کد خبر: ۱۱۳۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد

بومی‌سازی فناوری‌های امنيت فضای تبادل اطلاعات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، قبل از ادامه پیگیری تدوین سیاست‌های کلی برای ایجاد تحول درنظام آموزش و پرورش کشور، به‌دلیل اهمیت موضوع، بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برای توسعه علوم و بومی‌سازی فناوری‌های امنیت فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات در دستور کار قرار گرفت و دو بند از این سیاست‌ها به تصویب رسید. 

به گزارش آفتاب، حفظ امنیت شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی کشور، نیازمند سیاست‌گذاری و طراحی برنامه‌هایی جامع ملی برای صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای فناوری امنیت اطلاعات و ارتباطات الکترونیک است. 

ایمن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور در برابر دسترسی بیگانگان و حملات الکترونیک و ایجاد و توسعه نظام‌های فنی بخشی و فرابخشی برای تأمین امنیت فضای سایبر، از الزامات امینت ملی به‌شمار می‌آید. بومی‌سازی فناوری امنیت شبکه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری الکترونیکی، امری حیاتی است که با تأمین منافع ملی و استقلال کشورها، رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. 

در این جلسه که علاوه‌بر اکثریت اعضا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران و سایر مقامات و کارشناسان مربوطه از دولت، نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات نیز حضور داشتند. پس از ارائه گزارش کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضا و کارشناسان مربوطه به تبادل‌نظر پرداختند و پس از تصویب کلیات موضوع، بررسی جزئیات و بندهای این سیاست‌ها در دستور کار قرار گرفت. 

در مقدمه این سیاست‌ها آمده است: 

در نظام جمهوری اسلامی ایران که توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه کشور مورد تأکید است توسعه علوم و فناوری‌های امنیت فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا) از طروق ذیل انجام می‌شود: 

1- ساماندهی نظام جامع و فراگیر در سطح ملی و ایجاد سازوکارهای مناسب برای امن سازی ساختارهای حیاتی، حساس و مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای مداوم امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور به منظور استمرار خدمات عمومی و پایداری زیرساخت‌های ملی و صیانت از اسرار کشور، حفظ فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی، ارزش‌های اخلاقی، حریم خصوصی، آزادی‌های مشروع و سرمایه‌های مادی و معنوی 

2- تأکید بر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه با رعایت ملاحظات امنیتی ذی‌رربط. 


گفتنی است با توجه به ادامه تدوین این سیاست‌ها، مقرر شد در جلسات آتی بررسی این موضوع پیگیری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین