کد خبر: ۱۱۳۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۸

شاهکار چند میلیون دلاری هنر معاصر آسیب دید / تصویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نقاشی چند میلیون دلاری اثر ژان-میشل باسکیا هنرمند آمریکایی خط‌خطی‌ شد. 

«کادیلاک مون 1981» یکی از مشهورترین آثار این هنرمند آفریقایی-آمریکایی است که کارش را با نقاشی روی دیوار در نیویورک آغاز کرد. این اثر با وجود تدابیر امنیتی شدید در موزه هنر مدرن پاریس قربانی وندالیسم (تخریب کنترل‌نشده اشیاء و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی) یک شهروند شد.

این حرکت آخرین افتضاح سیستم امنیتی موزه هنر مدرن پاریس بوده است. شش ماه پیش آثاری به ارزش بالغ بر 100 میلیون پوند از پیکاسو، ماتیس، بارکو، لژه و مودیلیانی از این موزه به سرقت رفت.

ذات انتزاعی تابلو نئواکسپرسیونیستی «کادیلاک مون 1981» چنان ترکیبی دارد که مسئولان موزه برای دیدن «خط‌خطی به طول دو سانتیمتر» مجبور شدند از چشم مسلح استفاده کنند.

این تابلو از 15 اکتبر در نمایشگاه دائمی موزه به نمایش درآمده بود، اما فعلا تا انجام تحقیقات کامل از دیوار پایین کشیده شده است.

فابریس هرگوت، مدیر این گالری گفت: «متخصصان ترمیم گالری متوجه شدند با خودکار روی این تابلو خط کشیده شده است. این اثر از جمله آثاری است که به شدت تحت تدابیر امنیتی است. صندلی نگهبان درست کنار تابلو است و ما حتی برای تقویت تدابیر امنیتی نگهبان‌های دیگری به موزه آوردیم.»

این 43 نگهبان همزمان با نمایش مهم‌ترین اثر باسکیا در نمایشگاه استخدام شدند.

سخنگوی شهرداری پاریس که در به نمایش گذاشتن این تابلو نقش مهمی داشت گفت: «روز دوشنبه خبر این اتفاق را به ما دادند، اما زمان دقیق این خرابکاری را نمی‌دانیم. به نظر می‌رسد بازدیدکننده‌ای در طول روز این عمل را مرتکب شده باشد.»

باسکیا اولین هنرمند آمریکایی از تبار آفریقایی بود که به ستاره جهانی دنیای هنر بدل شد، او سال 1988 در سن 27 سالگی بر اثر افراط در مصرف مواد مخدر درگذشت. باسکیا پس از مرگش به عنوان برترین هنرمند ژانر نقاشی نئواکسپرسیونیستی شهرت پیدا کرد.

این نقاش که اصالتا پورتوریکویی بود اواخر دهه 1970 با نام مستعار «سَمو» نقاشی روی دیوارهای پایین شهر منهتن را آغاز کرد. در میانه دهه 1980 او با اندی وارهول، چهره مطرح هنر پاپ همکاری می‌کرد.

آثار باسکیا به قیمت بسیار بالایی در حراجی‌ها فروش می‌روند، یکی از آثار بدون عنوان او که در سال 1981 خلق شده سال 2007 در حراجی سوتبی در نیویورک به قیمت 14 میلیون و 600 هزار دلار به فروش رفت.

19 مه امسال سارقین حرفه‌ای آثار هنری پنج تابلو مشهور، از جمله «کبوترها و دانه‌ها» اثر پیکاسو و «کشیش» اثر ماتیس را به سرقت بردند و هنوز هم ردی از آنها پیدا نشده است. هرگوت در این زمینه گفت: «شانس با ما نبود، هیچ سرنخی نداریم.»

گفته می‌شود فرد خرابکار یکی از طرفداران باسکیا بوده که برای «زنده نگه داشتن» هنر چریکی باسکیا این عمل را مرتکب شده است. در سال 2006 مردی 77 ساله با پتک به جان فواره میدان مارسل دوشام افتاد. در بازجویی‌ها او اعلام کرده بود این حرکت نوعی هنر پرفورمنس است که موردعلاقه هنرمندان داداییست است. {$old_album_113624}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین