کد خبر: ۱۱۳۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰

دولت سود سهام عدالت ۳۸ میلیون نفر را پرداخت نکرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که دعوتنامه سهام عدالت برای ۴۳میلیون نفر از مشمولان دریافت این سهام، ارسال و اطلاعات ۳۷ میلیون نفر از آنها ثبت نهایی شده است، سود سهام عدالت تاکنون تنها به ۵٫۱۵ میلیون نفر پرداخت شده است.

به گزارش جهان،‌ واگذاری سهام عدالت به منظور تحت پوشش قرار دادن شش دهک جامعه شامل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان فاقد شغل و درآمد، روستاییان و عشایر، کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی، خانواده ایثارگران، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی، طلاب، خدام مساجد، قالیبافان، فعالان قرآنی، تاکسی‌رانان و اتوبوس‌رانان شهری و برخی دیگر عناوین از این دست در دستور کار قرار گرفت.

مرحله نخست توزیع سود سهام عدالت از سال ۸۷ برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آغاز و پس از آن تا کنون در چهار مرحله ادامه یافته است. به طوری که طی این مراحل، ۱۵ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۸۷ نفر از مشمولان، دست کم یک مرتبه سود سالانه سهام خود را دریافت کرده‌اند.

در عین حال طی دو مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت، بیش از ۹۷درصد سود به سهام‌داران پرداخت شده است. اما از آنجا که درصد تقسیم سود طی دوره‌های سوم و چهارم پرداخت با کاهش مواجه و به ترتیب ۵۳٫۸۸ و ۴۱٫۸۶ درصد بوده است، در هر مرحله پرداخت سود بر جمعیت سهام‌دارانی که مطالبات معوقه دارند افزوده شده است.

بر این اساس، بدون درنظرگرفتن مطالبات قریب به ۲۲ میلیون نفر از مشمولان شناسایی شده سهام عدالت که هنوز برگه سهام خود را دریافت نکرده‌اند، دست بالغ بر ۹۵۳ هزار و ۱۶۷ نفر از اقشاری که می‌بایست طی چهار مرحله گذشته سود سهام خود را دریافت کنند نیز، هنوز از سود سهام عدالت کوتاه است.

به طوری که ۱۱۷هزار و ۶۲۱ نفر از این افراد مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، ۳۸هزار و ۷۵۶ نفر عشایر و روستاییان مشمول، ۳۶۵هزار و ۹۴۵ نفر کارکنان آموزش و پرورش و نیز ۴۳۰هزار و ۸۴۵ نفر بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی هستند. 

طی 4 مرحله پرداخت سود سهام عدالت بالغ بر ۹۷۰میلیارد و ۸۰۶میلیون تومان سود میان بیش از ۱۵ میلیون نفر توزیع شده است.

همچنین یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر سهام عدالت، عدم پرداخت سود معوقه سهام گروه‌های نخست سهام‌داران عدالت است که هنوز موفق به دریافت سود مربوط به سال ۸۸ خود نشده‌اند.

به‌نظر می‌رسد از آنجا که سهام عدالت با هدف افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند در میان گروه‌های مشمول توزیع می‌شود، می‌بایست روندی کاملا عادلانه بر توزیع سود این سهام حاکم باشد. به‌طوری که اولا هیچ یک از اعضای اقشار مشمول در هر مرحله نسبت به دیگری برتری نداشته و سود سهام میان همه مشمولان هر گروه به طور همزمان توزیع شود؛ ثانیا سود معوقه اقشاری که به دلیل استحقاق بیشتر، زودتر از سهام عدالت برخوردار شدند میان آنها توزیع شود و این موضوع به پرداخت مرحله دوم سود سهام کسانی که اخیرا به جمع سهام‌داران پیوسته‌آند موکول نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین