کد خبر: ۱۱۴۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۰

موسسه بین‌المللی صلح: آمریکا غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با آماده شدن ایالات متحده و متحدان این کشور در گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات اتمی با ایران، گروهی از تحلیل‌گران در آمریکا از دولت این کشور خواسته‌اند برای پایان یافتن صلح‌آمیز مناقشه هسته‌ای، تحرک دیپلماتیک خود را افزایش دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی تحلیلگران موسسه صلح ایالات متحده و مرکز استیمسون که یک موسسه غیرانتفاعی است، با انتشار گزارشی هشدار دادند به‌رغم موفقیت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، عدم موازنه بین این اهرم با تلاش‌های دیپلماتیک، امکان یافتن راه حلی را برای مناقشه بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی با غرب مشکل‌تر کرده است.

این دو موسسه در گزارش خود خواستار ارائه مجموعه‌ای از مشوق‌ها مانند به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران شده‌اند.

این گزارش که "مذاکره، فشار و چالش هسته‌ای ایران" نام دارد، حاصل مطالعه یک‌ساله 40نفر از تحلیلگران برجسته است.

این گروه از تحلیلگران پس از بررسی جوانب مختلف سیاست داخلی ایران، سیاست خارجی این کشور و گزینه‌های سیاست خارجی آمریکا این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور نتیج‌گیری کرده‌اند که ایالات متحده باید با برقراری موازنه میان دو رویکرد فشار و مذاکره، از نتیجه مثبت افزایش تحریم‌های بی‌المللی جمهوری اسلامی برای پیش بردن مذاکرات فراگیر دیپلماتیک استفاده کند.

گزارش منتشر شده با پیشنهاد مجموعه‌ای از گزینه‌های ممکن، خواستار استفاده از فرصت ایجاد شده به‌وسیله تحریم‌های بین‌المللی برای پیشبرد دیپلماسی شده است.

دانیل برامبرگ، یکی از سه نویسنده اصلی گزارش"مذاکره، فشار و چالش هسته‌ای ایران" می‌گوید عدم موازنه در رویکرد آمریکا به ایران و بی‌توجهی به دیپلماسی، "موفقیت تاکتیکی" تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را به خطر انداخته است.

آقای برامبرگ گفت: ما خواستار تجدیدنظر در سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران هستیم. باید بین اهرم فشار و اقدام‌های تنبیهی و اهرم تشویق موازنه ایجاد شود.

نویسندگان گزارش مشترک موسسه صلح ایالات متحده و مرکز استیمسون هشدار داده‌اند بی‌توجهی به تقویت اهرم مذاکره و تشویق ایران، آمریکا را با دو نتیجه احتمالی و نامطلوب مواجه خواهد کرد: رویارویی نظامی یا مهار ایران هسته‌ای.

این گزارش برای پیشگیری از بروز این دو حالت، مجموعه‌ای از گزینه‌ها را پیشنهاد داده است که بعضی از آنها عبارتند از:

ایالات متحده باید در توقعات خود از ایران تجدیدنظر کند. یکی از موارد پیشنهادی، پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی هسته‌ای در خاک خود است. ایران در عوض به عنوان یک امضاکننده معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، باید پادمان‌های بین‌المللی را بپذیرد.

آمریکا باید از به کارگیری لحنی که به معنی کاربرد نیروی نظامی علیه ایران است، پایان دهد.
 
به نوشته این گزارش تهدید نظامی علیه ایران به تقویت دیدگاهی که خواستار دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای در این کشور است، کمک خواهد کرد. 

این گزارش همچنین از آمریکا می‌خواهد از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران جلوگیری کند.

آمریکا باید با استفاده از فرصت ایجاد شده به‌وسیله تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه ایران، برای گسترش گفت‌و گوهای فراگیر دیپلماتیک با این کشور استفاده کند. 

این گزارش می‌افزاید "مذاکرات راهبردی" با ایران می‌تواند کفه ترازوی قدرت در این کشور را به سمت نیروهای عملگرا و پراگماتیک جابجا کند.

نویسندگان گزارش"مذاکره، فشار و چالش هسته‌ای ایران" با اشاره به تلاش‌های اولیه دولت باراک اوباما برای گفت و گوی مستقیم با ایران و خودداری مقام‌های این کشور، بر اهمیت اتخاذ راهبرد مشخص از سوی کاخ سفید تاکید کرده‌اند.

آقای برامبرگ در این رابطه گفت: نظر ما این است که اولین چالش آمریکا مواجهه با ایران نیست بلکه کنار آمدن با خودمان است. ایالات متحده باید در درجه اول یک موضع هماهنگ و همگون را در سطوح رهبری خود ایجاد کند تا میزان امتیازات ارائه شده به ایران و سطح توقع ما از این کشور را به طور یکپارچه و واحدی مشخص کند.

آقای برامبرگ با اشاره به مشوق‌های احتمالی که آمریکا می تواند به ایران ارائه دهد، می‌گوید تا زمانی که ایالات متحده خواستار توقف غنی‌سازی در خاک در این کشور است، هیچ کدام از رهبران آن، چه اصلاح‌طلبان و چه سران فعلی حکومت به طور جدی مذاکره نخواهند کرد.

به گفته او نوسازی صنایع نفت و گاز ایران و اعتنا به جایگاه ژئوپولتیک این کشور در منطقه از جمله مشوق هایی است که می‌تواند راه را برای پیشبرد گفت‌و گوهای دیپلماتیک هموار کند.

گزارش "مذاکره، فشار و چالش هسته‌ای ایران" با اشاره به احتمال ناموفق بودن مذاکره با ایران می افزاید در این حالت ایالات متحده باید با همکاری کشورهای منطقه و تقویت روابط راهبردی با کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل، ایران اتمی را مهار کند.

این گزارش زیان‌های مداخله نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را کمتر از منافع آن می‌داند.

دانیل برامبرگ تاکید می‌کند فرصت ایجاد شده برای گفت‌و گو همیشگی نیست ولی موفقیت هرگونه مذاکره به عزم رهبران آمریکا و ایران نیاز دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین