کد خبر: ۱۱۴۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
انتقاد از به‌کارگیری مصالح درجه ۳ در طرح مسکن مهر

وعده‌های بی‌برنامه در مسکن

تقاضای فزاینده و جشن خانه‌دار شدن ایرانیان
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: وزیر مسکن و شهرسازی در حالی اخیرا برگزاری جشن خانه‌دار شدن همه ایرانیان در آینده‌ای نزدیک را وعده داده که تقاضای فزاینده موجود در این بخش، تحقق این وعده که بیشتر از نوع وعده‌های بی‌برنامه به‌نظر می‌رسد، را با اما و اگر جدی مواجه کرده است. 

"مقدمات مسکن‌دار شدن همه ایرانیان را مهیا کرده‌ایم." این وعده را چندی پیش علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی ارائه کرده است.

البته خبر خانه‌دار شدن همه ایرانیان به مدتی قبل و اوایل سال جاری باز می‌گردد؛ هنگامی که معاون پارلمانی وزیر مسکن و شهرسازی در خانه ملت و در میان نمایندگان مجلس اعلام کرد که دغدغه خانه‌دار شدن ایرانیان تا یکسال دیگر رفع می‌شود.

گرچه نیکزاد در جلسه‌ای که پس از آن با خبرنگاران برگزار کرد؛ نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که از خودشان دلایل آن را بپرسید اما چندی نگذشت که وی در گفت‌و گو با مهر در خصوص جشن خانه‌دار شدن ایرانیان صحبت کرد.

در این مدت از قول افراد مختلفی در حوزه مسکن در این‌باره صحبت شد و هرکدام رقم‌های متفاوتی را از خانه‌دار شدن همه ایرانیان اعلام کردند که عموما این رقمها از یکسال شروع شده و تا 5 سال هم عنوان شدند؛ اما واقعیت، باید با توجه به قیمت مسکن، سطح درآمد مردم، تورم و همچنین میزان رضایت مردم مطرح شود.

این در حالی است که محمود جهانی مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی از امسال و سال‌های اجرای برنامه پنجم به عنوان سالهای اوج تقاضای مسکن یاد کرده و گفته است: در سال‌های 91 و 92 تقاضای سالانه مسکن از مرز 1.5 میلیون واحد فراتر می‌رود.

وعده‌های بی‌برنامه در مسکن

امین شعبانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره وعده خانه‌دار شدن همه ایرانیان در آینده‌ای نزدیک می‌گوید: وعده‌های وزیر مسکن به برنامه پنجم بستگی دارد، زیرا در این برنامه قرار بود تا اختیاراتی به وزیر مسکن و شهرسازی داده شود که این مواد در صحن علنی مجلس حذف شد.

وی می‌افزاید: این وعده‌ها زمانی تحقق می‌یابد که اختیارات بانک مسکن به وزیر مسکن و شهرسازی سپرده شود و خط اعتباری ساخت مسکن مهر تامین شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: اختلافات میان وزارتخانه‌ها اجازه نمی‌دهد تا هر بانک تخصصی در اختیار وزارتخانه مربوطه باشد و وزیر امور اقتصاد و دارایی به واگذاری این بانک‌ها راضی نمی‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه پیشنهاد واگذاری بانک مسکن به حوزه تخصصی در برنامه پنجم داده شده بود، می‌گوید: این ماده در کمیسیون تلفیق رای نیاورده است و از آنجایی که دولت در برنامه پنجم به کلی‌گویی پرداخته است نمی‌توان پیش‌بینی واقعی از اهداف داشت.

نماینده کردستان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: با این کلی‌گویی‌ها و نبود برنامه مشخص، وزیر مسکن هم نمی‌تواند وعده جشن خانه‌دار شدن ایرانیان را بدهد.

وی می‌افزاید: همانطور که در اصل 15 و 30 قانون اساسی آمده است دولت باید برای همه شغل ایجاد کند که لازمه ایجاد شغل، خصوصی سازی است اما در عمل واگذاری‌های اصل 44 به درستی انجام نمی‌شود؛ بنابراین در چنین سیاست‌گذاری نمی‌توان به وعده‌ها امیدوار بود.

شعبانی با اشاره به تخصیص وام‌ها به مسکن مهر ادامه می‌دهد: در حال حاضر تمامی تسهیلات سیستم بانکی به مسکن مهر اختصاص پیدا کرده است که این ایراد بزرگی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر واقعی شدن قیمت مسکن در کشور می‌گوید: وزیر در مجلس اعلام کرد که سال آینده هم مسکن مهر با قیمت هر متر مربع 285 تا 300 هزار تومان ساخته می‌شود که با توجه به هدفمندی یارانه‌ها این بعید به‌نظر می‌رسد.

وی می‌افزاید: نباید با به‌کارگیری مصالح ساختمانی درجه 3 قیمت مسکن را پایین نگه داشت و به‌طور حتم در آینده مالکان این واحدها باید هزینه‌ای را بابت تعمیرات دوباره این خانه‌ها بپردازند.

شعبانی با اشاره به ضرورت کیفی‌سازی مسکن در کشور، ادامه می‌دهد: وزیر مسکن به‌جای ساخت یک میلیون واحد مسکونی بی‌کیفیت، 500 هزار واحد مسکونی مستحکم تولید کند.

دیدگاه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می‌شود که مسئولان دولتی همچنان طرح مسکن مهر را موفق می‌دانند و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال از دیدگاه آنها اقدام آسانی است.

مهم فقط سرپناه است

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با تایید خبر وزیر مسکن می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال 89 و سازوکارهایی که پیش‌بینی شده است، به طور حتم ساخت مسکن مهر متوقف نمی‌شود.

سید محمود فاطمی عقدا با اشاره به ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال جاری، می‌گوید: امسال بیش از یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شده است که با احتساب نیاز سالانه یک میلیونی به مسکن، به‌زودی نیاز این بخش تامین می‌شود.

وی در خصوص اینکه اغلب متقاضیان مسکن تمایلی به زندگی در واحدهای مسکن مهر ندارند، می افزاید: مهم این است که همه مردم سرپناهی داشته باشند و تعادل برقرار باشد، زیرا در این صورت می‌توانند واحد مسکن مهر را اجاره داده و در خانه‌ای دل‌خواه زندگی کنند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که هنوز بسیاری از واحدهای مسکن مهر خالی از سکنه هستند و مردم تمایلی به زندگی دراین واحدها ندارند، می‌گوید: الان فصل نقل و انتقالات نیست و باید ارزیابی تعداد سکونت در مسکن مهر را در تابستان سال آینده انجام داد.

فاطمی عقدا بابیان اینکه دغدغه مردم با این روند برطرف می‌شود، ادامه می‌دهد: ساخت‌و نوسازی واحدهای مسکن روستایی با سرعت 3 برابری نسبت به شهرها به کار خود ادامه می‌دهد و در شهرها هم این ساخت و سازها آغاز شده و یقینا متوقف نمی‌شود.

با این وجود که مسئولان وزارت مسکن جشن خانه دار شدن مردم را حتمی می دانند اما ظاهرا برای آنان تمایل متقاضیان برای سکونت در این واحدها اهمیت چندانی ندارد و تنها به فکر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هستند که البته بخش زیادی از آن به نوسازی بافتهای فرسوده مربوط می شود.

در واقع این واحدها مربوط به خودمالکینی است که تنها به نوسازی خانه‌های خود می‌اندیشند و نمی‌‌تواند به عنوان راه‌حلی برای خانه‌دار شدن دیگران به‌حساب بیاید. از سویی محدودیت اختیارات وزیر مسکن و شهرسازی در تامین اعتبارات و کمبود زمین که یکی از معضلات مسکن مهر در آینده است، در کنار دیگر مشکلات این طرح از مواردی است که جشن خانه‌دار شدن مردم ایران را به این زودی‌ها فراهم نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین