کد خبر: ۱۱۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷

هشدار جدی رئیس لیگ قهرمانان آسیا به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سال 2010 پایان سهمیه دو ساله چهار تیم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا است، اما رئیس ژاپنی این لیگ میزبانی تیم‌های ایرانی را با چالش روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرنگار یوفا فارسی، سوزوکی رئیس لیگ قهرمانان آسیا پس از اعلام استانداردهای جدید میزبانی و کسب سهمیه کشورهای حاضر در این لیگ، با اشاره به امتیاز ده برابر شده ورزشگاه‌ها و نحوه برگزاری و میزبانی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به مسئولان فوتبال ایران هشدارهای لازم را داد. 

با توجه به استانداردهای جدید کنفدارسیون فوتبال آسیا برای برگزاری دوره جدید لیگ قهرمانان و تخصیص سهمیه های ملی به کشورها. نحوه میزبانی، ارگانیزم اجرایی برگزاری بازی‌ها توسط باشگاه، تجهیزات ورزشگاه‌ها، امکانات ویژه خبری و رسانه‌ای، استودیوهای تلویزیونی، امکانات رفاهی و فرهنگی برای تماشاگران شامل 100 امتیاز شده است.

در این میان بخش فنی لیگ قهرمانان در بررسی‌های مقدماتی نتوانسته است به بهترین ورزشگاه ایران بیشتر از 10 امتیاز بدهد و این یعنی عدم امکان برگزاری مسابقه‌های لیگ قهرمانان در ایران و از سوی دیگر به دست نیاوردن این امتیاز مشترک برای همه تیم‌های حاضر به معنی کاهش سهمیه فوتبال ایران در لیگ 2011-2012 است.

در این بررسی مقدماتی بخش فنی لیگ قهرمانان آسیا، به عنوان نمونه ورزشگاه آزادی تهران را به دلیل مدیریت دولتی غیر‌هماهنگ با باشگا‌‌ه‌ها، عدم مدیریت و میزبانی باشگاه‌های فوتبال، حضور دستگاه‌های متعدد موازی با میزبانی مسابقه فوتبال، بیشترین امتیاز منفی را در نظر گرفته و در بخش امکانات ورزشگاه فرسودگی شدید در سیستم های خدماتی، رفاهی، بهداشتی و مدیریتی، نداشتن صندلی کامل، نداشتن سقف، نورپردازی غیر استاندارد، سیستم صوتی ناتوان، اسکوربرد معیوب، ساختار غیرمکانیزه فروش و کنترل بلیت، حضور پلیس در داخل ورزشگاه، طراحی نشدن نیروهای ویژه حفاظتی ورزشگاه، زمان ورود نامحدود به ورزشگاه، ناتوانی در تخلیه سریع ورزشگاه، نبود استودیوهای تلویزیونی ایزوله، نبود جایگاه ویژه خبرنگاران با امکانات مدرن، طراحی نشدن جایگاه ویژه میهمانان ورزشی مناسب، ناتوانی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در حاشیه مسابقه‌ها و عدم راهنمایی و نورپردازی مناسب معابر ورزشگاه آزادی را یکی از فرسوده و ناتوان ترین ورزشگاه‌های آسیا معرفی کرده است.

البته در این بررسی پخش تلویزیونی بسیار ضعیف با 6 دوربین از سوی کارشناسان رسانه‌ای لیگ قهرمانان برای مخاطب حرفه‌ای زجرآور تلقی شده، همچنین کارشناسان فنی این مسابقه‌های مهم از استقرار امکانات پخش این بازی‌ها در کنار تونل ورزشگاه و نصب سیستم‌‌های حرفه‌ای ارسال تصاویر در پشت دروازه‌ها به عنوان منفی‌ترین نکته تکنیکی پخش این بازی‌ها در ایران نام برده‌اند.

در ادامه این بررسی به عمل آمده برخی امکانات شهرستانی مانند ورزشگاه ذوب آهن، ورزشگاه مس، ورزشگاه صباباتری و حتی ورزشگاه تختی تهران امتیازی به مراتب بیشتر از ورزشگاه پیر و فرسوده آزادی دارند.

به‌ نظر می‌رسد، در این میان ورزشگاه تختی تهران با در اختیار داشتن بخش زیادی از امکانات مناسب رفاهی و با رفع نواقص تلویزیونی شاید راه نجات کوتاه مدتی برای فوتبال ملی و باشگاهی ایران در سال آینده میلادی باشد.

در این باره مهندس سعید آشتیانی مدیر اجرایی ایرانی ساخت پروژه ورزشگاه های جام ملت های اروپا 2012 در اوکراین به خبرنگار یوفا فارسی گفت: متاسفانه ورزشگاه‌هایی که در ایران است، استانداردهای 45 سال پیش دنیا را دارد. حتی ورزشگاه هایی که در 4 سال گذشته ساخته شده از نقشه‌های 30 سال پیش یک شرکت هندی کپی زده شده است.

برای ساخت ورزشگاه‌های جدید امکانات بیش از ظرفیت در موقعیت ویژه ای قرار گرفته است، حتی این موضوع برای فیفا هم مورد توجه قرار گرفته و هدف خود را از ورزشگاه پرجمعیت ناتوان به ورزشگاه‌های مدرن ولی متوسط تغییر داده است.

وی با اشاره به تجربه شرکت مطبوعش در ساخت ورزشگاه‌های فوتبال مدرن گفت: ما پیشتر ورزشگاه فوتبال دوحه که یکی از ورزشگاه‌های شیک و کلاسیک جهان است را ساخته ایم و در حال حاضر یکی از تیپیک ترین ورزشگاه‌های اختصاصی فوتبال اروپا را در کیف به مرحله نهایی نزدیک کرده‌ایم.

در ورزشگاه‌های نامبرده بیش از 20 استودیو تلویزیونی، سیستم‌های نورپردازی حرفه‌ای 360 درجه، سیستم صوتی فراگیر سه بعدی، امکانات کنترل امنیتی و حفاظتی ویژه، ساختار حرفه‌ای سیستم پیش فروش، فروش، هدایت، ورود، کنترل، جانمایی، کنترل جانمایی، فلاگ گذاری تماشاگران ویژه، راهنمایی خروج، کنترل خروج و پایان برگزاری را اجرا کرده ایم.

مهندس آشتیانی در خصوص علت ضعف ساخته نشدن این امکانات در ایران گفت: متاسفانه در ایران هم پول هست و هم امکانات خوب! ولی متاسفانه مدیران ورزشی اغلب آد‌م‌های بی‌‌اطلاع و به شدت علاقه‌مند کار کردن با برخی پیمانکاران سنتی در داخل کشور هستند.

وقتی سطح فعالیت ها به چند شرکت ناتوان محدود می‌شود، باید هم روز به روز ایران از ساخت مجموعه های مدرن و حرفه ای ورزشی دور بماند، من با سرافرازی می‌گویم شرکت‌ها و مهندسان توانمند ایرانی بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانند مدرن‌ترین سالن‌ها و ورزشگاه‌های جهان را در ایران بسازند، ولی متاسفانه مدیریت حاکم به ورزش ایران احساس نیاز نمی کند و بودجه را در روش‌های سنتی و شرکت‌های اقماری هزینه می‌کند.

به نظر می رسد با اشکالات برشمرده، فوتبال ایران یا باید تحول شگرفی در نحوه بازسازی، مدیریت ورزشگاه‌ها و واگذاری میزبانی به باشگاه ها جستجو کند یا قید فوتبال بین‌المللی را در رده‌های باشگاهی و تیم ملی بزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین