کد خبر: ۱۱۳۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۳

احمدی‌نژاد به جمهوری آذربایجان سفر کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران به مقصد باکو با اعلام اینکه ایران از گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای ساحلی دریای خزر استقبال می‌کند و همکاری اقتصادی میان 5 کشور حاشیه خزر تاکید کرد. 

محمود احمدی‌نژاد، به‌منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر، دقایقی پیش تهران را به مقصد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان ترک کرد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه و مجید نامجو وزیر نیرو رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در فرودگاه مهرآباد تهران احمدی‌نژاد را بدرقه کرد.

محمود احمدی‌نژاد صبح امروز چهارشنبه پیش از ترک تهران به مقصد باکو در جمع خبرنگاران این سفر را شامل دوبخش دوجانبه و شرکت در اجلاس خواند.

وی با بیان اینکه روابط میان ایران و آذربایجان صمیمانه است، گفت: دو ملت برادر هستیم که دارای تاریخ و فرهنگ مشترک و علائق‌مان بسیار عمیق و گسترده است. 

احمدی‌نژاد روابط دو کشور در بخش‌های سیاسی و اقتصادی را رو به‌گسترش خواند و با اشاره به‌پروژه‌ها و طرح‌های متعددی که در دست اجراست گفت: در این سفر درباره تعمیق این روابط در بخش‌های انرژی، حمل‌و نقل،‌ سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تجارت گفت‌وگوهایی را خواهیم داشت.

احمدی‌نژاد افزود: در این سفر مسائل منطقه و بین‌الملل را با رئیس‌جمهور آذربایجان مرور می‌کنیم و بحث‌ها را به جلو می‌بریم.

وی ادامه داد: نشست کشورهای ساحلی خزر بخش دیگر سفر است. این دریا از مهمترین دریاهای دنیا می‌باشد که 5 کشور مهم اطراف آن زندگی می‌کنند. 

احمدی‌نژاد با اشاره به این که تاکنون دو نشست در خصوص دریای خزر در سطح سران برگزار شده است، تصریح کرد: در نشست تهران بحث‌های خوبی انجام شد و یک تصویری از همکاری‌های 5 کشور در آینده ترسیم و بیانیه‌ای در 25 بند همه موضوعات مهم دریای خزر، ساحل و همکاری در آن دیده شد.

وی با اشاره به اینکه در نشست تهران قرار شد برای همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و صیانت از محیط زیست دریای خزر طراحی شود، گفت: در فاصله 3 سال گذشته کارهایی انجام شده و برخی توافقات در زمینه محیط زیست،‌ رژیم حقوقی، صیانت و نحوه بهره‌برداری و کشتیرانی و حریم هر کشور در ساحل دریای خزر گام‌هایی رو به‌جلو برداشته شده که امیدواریم در نشست باکو نسبت به نشست تهران بتوانیم چند گام به‌جلو برداریم.

احمدی‌نژاد دریای خزر و اطراف آن ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دارد و منطقه به لحاظ سیاسی و جغرافیایی جزو پیچیده‌ترین مناطق دنیا بوده و مسائل فراوانی دارد که باید بحث شود.

وی در ادامه افزود: یک گرایش عمومی برای همکاری‌ میان این 5 کشور به وجود امده که از آن استقبال و تلاش می‌کنیم تقویت شود.

احمدی‌نژاد گفت: اگر از لحاظ اقتصادی میان این 5 کشور همکاری‌ها ادامه یابد بخش مهمی از نیازهای این کشورها در محدوده منطقه قابل تامین است. 

وی بر لزوم تامین امنیت منطقه از سوی 5 کشور ساحلی خزر تاکید کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین