کد خبر: ۱۱۳۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۱:۴۵

محصولی: برای کشورما نمی‌شود خط فقر تعریف کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیررفاه و تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت معوقات یک هزار میلیارد تومانی بازنشستگان‌کشوری گفت: بیمه ایرانیان، نظام ارجاع و پزشک خانواده و توانمندکردن مددجویان از جمله اقدامات صورت گرفته وزارت رفاه بوده است. 

صادق محصولی گفت: درنظر داریم ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان بسازیم که ۶۰ هزار واحد آن در سال جاری خواهد بود. وزیررفاه و تامین اجتماعی افزود: ۲۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴ درصد دراختیار مددجویان قرارخواهدگرفت به گونه‌ای که وام‌های پرداختی آن کمتر از اجاره‌های مددجویان خواهد بود.

وی تاکیدکرد: در نظرداریم با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بیشتر منابع حاصل از این قانون را به نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی سوق دهیم. محصولی خواستار انتقاد منصفانه رسانه‌ها و خبرنگاران از عملکرد مسوولان شدوگفت: ارایه راهکارهای مناسب و نقدهای علمی وکارشناسی می‌تواند کمک حال مسولان باشد اما اگرگزارشی تهیه شودکه به ضررمردم باشد قطعا فرد باید در این دنیا و آخرت پاسخگو باشد.

او درپاسخ به سوال مبنی بر این که چرا وزارت رفاه از اعلام خط فقر طفره می‌رود، گفت: در غرب ۵ نوع خط فقر تعریف شده اما برای کشورما نمی‌شود خط فقر تعریف کرد چون کشور ما بزرگ است و بخش شهری و روستایی و تنوع فصل دارد.

وی با بیان این که اگرتعریف مثلا یک دلاری خط فقر را به کار ببریم برای خانواده‌ای ۴ نفره ماهانه ۱۲۰ هزار تومان می‌شودکه البته این برای کشور ما مناسب نیست. محصولی خاطر نشان کرد: آن چیزی که برای ما مهم است این است که منابع را در جهت عدالت محوری و به سمت استفاده بیشتر فقرا سوق دهیم.

او با تاکید بر این که همه کار هدفمندسای یارانه‌ها به عهده وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیست،گفت: دولت، مجلس، قوه قضائیه و مهمتر از همه مردم در راس انجام این کار بزرگ هستند.

به گفته محصولی، وزارتخانه‌های مختلف عهده‌دار بخش‌های مربوط به خود در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هستند. او اظهار امیدواری کرد که در اجرای قانون بیمه‌کارگران ساختمانی کارشکنی نشود، گفت: کارگران ساختمانی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند بنابراین بیمه‌ کردن آنها ضروری است.

وزیررفاه با انتقاد از شهرداری‌ها گفت: چطور وقتی که قیمت منطقه‌ای زمین درشهرها چند برابر می‌شود شهرداران نمی‌گویند درآمدها چند برابر شده است اما در اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی کارشکنی می‌کنند.

او با بیان این که قانون بیمه کارگران ساختمانی درحال اجرا است،گفت: امیدواریم که مجلس اجرای آن را متوقف نکند.

وزیررفاه در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند به دلیل عملکرد ضعیف این وزارتخانه‌ و سازمان‌های تابعه در یکسال اخیر، این وزارتخانه‌ به کارهای تبلیغی از جمله واریز مرحله‌ای مبالغ نقدی هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام کرده در حالی که می‌تواند مثل بنزین یک شبه این کاررا انجام دهد نظر شما چیست، اظهار داشت: امور مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها درحال حاضر توسط سازمان هدفمند کردن یارانه ها انجام می‌شودکه رئیس مجمع سازمان‌، رئیس‌جمهوراست و سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها طبق قانون مستقل از وزارت‌ رفاه است.

وی درخصوص مرحله‌ای واریز کردن مبالغ هدفمندسازی گفت: شماره حساب افراد را باید بانک تاییدکند که برای این کار بانکها فرصت می‌خواهند به طوری که مواردی بوده که بانک‌ها اعلام کردندکه شماره حساب‌ها اشتباه بوده است.

محصولی با بیان این که واریز یک شبه یا یک ماهه مبالغ هدفمندسازی یارانه‌ها مهم نیست،گفت: مهم این است که قبل از اجرای تعدیل قیمت‌های انرژی مبالغ به حساب افراد واریز شود اما در هر صورت سوال خوبی شد.

وزیر رفاه تاکید کرد: هر طرح بزرگی در ابتدا ممکن است مشکلات کوچکی هم داشته باشد اما به طور قطع در سال بعد از تجربیات استفاده خواهد شد. محصولی با قابل دفاع دانستن عملکرد وزارت رفاه اظهار داشت: پرداخت معوقات درمانی، کار در مسکن معلولان، گسترش بیمه‌های اجتماعی و هدفمند کردن یارانه‌ها از نقاط فوت ماست.

او در پایان گفت: به جرات می‌گویم شاخص‌های رفاه درکشور ارتقا پیدا کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین