کد خبر: ۱۱۴۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۹

5 پیشنهاد به اوباما برای مذاکره هسته‌ای با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موضوع مذاکرات 5+1 با ایران، بار دیگر نظر رسانه‌ای جهان را به خود جلب کرده است. 

دستاوردهای ارزشمند ایران در حوزه‌های مختلف دفاعی، پزشکی و به‌ویژه عرصه هسته‌ای سبب شده است تا کشورهای عضو گروه 5+1 این بار از موضعی متعادل‌تر و محتاطانه تر با ایران وارد مذاکره شوند. در همین راستا هفته‌نامه فارن‌پلسی که در آمریکا منتشر می‌شود، تازه‌ترین مطلب خود درباره ایران را به محتوای این مذاکرات اختصاص داده است و معتقد است مذاکرات مذبور فرصتی کم‌نظیر برای باراک اوباما و دولت اوست تا بلکه بتواند با تغییر استراتژی دیپلماسی خود، دشمنی با ایران را به دوستی بدل کند. 

این هفته‌نامه در مقاله‌ای به قلم تریتا پارسی، رییس شورای ایرانیان آمریکا و رضا مراشی، مدیر کمیته تحقیقات شورای ایرانیان آمریکا و عضو سابق کمیته ایران در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات قریب الوقوع گروه 5+1 با ایران می‌نویسد: طی هفته‌های آینده و در صورتی که طرفین مذاکره بر سر مکان و زمان به توافق برسند، اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان موسوم به گروه 5+1 با ایران بر سر میز مذاکره خواهند نشست؛ این نشست که برای نخستین بار پس از شکست مذاکرات قبلی در اکتبر سال 2009 برگزار می‌شود، به دنبال احیای مجدد بحث حل مساله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی است. در عین حال این مساله می تواند خبر بسیار خوبی برای اوباما باشد، چه او در همین دو سالی که زمام امور در آمریکا را به‌دست گرفته، به این نکته پی برده که روابط دیپلماتیک با ایران کار آسانی نیست و در کوتاه‌مدت نیز جواب نمی‌دهد.

فارن‌پالسی در ادامه با بیان اینکه هر دو طرف مذاکره از هم اکنون جوسازی برای این مذاکرات را آغاز کرده‌اند، می‌نویسد: مقامات مسئول در دولت اوباما سعی دارند با مطرح کردن این مسأله در سطح رسانه‌ها که در مذاکرات آینده پیشنهاد جدید و در عین حال سفت و سختی به ایران ارایه خواهد شد، فضای سیاسی در داخل آمریکا را برای این مذاکرات مساعدتر کنند. در همین راستا یکی از مقامات کاخ سفید معتقد است که به دلیل اعمال تحریم‌های سخت و بی‌سابقه علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل و نیز چند کشور دیگر، ایالات متحده از موضع قدرت به این مذاکرات ورود پیدا خواهد کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: از سوی دیگر ایران نیز سعی دارد خود را کاملا خونسرد و مطمئن نشان دهد چراکه معتقد است تحریم‌ها هرچند گزنده است اما هیچ تاثیری بر روند فعالیت‌های هسته‌ایش نداشته و نخواهد داشت. در واقع ایران بر این باور است که در حال حاضر و با توجه به ذخایر قابل توجه اورانیوم با غنای پایین، پیشرفت‌هایش در دستیابی به اورانیوم 20 درصد، و فعال‌سازی قریب‌الوقوع نیروگاه اتمی بوشهر که تا چند هفته آینده بر مدار تولید قرار خواهد گرفت، در موقعیت قوی‌تری نسبت به مذاکرات قبلی قرار دارد.

این هفته‌نامه در عین حال معتقد است که در عمل، طی 13 ماهی که از آخرین دور مذاکرات ایران و 5+1 می‌گذرد، هیچ یک از دو کشور ایران و آمریکا نتوانسته است به‌طور کامل ابتکار عمل را به‌دست بگیرد. شاید افزایش فشارهای بین‌المللی ایران را تا حدودی در مضیقه قرار داده باشد، اما دولت اوباما نیز خوب می‌داند که صرف اِعمال تحریم علیه ایران نمی‌تواند جمهوری اسلامی را به کوتاه آمدن از بلندپروازی‌های هسته‌ای وادارد. با این حال زمان به نفع هیچ‌کدام از این دو کشور سپری نمی‌شود.

فارن‌پالسی با تحلیل فضای سیاسی و اقتصادی ایران پس از انتخابات، بر لزوم استفاده دولت آمریکا از فرصت مذاکره برای از بین بردن فضای دشمنی بین دو کشور تاکید می‌کند و می‌نویسد: هر چند دولت ایران توانست با فرونشاندن اعتراضات به انتخابات سال گذشته، کنترل امور را در دست بگیرد، اما در حال حاضر با انزوای روزافزون و مشکلات شدید اقتصادی روبروست. از سوی دیگر، گرچه بی نتیجه ماندن مذاکرات قبلی دو طرف در اکتبر 2009 قدرت آمریکا را برای اعمال تحریم‌های شدید تر علیه ایران بیشتر کرد اما چنین مسأله‌ای برای مذاکرات پیش رو صادق نخواهد بود. در واقع برای آمریکا، رسیدن به اجماع بین‌المللی بیشتر بر تحریم‌ها علیه ایران ارزشی به مراتب کمتر از برداشتن نخستین گام‌ها در جهت حل دیپلماتیک مسایل کهنه‌ای است که سال‌هاست دشمنی میان تهران- واشنگتن را دامن زده است. در این دور از مذاکرات، موفقیت دیپلماسی باید در گروی حل این نزاع دیرپا باشد، نه برای فرآهم آوردن فضایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر.

نگارندگان مقاله در ادامه با طرح این پرسش که با توجه به آنچه پیشتر ذکر شد، چه چیز باید در این دور از مذاکرات تغییر کند، معتقدند دولت اوباما باید بدقت مذاکرات اکتبر سال گذشته را مطالعه کند و رویکرد خود را با توجه به درس‌هایی که از آن مذاکرات گرفته است، تنظیم کند.
 
نگارندگان بر این باورند که گرچه ایران سهم زیادی در بن بست مذاکرات طی 13 ماه گذشته داشته است، اما آمریکا نیز باید انجام تغییراتی، رویکرد بهتری در مذاکرات خود دنبال کند. 

آنها در همین راستا فهرستی از 5 راهکار را که به‌زعم آنها دیپلمات‌های آمریکایی باید پیش از نشستن بر سر میز مذاکره با ایران به‌خاطر بسپارند ارایه کرده‌اند که در ذیل می‌خوانید:

1-نگذارید فرآیند مذاکرات به اسارت موضوع سوخته‌ی مبادله سوخت تامینی رآکتور تحقیقاتی تهران درآید.

2-برای پیشبرد مذاکرات، کمی هم از دوستان خود کمک بگیرید.

3- با همه گروه‌های حاضر در ایران مستقیم صحبت کنید. 

4-حقوق بشر را از یاد نبرید.

5-برنامه را در بلند مدت اجرا کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین