه را برای تحقق آزادی و دموکراسی فراهم آورد و آزادی رای و رسانه حاکم شد. شروع این روند با مشکلاتی از جمله موج تروریسم همراه بود که هدف اصلی آن بازگشت دیکتاتوری و فتنه در کشور بود.

وی افزود: با تشکیل دولت به‌وسیله "نوری المالکی" سد بلندی در برابر تروریست‌ها وفتنه‌افکنان ایجاد می‌شود و ثبات واقعی جزدر سایه وحدت ملی حاصل نمی‌شود.

طالبانی تاکید کرد: آشتی ملی براساس سهمیه‌بندی طایفه‌ای، دینی، حزبی و عشایری به‌دست نمی‌آید. واگذاری پست‌های وازرتی باید براساس لیاقت و توانایی باشد.

رئیس‌جمهور عراق گفت: تلاش ما برقراری روابط محکم با کشورهای عربی و اسلامی و بویژه کشورهای دوست و همسایه و نیز دیگر کشورهاست.

وی افزود: مطابق ماده 76 قانون اساسی "نوری المالکی" نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون که اتحاد ملی عراق است را مامور تشکیل کابینه می‌کنم.

شایان ذکراست که طالبانی که مجددا در پست ریاست‌جمهوری عراق ابقا شد در تابستان 1933 در روستای "کلکان" در دامنه کوه "کوسرت" در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی در سال 1946 و در سن 13 سالگی انجمن مخفی دانش‌آموزی کرد را تشکیل داد و بعد از آن به حزب دمکرات کردستان پیوست. در سال 1951 در حالی که بیشتر از 18 سال نداشت به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب انتخاب شد.

بعد از تجزیه حزب دمکرات کردستان و شکست و فروپاشی نهضت کردها در سال 1975 دو ماه بعد ازآن "جلال طالبانی" به همراه تعدادی از کردها اتحادیه میهنی را بینان نهاد. در جنگ 8 ساله رژیم بعثی عراق علیه ایران وی کمک‌های بسیاری را به ایران در زدن ضربات مهلک به حکومت عراق داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین