کد خبر: ۱۱۳۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱
در گفت‌و گو با فرید زکریا

جواد لاریجانی: انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته کاملا سالم بود

هیچ منعی از طرف کشورمان برای ایجاد ارتباط با آمریکا وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر ستاد حقوق بشر ایران در گفت‌و گو با فرید زکریا مجری برنامه جی.پی اس شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: آمریکا باید بپذیرد که با یک ایران قدرتمند و صاحب نفوذ و برخوردار از توانایی‌های بالای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی روبه‌روست، در این صورت همیشه درهای گفت‌و گو و باب همکاری و برقراری ارتباط برای آنها باز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، لاریجانی در ارتباط با رابطه ایران و آمریکا تصریح کرد هیچ منعی از طرف کشورمان برای ایجاد ارتباط با آمریکا وجود ندارد و این آمریکاست که با رفتار خصمانه خود همیشه راه را بسته نگاه داشته است و مادامی‌که امریکا از موضع سلطه به ایران نگاه می‌کند، برقراری رابطه معنی پیدا نمی‌کند. 

دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر زکریا که خواسته بود به صراحت درباره موضوع هسته‌ای ایران سخن بگوید و اینکه آیا ایران در پی دست‌یابی به سلاح اتمی است یا نه؟ گفت: سلاح اتمی چیزی به توانمندی‌های ایران نمی‌افزاید و ما به دنبال دست‌یابی به انرژی پاک هستیم و این انرژی را یا باید از کشورهای بزرگ بخریم، یا گزینه سوآپ را انتخاب کنیم و یا خودمان آن را از طریق غنی‌سازی به‌دست آوریم.

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه ایران همکاری بسیار خوبی با آژانس داشته است در پاسخ به این سوال که چرا گزینه سوم بیش از دو گزینه مورد نظر کشورماست، گفت: کشورهای غربی سال‌ها ما را معطل کردند و حتی هم اکنون نیز در مسیر خرید یا انجام سوآپ سنگ‌اندازی می‌کنند والا برای ما دو گزینه اول و دوم کم هزینه‌تراست. 

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه ادعاهای غرب در ارتباط با بحرانی بودن وضعیت حقوق بشر در ایران را بی‌اساس خواند و ریشه این ادعا را در ناتوانی کشورهای غربی در پذیرش یک ایران قوی دانست. 

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در پاسخ به یکی از سوالات زکریا درارتباط با مجازات خانم سکینه آشتیانی گفت: در آمریکا مورد مشابهی مانند خانم آشتیانی وجود داشت و ب‌رغم اینکه این خانم آمریکایی از بهره هوشی پایینی برخوردار بود حکم اعدام درباره او به اجرا در آمد اما در مورد همین مورد مشابه در ایران غربی‌ها موجی از حملات علیه جمهوری اسلامی را پدید آورده‌اند.

جواد لاریجانی در ادامه به تشریح سیستم قضایی کشورمان پرداخته و تبیین کرد که احکام صادر شده در دادگاه‌های ایران خصوصا احکامی که مجازات اشد را شامل می‌شوند در مهلت‌های قانونی و در چند مرحله مورد بازبینی و بازنگری واقع می‌‌شوند و از این منظر سیستم قضایی جمهوری اسلامی یکی از پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین سیستم‌های قضایی است.

دبیرستاد حقوق بشر با رد این تصور که تعریف واحدی از خشونت در جهان وجود دارد گفت: غربی‌ها گاهی برای زیر گرفته شدن یک حیوان خانگی در خیابان شیون و ماتم راه می‌اندازند اما چشم بر کشتار مردم بی‌گناه توسط دولت‌های‌شان یا هم‌پیمانان‌شان می‌بندند. 

او در پاسخ به سوال زکریا مبنی‌بر اینکه ایا با مجازات سنگسار موافق است گفت: هیچ‌کس از مرگ کسی خوشحال نمی‌شود. با این همه هرکشوری مکانیزم‌هایی برای اجرای مجازات دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند آنها غلط هستند و باید تغییر کنند. این تفکر غربی‌ها که گمان می‌کنند همه باید از فرهنگ و روش آنها استفاده کنند نیز به همین اندازه اشتباه است. 

لاریجانی در ادامه، ادعای مجری شبکه سی ان ان مبنی‌بر اینکه مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند مجازات سنگسار در ایران رایج است را رد کرد و گفت : سنگسار در ایران مجازات نادری است که صرفا در شرایط بسیار خاص که شخص مرتکب حادترین شکل جرم شده باشد صادر می‌شود و صدور چنین حکمی به هیچ‌وجه رایج نیست. 

مشاورامور بین‌الملل ریاست قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا آمار اعدام‌ها در ایران بالاست گفت: بالابودن آمار اعدام‌ها در ایران صرفا به این دلیل است که جمهوری اسلامی در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر است، چرا که بیش از 70 درصد از اعدامی‌های کشور ما را قاچاقچیان مواد مخدری تشکیل می‌دهند که اساسا مقصد اصلی محموله‌های آنها کشورهای غربی است. 

لاریجانی در ادامه گفت: این هم یکی دیگر از بی‌انصافی‌ها و تحریف‌هایی است که رسانه‌های غربی در حق ایران انجام می‌دهند و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ایستادگی دربرابر سوداگران بین‌المللی را نادیده می‌انگارند. ما به‌راحتی می‌توانیم قوانین کشورمان را به‌گونه‌ای تغییر دهیم که قاچاقچیان بدون درگیر شدن با نیروهای امنیتی ما محموله‌های خود را به کشورهای غربی برسانند که در این صورت هم هزینه‌های جانی و مالی کشور ما کم خواهد شد و هم امار اعدامی‌های ما به‌شدت کاهش خواهد یافت. 

دکتر محمد جواد لاریجانی در پاسخ به سوالات زکریا، با تاکید براینکه غربی‌ها نگران الگو قرار گرفتن مدل دموکراسی مبتنی‌بر عقلانیت اسلامی ایران در سایر کشورهای منطقه هستند، تصریح کرد: آمریکا به دنبال دموکراسی نیست آنها خواهان کشورهایی هستند که در آن لیبرالیسم حاکم باشد اما قدرت در اختیار یک دیکتاتور گوش به فرمان آنها باشد. 

او با تاکید براینکه در ایران این مردم هستند که تعیین می‌کنند چه کسی در مصدر امر باشد گفت: در زمان انتخابات دوم خرداد بسیاری از سیاست‌مداران ایرانی تلاش می‌کردند که اقای ناطق‌نوری پیروز انتخابات شود اما مردم به آقای خاتمی رای دادند. در دوره‌هایی از انتخابات مجلس ایران من با رای مردم وارد پارلمان شدم و در یک دوره‌ای مردم به من رای ندادند و من از راه یابی به مجلس بازماندم . این کاملا نشان می‌دهد که در ایران مسئولان با اراده مردم از نردبان قدرت بالامی روند و با اراده مردم نیز از نردبان قدرت پایین می‌آیند. 

فرید زکریا مجری برنامه جی پی. اس. سی ان ان که از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیاسی این شبکه محسوب می‌شود در ادامه به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و این سوال را مطرح نمود که آیا راهپیمایی‌ها و اعتراضات زیاد در خیابان‌ها نشانه ای بر مخدوش بودن آن محسوب نمی‌شود و چرا برخی از این اعتراضات به خشونت کشید؟ 

دبیرستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر در مسائل سیاسی و اعتراض به نتیجه انتخابات نمی‌تواند معیاری برای تصمیم‌گیری و قضاوت باشد انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته را کاملا سالم توصیف کرد و گفت: متاسفانه کشورهای غربی و خصوصا آقای اوباما در باره این اعتراضات که در فرایندهای سیاسی بسیار طبیعی و مرسوم است و اساسا نشانه‌‌ای بر وجود دموکراسی است، موضع‌گیری بسیار اشتباهی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
0
0
به چه دلیلی این تیتر را برای خبر خود انتخاب کردید؟
هر عقل سلیم و هر شخص خداشناس و دوستار انقلاب و نظام می‌داند که این انتخابات آزادترین و سالمترین و پر شکوهترین انتخابات تاریخ جهان بوده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین