کد خبر: ۱۱۳۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۵

بحرین تردد لنج‌های ایرانی را ممنوع کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل اتحادیه لنج‌داران استان بوشهر گفت که صادرات و واردات کالا از طریق لنج‌ها در بندر بوشهر در سال‌جاری نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است‌.

به نوشته «جهان صنعت»، محمود رستم‌جبری گفت: در هفت ماهه امسال 412 فروند موتور لنج در بندر بوشهر تردد داشته‌اند که نسبت به هفت ماهه سال گذشته کاهش داشته است‌.

وی با بیان اینکه بیشتر صادرات از بندر بوشهر به کشور کویت، امارات، قطر و عربستان صورت گرفته است گفت: در پنج ماهه نخست سال‌جاری دو هزار و 470 تن صادرات از طریق موتور لنج‌ها به کشور‌های دوبی و قطر داشته‌ایم که به نسبت پنج ماهه اول سال گذشته کاهش داشته است‌.

جبری با بیان اینکه تمامی واردات به بندر بوشهر از دوبی بوده است، گفت: در پنج ماهه نخست امسال 14 هزارو 605 تن واردات از طریق لنج‌ها انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد‌.

وی افزود: به دلیل کاهش واردات تعداد لنج‌های در نوبت تخلیه نیز در این بندر بسیار کاهش یافته است‌.
مدیرعامل اتحادیه لنج‌داران استان بوشهر گفت: به دلیل بالا بودن عوارض گمرکی، صادرات ما امسال نسبت به پنج ماهه ابتدایی سال پیش کاهش یافته است‌.

جبری با تاکید بر اینکه نباید به صادرات عوارض گمرکی تعلق گیرد، گفت: حدود 90 درصد صادرات از بندر بوشهر علوفه و یونجه است که برای هر کیلو باید 400 تومان عوارض گمرکی پرداخت شود‌.

وی در ادامه به مانا گفت: ‌در سال‌های گذشته به دلیل صادرات زیاد با کمبود لنج روبه‌رو بودیم اما با کاهش صادرات در سال‌جاری، هفته‌ای یک یا دو موتور لنج برای صادرات بارگیری می‌شود‌.

جبری با بیان اینکه ورود لنج‌های بوشهر به آب‌های بحرین ممنوع شده است، گفت: با وجود اینکه نزدیک‌ترین بندر به بحرین در حوزه خلیج فارس بندر بوشهر است بیش از یک‌سال است هیچ لنجی به آب‌های بحرین تردد ندارد‌.
وی افزود: در این خصوص با وزارت امور خارجه و سفارت ایران در بحرین مکاتبه داشتیم اما با وجود پیگیری و مکاتبات تاکنون پاسخی دریافت نکردیم‌.

جبری به بالا بودن سطح ایمنی لنج‌ها در بوشهر تاکید کرد و افزود: کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی از لنج‌ها بازدید و بازرسی می‌کنند و در صورتی که فاقد ایمنی باشند به آنان اجازه فعالیت نمی‌دهند‌.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و 500 لنج از استان بوشهر در آب‌های خلیج‌فارس تردد می‌کنند، گفت: از مشکلات عمده‌ای که لنج‌داران با آن روبه‌رو هستند پایین بودن درآمد لنج‌هاست‌. مدیرعامل اتحادیه لنج داران استان بوشهر با بیان اینکه بیش از 75 هزار ملوان که شناسنامه دریانوردی دارند در استان بوشهر فعالیت می‌‌‌کنند، گفت: شغل بیش از ‌درصد از مردمان بوشهر به دریا وابسته است که درآمد آنان کفاف هزینه‌های زندگی‌یشان را ندارد‌.

جبری با تاکید بر اینکه آنان برای تامین مخارج زندگی خانواده‌‌شان با مشکل مواجه هستند، گفت:‌لازم است دولت تسهیلاتی را برای لنج داران استان بوشهر فراهم کند‌.

وی به مشکل سوخت‌گیری لنج‌ها در بندر بوشهر اشاره کرد و گفت: در بوشهر ابتدا لنج‌ها بارگیری و سپس سوخت‌گیری می‌‌کنند که این کار خطراتی نظیر آتش سوزی لنج‌ها در پی دارد‌.
جبری با اشاره به اینکه طبق قانون ابتدا باید سوخت‌گیری و سپس بارگیری کرد، گفت: در سطح بنادر کشور تنها در بندربوشهر به این طریق عمل می‌شود‌.

مدیرعامل اتحادیه لنج داران استان بوشهر اضافه کرد: در خصوص مشکلات سوخت تحویلی به لنج‌های تحت پوشش، جلسه‌ای بنا به دعوت اداره کل بنادر و دریانوردی با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ، ستاد گمرکات استان، مدیرعامل شرکت تعاونی لنج داران و نماینده اداره کل بنادر و دریانوردی تشکیل شد که به دلیل عدم حضور نماینده کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان به نتیجه‌ای نرسید‌.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین