کد خبر: ۱۱۳۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳

بيش از 1000 نفر در هائيتی بر اثر وبا کشته شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بيماری واگيردار وبا، به‌شکل بی‌سابقه‌ای در هائيتی گسترش می‌يابد. مردم جزيره هائيتی به ابراز خشم خود نسبت به سوء‌مديريت ادامه می‌دهند. نخستين مورد اين بيماری در جمهوری دومينيکن نيز مشاهده شد. 

به گزارش خبرگزاری‌ها، وضعيت در کشور هائيتی همچنان بحرانی است. در حالی که آمار قربانيان بيماری واگيردار وبا در روز سه‌شنبه از مرز هزار نفر گذشت، تيراندازی‌های پراکنده پليس هائيتی در شهر «کپ ـ هائيتين»، واقع در شمال اين کشور و «هينشه» در مرکز هائيتی گزارش شده است.

معترضان در محله‌هايی از اين دو شهر به آتش‌زدن لاستيک‌ها و ايجاد موانع پرداختند. روز دوشنبه درگيری‌هايی ميان نيروهای کلاه آبی سازمان ملل و تظاهرکنندگان خشمگين رخ داد که طی آن دو نفر کشته و نزديک به ۲۰ نفر زخمی شدند. تظاهرکنندگان عليه مديريت مقامات اين کشور در مقابل گسترش اپيدمی اعتراض می‌کردند.

رنه پره‌وال، رئيس جمهوری هائيتی، شامگاه سه‌شنبه مردم را به آرامش فراخواند. وی با اعلام اين‌که گروه‌هايی قصد برافروختن ناآرامی‌ها را دارند از همه خواست همبستگی خود را با مقامات ملی و نيروهای جامعه بين‌المللی حفظ کنند.

اپيدمی وبا تاکنون جان ۱۰۳۴ نفر را در اين کشور گرفته است. اين رقم از آخرين آماری که يک‌شنبه گذشته اعلام شد ۱۱۷ نفر بيشتر است
اما از سوی ديگر شهردار شهر «کپ ـ هائيتين» در سفری به فرانسه خواستار آن شد که «کسانی که به کشتار مردم دست زدند، شناسايی و مجازات شوند.»

وی افزود: «کلاه آبی‌ها امکان حفاظت خود از سنگ‌پراکنی‌های تظاهرکنندگان را داشتند. نيروهای نظامی برای ايجاد صلح در کشور هستند و نه کشتار.»

شايعه‌ای پخش شده است که بر مبنای آن اپيدمی فوق به دليل عفونت در يکی از پايگاه‌های سازمان ملل گسترش يافته که در آن سربازان بسياری از نپال مستقر هستند.

سخنگوی نيروهای نپال در دفاع از سربازان خود گفته است که آزمايشاتی که بر روی اين سربازان انجام گرفته نشان می‌دهد که اين موضوع ربطی به اپيدمی وبا ندارد.

روز گذشته يکی از مسئولان پليس هائيتی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که «شاهد گسترش وضعيت بحرانی در شهرهای ديگر و تلاش برای راه‌پيمايی‌های اعتراضی هستيم.»

«پل آنتوان بين ـ امه»، وزير کشور هائيتی و «ماريو آندره‌سل»، رئيس پليس اين کشور در نظر دارند به همراه هیأتی، برای بازگشت آرامش، به شمال هائيتی بروند.

وزارت بهداشت هائيتی اعلام کرده است که در مجموع، اپيدمی وبا تاکنون جان ۱۰۳۴ نفر را در اين کشور گرفته است. اين رقم از آخرين آماری که يک‌شنبه گذشته اعلام شد ۱۱۷ نفر بيشتر است. همچنين ۱۶۷۹۹ نفر از آغاز اين اپيدمی در بيمارستان‌ها بستری شده‌اند که اين تعداد نيز نسبت به آخرين آمار، ۲۱۵۷ نفر بيشتر است.

شرايط بد بهداشتی در پناهگاه‌های بازماندگان زلزله ۱۲ ژانويه در اين کشور ترس از گسترش اين اپيدمی را افزايش داده است. در زلزله ماه ژانويه ۲۵۰ هزار نفر کشته و يک و نيم ميليون نفر بی‌خانمان شدند.

اين بيماری به جمهوری دومينيکن، کشور همسايه هائيتی نيز سرايت کرده است. بائوتيستا روخاس، وزير بهداشت اين کشور گفت که يک تبعه هائيتی که مبتلا به بيماری وبا بود در جزيره مشترک هيسپانيولا بستری شده و در قرنطينه به‌سر می‌برد.

از هفته‌ها پيش جمهوری دومينيکن تدابير شديدی به‌منظور جلوگيری از گسترش اين بيماری در اين کشور در نظر گرفته است. نيروهای نظامی اين کشور در مرز با هائيتی افزايش يافته‌اند تا ورود شهروندان هائيتی را محدود کنند. همچنين مبادلات تجاری با کشور همسايه نيز محدود شده است.

بيماری وبا عمدتأ در روده کوچک و بر اثر باکتری عفونی ايجاد می‌شود. اين باکتری به‌طور عمده از طريق آب آشاميدنی آلوده و يا غذای آلوده وارد بدن می‌شود. وبا می‌تواند به‌شکل واگيردار (اپيدمی) گسترش پيدا کند. سالانه نزديک به ۱۲۰ هزار نفر در جهان بر اثر وبا جان خود را از دست می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین