کد خبر: ۱۱۳۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۶

پسته ایرانی انگشت‌نگاری می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با تعیین اصالت ژنتیکی محصولات به روش "انگشت‌نگاری DNA " انقلاب بزرگی در تولید پسته ایجاد خواهد شد. 

اخیرا سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روشی را با عنوان "انگشت‌نگاری DNA " معرفی کرد که توسط آن امکان انگشت‌نگاری ارقام مهم زراعی پسته ایران وجود دارد. از نظر کارشناسان این روش می‌تواند کمک ارزنده‌ای برای پسته‌کاران و همچنین سایر محصولات مهم باشد. 

در این رابطه جهانگیر پرهمت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از معضلات مهم باغداران در خصوص احداث نهال‌ستان‌های پسته، نامشخص بودن اصالت ژنتیکی ارقام کشت شده است در بسیاری مواقع، باغداران چندین سال وقت و سرمایه خود را برای کشت یک رقم خاص صرف می‌کنند در حالی است که رقم کشت شده رقم مورد نظر نیست و به این ترتیب خسارت جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌شود.

پرهمت افزود: در حال حاضر با استفاده از روشهای نوین بیوتکنولوژی امکان انگشت‌نگاری ارقام مهم زراعی پسته ایران بر اساس مولکول DNA تحت عنوان «انگشت‌نگاری DNA» میسر شده است. با این روش برای محصولات استراتژیک کشور به ویژه پسته شناسنامه دقیق اصالت ژنتیکی تعیین می‌شود در حالی که تاکنون ارقام مهم زراعی کشور این شناسنامه ژنتیکی را نداشتند.

وی اظهار داشت: با این روش تعیین اصالت ژنتیکی محصولات، حفظ حقوق مالکیت معنوی،‌ تولید نهال اصیل و گواهی شده، افزایش‌ تولید در واحد سطح،‌ حفظ ذخایر توارثی و‌ اشتغال‌زایی محقق خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین