کد خبر: ۱۱۳۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴

ابطحی: انتظارات بالا رفته و درآمدها پاسخ‌گوی هزینه‌ها نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر معتقد است حتی یک مورد طلاق هم برای جامعه ما زیاد است. به باور وی اگر آمار طلاق‌‎های عاطفی به آمار طلاق‌های واقعی اضافه شود نرخ آن بسیار نگران‌کننده‌تر نیز می‌شود.

به گزارش فرارو، سیدمحمدجواد ابطحی در خصوص میزان آمار طلاق در ایران گفت: «اگر این آمار را با نرم جوامع آمریکایی و اروپایی بسنجیم، نگران‌کننده نیست، اما از نظر ارزش‌ها که نگاه کنیم، حتی یک مورد طلاق هم برای ما نگران‌کننده است. ما در منابع خود داریم که بدترین چیزهای حلال در نزد خداوند طلاق است».

وی سپس به برشمردن تبعات طلاق پرداخت و اظهار داشت: «طلاق باعث از هم پاشیدن خانواده‌ها، بی‌سرپرست شدن بچه‌ها، عقده، افسردگی، ناهنجاری و… می‌‌شود. این پدیده چنان تبعاتی دارد که بگوییم حتی یک مورد آن زیاد است. در هر صورت این آمار نگران‌کننده است و این که در شهرهایی مثل تهران ما طلاق را فزاینده می‌بینیم، مسئله بسیار مهمی است».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با خواستار شدن تلاش همگانی برای رفع معضل طلاق خاطرنشان کرد: «برای این مسئله باید فرهنگ‌سازی‌ هم شود. بسیاری از ازدواج‌ها بی‌پایه است و در مورد آن‌ها به قدر کافی تامل صورت نمی‌گیرد که منجر به طلاق نشود. من پرونده‌ای دیدم که خانمی تقاضای طلاق کرده بودند، به این دلیل که جورابش نخ‌کش شده بود و اعتقاد داشت شوهر با تذکر ندادن این مسئله سبب شده بود وی در اداره مورد تمسخر همکاران قرار بگیرد. یا پرونده‌ای بود از خانواده‌ای مرفه که گفته بودند ما همه کاری را در زندگی تجربه کردیم و مایلیم طلاق را هم تجربه کنیم».

وی سپس ادامه داد: «عشق‌های خیابانی، تاثیرگذاری فرهنگ مسلط غرب و ماهواره، عدم ارضای تمایلات همدیگر و… مسائلی است که جامعه ما با آن روبروست و بایستی متولیان فرهنگی در این خصوص اقدام بکنند. از رسانه‌ها گرفته تا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید بر روی این مسئله کار کنند و گفتن این که آمار طلاق نگران‌کننده نیست، مسئله ما را حل نمی‌کند».

نماینده مردم خمینی‌شهر با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه ادامه داد: «یکی از دلایل رشد طلاق این است که انتظارات بالا رفته و درآمدها پاسخ‌گوی هزینه‌ها نیست. حدیثی را از امام صادق خواندم که در آن آمده بود تهران به قدری بزرگ می‌شود که قصرهایش مثل قصر بهشت می‌شود، زنانش مثل حورالعین می‌شوند، زینت می‌پوشند و درآمد شوهرها برای مخارج زن‌ها کافی نیست. الان هم می‌بینیم همین طور شده و همین مسئله منجر به طلاق می‌شود».

وی سپس گفت: «تبعات این طلاق‌ها دامنگیر جامعه است. وضعیت نامشخص فرزندان و ایجاد بی‌اعتمادی به نهاد ازدواج از جمله مسائلی است که به دنبال افزایش طلاق در جامعه رشد می‌کند. امیدوارم قادر به حل این مسائل شویم و از مقولات اقتصاد سرمایه‌داری که متاسفانه برنامه پنجم بر محور حاکمیت سرمایه‌داری دور می‌زند، باید بدانیم این یکی از نتایج حاکمیت سرمایه‌داری است که به پول و لذت اصالت می‌دهد».

محمدجواد ابطحی درباره اظهارات متناقض نمایندگان مجلس پیرامون طلاق گفت: «ما باید به این برگردیم که جهان‌بینی خود را یکسان کنیم. نگرش من به عنوان یک نماینده‌ که به کرامت انسانی، وحی و قرآن اعتقاد دارم، با نگرش کسی که وحی را اساسا قبول ندارد، فرق می‌کند. ما باید مبانی خود را هم‌سان کنیم. اگر مبانی اعتقادی ما یکی باشد، ایدئولوژی و خط ‌مشی مان مانند هم می‌شود».

وی با بیان این که اشکال ما در شناخت‌هایمان است اظهار داشت: «مشکلات ما ناشی از نبود شناخت است. اگر کسی بداند طلاق چه روش غلطی است و مورد بغض خداوند می‌باشد، آن را کم‌اهمیت نمی‌انگارد».

وی افزود: «یکی از مسائل مهمی که جامعه با آن درگیر است، طلاق عاطفی است. یعنی زوجین طلاق نگرفتند، اما زندگیشان با طلاق فرقی ندارد. اگر این را به آمار طلاق واقعی اضافه کنیم، آن وقت متوجه می‌شویم که این آمار نگران‌کننده هست یا نه».

ابطحی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم ابراز نگرانی‌های گسترده نمایندگان، طی یک سال گذشته مجلس هیچ‌گاه به صورت جدی وارد این موضوع نشده است، گفت: «متاسفانه آیین کاری مجلس بسیار لخت است و چابکی‌ لازم را ندارد. سیستم قانون‌گذاری ما با این آیین‌نامه داخلی سیستم پیچیده‌ای است، نمایندگان می‌خواهند کاری انجام دهند، اما متاسفانه نمی‌توانند. من شاهد دغدغه‌های ریاست و اعضای کمیسیون فرهنگی هستم، اما طرح‌های دوفوریتی و سه‌فوریتی جلوی اجرای طرح‌های مورد نظر را می‌گیرد».

نماینده مردم خمینی‌شهر با اشاره به قوانین مصوب مجلس در خصوص مسائل فرهنگی در پایان تاکید کرد: «اگر این قوانین اجرا می‌شد، من مطمئنم آمار طلاق کاهش پیدا می‌کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین