کد خبر: ۱۱۴۱۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۳
بررسی دلیل مرگ پس از چند قرن؛

نبش قبر اخترشناس دانمارکی برای تعیین دلیل مرگ

اتهام قتل در پرونده "کپلر"
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جسد اخترشناس دانمارکی قرن 16 میلادی به‌منظور تایید دلیل مرگ پس از چندین قرن از زیر خاک بیرون کشیده شد. 

"تیکو براهه" اخترشناس مشهور دانمارکی است که در زمان خود به عنوان ریاضیدانی سلطنتی در دوره امپراطوری رادولف دوم مشغول به‌کار بوده است. گفته می‌شود که وی به دلیل ابتلا به عفونت مثانه از دنیا رفته است اما طی نبش قبر پیشین نشانه‌هایی از جیوه بر روی موهای وی شناسایی شده بود.

اکنون گروهی از دانشمندان دانمارکی امیدوارند بتوانند با تحلیل و بررسی نمونه‌های مو و استخوان و تکه‌هایی از لباس وی، راز واقعی مرگ این اخترشناس مشهور را کشف کنند. 

تیکو در سال 1546 متولد شد و در دانشگاه کوپنهاک و مراکز آکادمیک آلمانی به تحصیل در رشته اخترشناسی پرداخت.
 
وی در دوران مطالعات خود بیش از 1000 ستاره جدید را دسته‌بندی کرد و رصدهای سیاره‌ای و ستاره‌ای وی پایه‌های نجوم مدرن را بنا نهاد.

اما شهرت این اخترشناس تا حدودی به زندگی شخصی و پر سر و صدای وی باز می‌گشت. 

وی در سال 1566 در یک دوئل استخوان پل بینی خود را از دست داد و تا پایان عمرش از قطعه‌ای مصنوعی به‌جای بخش از دست رفته بینی‌اش استفاده می‌کرد.

بدن وی در سال 1901 نیز از خاک بیرون کشیده شده و نمونه‌برداری‌هایی که از جسد وی صورت گرفته بود وجود مقادیر غیر‌عادی جیوه را در بدن وی نمایان کرده بود. 

برخی وجود این مقدار جیوه را به فعالیت‌های وی در زمینه علم شیمی ارتباط می‌دهند و برخی دیگر معتقدند وی را مسموم کرده‌اند و شاید دانستن نام فردی که مظنون اصلی پرونده مسموم کردن براهه است جالب توجه باشد؛ ژوهانس کپلر، دستیار اصلی براهه که پس از وی به یکی از مشهورترین اخترشناسان دوران خود تبدیل شد.

از این رو دانشمندان دانشگاه آرهاوس قصد دارند با استفاده از جدیدترین فناوری‌های نمونه‌برداری و طی نبش قبر دوباره این اخترشناس مدارک بیشتری را برای آشکار کردن راز مرگ وی جمع‌آوری کنند. از دیگر اهداف دانشمندان کشف نوع فلزی است که براهه به عنوان بینی مصنوعی از آن استفاده می‌کرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، پروژه نبش قبر این اخترشناس مشهور از روز دوشنبه آغاز شده و دانشمندان تنها چند روز فرصت دارند نمونه‌های مورد نیاز خود را از جسد برداشته و دوباره وی را دفن کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
0
0
عکس هم بذارید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین