کد خبر: ۱۱۴۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

ابعاد گسترده‌ی کودک‌آزاری هنوز پنهان است

آمارهای رسمی، غیر واقعی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام اینکه هنوز ابعاد گسترده‌ای از موارد کودک‌آزاری در کشور پنهان مانده گفت: آمار و ارقام‌ فعلی در مورد کودک‌آزاری در خانواده‌ها، مدارس، مکان‌های آموزشی و کارگاه‌ها غیرواقعی بوده و قابل استناد نیست. 

داریوش قنبری با اعلام اینکه گزارش‌های متعددی در مورد وقوع کودک‌آزاری در مراکز آموزشی، مدارس، خانواده‌ها و غیره به کمیسیون اجتماعی و آموزشی مجلس گزارش داده می‌شود، نسبت به افزایش خشونت در برابر کودکان ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها تربیت کودک با تنبیه و خشونت همراه شده و کتک زدن نوعی ابزار تربیتی تلقی می‌شود.

نماینده ایلام با اشاره به اینکه تنبیه و خشونت بر روی کودکان ریشه در بسیاری از ذهنیت‌های غلط دارد افزود: در عین حال در بسیاری از مناطق کشور نیز علاوه بر خانواده‌ها مدارس هم به اعمال رفتارهای خشن رو آورده و بسیاری از معلم‌ها مبادرت به رفتارهای مخرب در برابر کودکان کرده و به بهانه درس نخواندن و انجام ندادن تکالیف روزانه دانش‌آموزان را تنبیه می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ممکن است در یک خانواده به دلیل ضعف آگاهی و فرهنگ از رفتارهای خشونت‌آمیز در برابر کودک استفاده شود اما چنین شیوه‌هایی در مدارس و مکان‌های آموزشی غیرقابل توجیه است چرا که جز رواج و اشاعه رفتارهای خشن در میان کودکان ونوجوانان اثرات دیگری ندارد.

قنبری با اعلام اینکه هنوز ابعاد گسترده‌ای از موارد کودک‌آزاری در کشور پنهان مانده است ادامه داد: متاسفانه رویکرد همیشگی «چهار دیواری اختیاری» همچنان در درون خانواده‌های ایرانی وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان در مورد اتفاقات ناگواری که اغلب در منازل و در قبال کودکان رخ می‌دهد اطلاعات بدست آورد به همین دلیل آمار و ارقام‌ فعلی در مورد کودک‌آزاری توسط پدر و مادر یا ناپدری و نامادری و حتی اقوام نزدیک کودکان غیر واقعی بوده و قابل استناد نیست. به گفته این نماینده مجلس، آمارهای فعلی و موجود حکایت از افزایش میزان کودک‌آزاری در چهارچوب خانواده را داشته اما متاسفانه رسانه‌ها به‌ خصوص رسانه‌ ملی کمتر به این معضل پرداخته و در واقع آن را مخفی نگاه داشته است.

قنبری با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارائه آموزش‌های عمومی به مردم یادآور شد به عنوان نمونه اخبار مربوط به تنبیه بدنی یک معلم در یکی از شهرستان‌ها که به فوت دانش‌آموز منجر شد، در رسانه‌ ملی منعکس نشد و سایر موارد نیز به اطلاع افکار عمومی نمی‌رسد درحالی که رسانه ملی و سایر مطبوعات و رسانه‌ها که جزو صنایع فرهنگی به حساب می‌آیند باید این اخبار را پوشش داده و در کنار آن با تحلیل حادثه، رهکارهایی را توسط کارشناسان ارائه دهند تا مردم و خانواده‌ها با شیوه‌های فرزندپروری اشنا شوند.

او با این عنوان که باید حمایت‌های قانونی ویژه‌ای در قبال کودکان آزار دیده تدوین شود گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که در این زمینه جامع‌تر بوده و منافع کودکان آزار دیده را در نظر دارد هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده و در کمیسیون اجتماعی درحال بررسی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بخشنامه‌هایی که در مورد جلوگیری از تنبیه کودکان توسط معلمان وجود دارد خاطرنشان کرد: با وجود بخشنامه‌های متعدد در این زمینه متاسفانه این بخشنامه‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شوند و موارد زیادی از تنبیه‌های روانی وبدنی روی دانش‌آموزان که توسط معلمان صورت می‌گیرد به مجلس و کمیسیون‌های مربوطه گزارش داده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین